Kirstine Fratz: "Zeitgeist je razpoka v matrici"

Kirstine Fratz je priznana nemška strokovnjakinja na področju raziskovanja zeitgeista, duha časa. V pogovoru nam je pojasnila, kako zeitgeist prebuja kolektivna hrepenenja in kakšen vpliv ima na preobrazbo mobilnosti.

19.12.2025 Avtor: Nadia Riaz-Ahmed  Fotografije: osebni arhiv, Zveistudios, Unsplash

Ga. Fratz, kaj pravzaprav pomeni zeitgeist?

Med raziskovanjem sem oblikovala naslednjo definicijo: zeitgeist je začasna obljuba uspešnega življenja. Vedno znova nam prišepetava, da obstaja nekaj več, da bi lahko stvari naredili drugače. Kaže nam, kako bi lahko živeli, in družbo obrača v nove smeri. Smeri, ki jih nismo načrtovali in si jih prej nismo znali niti predstavljati. Brez duha časa – če bi se na primer oklepali točno določenih kulturnih oblik – ne bi mogli razviti novih pogledov na svet.

 

Izraz še nekaj let nazaj ni bil tako prepoznaven. Ali gre za nov pojav, morda celo krilatico?

Razmišljanje o zeitgeistu je postalo zanimivejše in bolj odmevno zaradi številnih večjih in manjših kriz v zadnjih letih. Vedno več ljudi se sprašuje, kakšna načela se skrivajo v ozadju družbenih sprememb in kaj v resnici poganja kulturni razvoj. Sama sem začela na področju raziskovanja trendov, a sem že takrat slutila, da zgolj sledenje trendom nekoč ne bo več dovolj.

 

Kakšna je razlika med trendom in zeitgeistom?
Trendi so otroci zeitgeista. Zeitgeist nam sporoča novo vizijo idealnega življenja, včasih glasno, drugič manj opazno. Ta sporočila nato vzklijejo v družbi in se izrazijo v obliki številnih manjših trendov na različnih področjih – v prehrani, življenjskem slogu, delu ali zdravju. To je lahko na primer nov okus čokolade ali odločitev vrtca, da se iz "Malih razgrajačev" preimenuje v "Akademijo". Za razliko od trendov nam zeitgeist odpira dostop do kulturnega nezavednega in je temelj kulturnega razvoja.

Video title

“quote”

“quote”

Portret Kirstine Fratz.

Kako vam uspe ostati na sledi družbenim spremembam?

Raziskovanje zeitgeista je tesno povezano z zaznavanjem sedanjega trenutka. Zeitgeist se pokaže takrat, ko uveljavljene družbene ideje odpovejo. Temu pravim “razpoka v matrici” – trenutek, ko nekdo spozna, da prihaja nova predstava o življenju. Ko to začuti vedno več ljudi, nastopi kulturno prebujenje. Sama sem vedno na preži za temi razpokami. Nato opazujem, kakšna preobrazba se porodi iz njih.

 

Lahko poveste kakšen primer?

Trenutno opažam, da linearno razmišljanje o dobičku v podjetjih vse bolj nadomešča pristop, usmerjen k človeku. Ljudje se ne počutijo več pripravljene na prihodnost, če človek ni v središču razmisleka. To je velika sprememba. Prehod od linearnega razmišljanja o dobičku k razmišljanju o ljudeh in okolju je močno zaznamovan z duhom časa. Ne pravim, da vse že deluje brezhibno, vendar obstajajo prepričanja, pričakovanja in pritiski, da se ta premik zgodi, kar je posledica zeitgeista.

 

Kako pa lahko podjetja izkoristijo potencial zeitgeista?
To je za podjetja vedno izziv. Ker imajo že vzpostavljene strukture, je uvajanje nečesa novega priložnost, a hkrati seveda tudi tveganje. Pri tem veliko pomagajo ljudje z drugačnim načinom razmišljanja, ki prepoznajo razpoke v matrici in imajo ideje, kako jih uporabiti v praksi. Podjetja bi se morala z njimi pogosteje pogovarjati in dejansko spodbujati kulturni razvoj. To je veliko bolj trajnosten pristop, ki prinaša več smisla in zadovoljstva kot zgolj prilagajanje trendom.

 

*Prikazana je Kirstine Fratz, ki svetuje številnim svetovno znanim podjetjem in blagovnim znamkam, predava na univerzah ter je avtorica knjige "Das Buch vom Zeitgeist – und wie er uns vorantreibt" ("Knjiga o zeitgeistu – in o tem, kako nas žene naprej").

"
Zeitgeist se pokaže takrat, ko uveljavljene družbene ideje odpovejo.
"

Kirstine Fratz

small text

heading

text

button

Portret Kirstine Fratz.

Kako vam uspe ostati na sledi družbenim spremembam?

Raziskovanje zeitgeista je tesno povezano z zaznavanjem sedanjega trenutka. Zeitgeist se pokaže takrat, ko uveljavljene družbene ideje odpovejo. Temu pravim “razpoka v matrici” – trenutek, ko nekdo spozna, da prihaja nova predstava o življenju. Ko to začuti vedno več ljudi, nastopi kulturno prebujenje. Sama sem vedno na preži za temi razpokami. Nato opazujem, kakšna preobrazba se porodi iz njih.

 

Lahko poveste kakšen primer?

Trenutno opažam, da linearno razmišljanje o dobičku v podjetjih vse bolj nadomešča pristop, usmerjen k človeku. Ljudje se ne počutijo več pripravljene na prihodnost, če človek ni v središču razmisleka. To je velika sprememba. Prehod od linearnega razmišljanja o dobičku k razmišljanju o ljudeh in okolju je močno zaznamovan z duhom časa. Ne pravim, da vse že deluje brezhibno, vendar obstajajo prepričanja, pričakovanja in pritiski, da se ta premik zgodi, kar je posledica zeitgeista.

 

Kako pa lahko podjetja izkoristijo potencial zeitgeista?
To je za podjetja vedno izziv. Ker imajo že vzpostavljene strukture, je uvajanje nečesa novega priložnost, a hkrati seveda tudi tveganje. Pri tem veliko pomagajo ljudje z drugačnim načinom razmišljanja, ki prepoznajo razpoke v matrici in imajo ideje, kako jih uporabiti v praksi. Podjetja bi se morala z njimi pogosteje pogovarjati in dejansko spodbujati kulturni razvoj. To je veliko bolj trajnosten pristop, ki prinaša več smisla in zadovoljstva kot zgolj prilagajanje trendom.

 

 

Kaj zeitgeist pomeni za napredno razmišljanje?

Vse. Zeitgeist navdihuje napredno razmišljanje. Ustvarja perspektivo, v kateri lahko oblikujemo napredna občutja, in daje zagon, da takšno razmišljanje tudi uresničimo.

 

Kako zeitgeist vpliva na preobrazbo mobilnosti?

Na ravni naših prizadevanj. V prihodnosti bo mobilnost veliko bolj raznolika. Električna mobilnost je po mojem mnenju inovativen eksperiment, nikakor pa ne končni cilj. Pomembno je, da vztrajamo in še naprej razmišljamo o pristopu. Opažam, da družba od mobilnosti pričakuje veliko. Mobilnost za nas že zdaj skrbi bolj, kot mi skrbimo zanjo – in tu se začne razmislek o spremembi. Vedno večjo vlogo imajo dejavniki, kot sta umetna inteligenca in digitalna povezanost. Morda bo mobilnost v prihodnje vse bolj storitev, ne izdelek, ki ga kupimo. Tak storitveni pristop, usmerjen k ljudem in okolju, bo po mojem mnenju še naprej prinašal izjemne inovacije.  

small text

heading

text

button

“Quote”

 

 

Video title
"
Spodbujanje kulturnega razvoja je bolj trajnostno od zgolj prilagajanja trendom.
"

Kirstine Fratz

 

 

“Quote”

Video title

Kirstine Fratz je ena najbolj prepoznavnih nemških strokovnjakinj za zeitgeist oziroma duh časa ter raziskovalka kulturnih in družbenih sprememb. Številnim svetovno znanim podjetjem in znamkam svetuje, kako uskladiti svoje delovanje z nastajajočimi kulturnimi vrednotami in družbenimi trendi, predava na globalnih konferencah, univerzah in dogodkih TEDx ter redno objavlja članke o temah družbene dinamike in trajnostnih inovacijah. Je tudi avtorica knjige Das Buch vom Zeitgeist – und wie er uns vorantreibt (Knjiga o zeitgeistu – in o tem, kako nas žene naprej).

Pogled iz občinstva na oder, kjer Kirstine Fratz predava o dinamiki zeitgeista.

"Naša kultura se spreminja z vsakim novim hrepenenjem" je eno izmed vodilnih sporočil, ki jih Kirstine Fratz izpostavlja na svojih mednarodnih nastopih.

Oseba, oblečena v kostum duha, hodi po ulici.

Za Kirstine Fratz zeitgeist ni zgolj preplet spremenljivih trendov, ampak najmočnejša in najbolj ustvarjalna sila naše kulture.

Audi-01-linked-image
Audi-01-linked-image

"Bistvo naše filozofije je radikalna preprostost"

Audi predstavlja svojo novo filozofijo oblikovanja, drzen korak, ki spreminja način razmišljanja v podjetju. Glavni kreativni direktor Massimo Frascella je spregovoril o koreniti spremembi, njenem pomenu za znamko in uvajanju novega oblikovalskega sloga.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik