Visokozmogljiva, kompaktna in inteligentna baterija za platformo PPE

Serija Q6 e-tron je prva popolnoma električna modelska serija, ki jo Audi izdeluje v Nemčiji. V domači tovarni v Ingolstadtu znamka štirih krogov vzporedno uvaja nove tehnologije in znanja z izdelavo visokonapetostnih baterij za modele, ki temeljijo na platformi PPE (Premium Platform Electric). Z novim obratom za montažo baterij znamka Audi postopno širi proizvodne zmogljivosti za povsem električne modele in pridobiva dragocene izkušnje za prihodnjo proizvodnjo baterijskih modulov.

27.03.2025 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

Visokonapetostna baterija za platformo PPE.
Novo razvito visokonapetostno baterijo za platformo PPE sestavlja dvanajst modulov s 180 prizmatičnimi celicami s skupno bruto kapaciteto 100 kWh.

 

Za potrebe proizvodnje modela Audi Q6 e-tron dnevno sestavijo približno tisoč visokonapetostnih baterij, 90 odstotkov dela je avtomatiziranega. Čas izdelave posamezne baterije se je s prvotnih dveh ur skrajšal na zgolj 55 minut. Baterija za vozila, ki temeljijo na platformi PPE, je sestavljena iz dvanajstih modulov s skupno 180 prizmatičnimi celicami. Znatno povečanje celic v primerjavi s prejšnjimi modeli je neposredno povezano s sistemsko napetostjo 800 voltov, kar zagotavlja optimalno razmerje med dosegom in zmogljivostjo polnjenja. Razmerje med nikljem, kobaltom in manganom v celicah je približno 8:1:1, pri čemer so zmanjšali delež kobalta in povečali delež niklja, kar bistveno prispeva k večji energijski gostoti baterije.

 

Kapaciteta baterije 100 kWh in moč polnjenja do 270 kW

Novo razvita visokonapetostna baterija za platformo PPE ima poenostavljeno zgradbo. Sestavlja jo dvanajst modulov s 180 prizmatičnimi celicami s skupno bruto kapaciteto 100 kWh (neto 94,9 kWh). V vsakem modulu je zaporedno povezanih 15 elektrokemičnih celic. Najvišja moč polnjenja znaša 270 kW. V modelski družini Audi Q6 e-tron je na voljo tudi različica baterije s kapaciteto 83 kWh, ki jo sestavlja deset modulov s 150 celicami. Zaradi optimizirane kemične sestave celic in naprednega toplotnega managementa je na hitrih polnilnicah mogoče napolnjenost baterije s kapaciteto 100 kWh z 10 na 80 odstotkov povečati v zgolj 21 minutah. V samo desetih minutah polnjenja pa je mogoče doseg podaljšati za do 255 kilometrov.

Zmanjšano število modulov prinaša številne prednosti. Baterija, ki jo je mogoče modularno uporabljati v modelih z visokim ali ravnim dnom, zavzame manj prostora, je lažja in se bolje integrira v konstrukcijo vozila ter njegov hladilni sistem. Potrebuje tudi manj kablov in visokonapetostnih priključkov ter vijačnih pritrditev. Krajše električne povezave med moduli bistveno zmanjšujejo izgube in težo. Hladilna plošča, vgrajena v ohišje baterije, zagotavlja enakomeren prenos toplote in s tem skoraj optimalno vzdrževanje temperature baterije. Zaščitni stranski pragovi iz toplotno obdelanega jekla niso nameščeni na baterijo, temveč so trdno pritrjeni na karoserijo. Nova je tudi obloga podvozja iz vlaken in kompozitnih materialov, ki dodatno zmanjšuje težo in izboljšuje toplotno izolacijo baterije, kar omogoča učinkovitejše ogrevanje ali hlajenje baterije.

Polnjenje visokonapetostne baterije v modelu Audi Q6 e-tron quattro.
Polnjenje visokonapetostne baterije v modelu Audi Q6 e-tron quattro.

 

Krmilnik za upravljanje baterije (battery management controller, BMC), osrednja krmilna enota, posebej razvita za platformo PPE, skrbi za nadzor toka, ki je ključen za hitro in energijsko varčno polnjenje. Med stalnim nadzorom dvanajst krmilnikov celičnih modulov (cell module controllers, CMS) v osrednji krmilnik pošilja podatke, kot so trenutna temperatura modula ali napetost celice. Osrednji krmilnik nato svoje informacije, denimo o stanju napolnjenosti (state of charge, SoC), posreduje visoko zmogljivemu računalniku HCP 4 (del nove elektronske arhitekture E3 1.2). Ta računalnik podatke pošilja v nov prediktivni toplotni management, ki po potrebi prilagaja kroženje hlajenja ali ogrevanja za optimalno delovanje baterije.

Če polnilna postaja deluje s 400-voltno tehnologijo, je pri modelu Q6 e-tron prvič mogoče tako imenovano vzporedno deljeno polnjenje. To pomeni, da se 800-voltna baterija samodejno razdeli v dve bateriji z enako napetostjo, ki ju je nato mogoče vzporedno polniti z močjo do 135 kW. Baterijska sklopa se najprej uskladita glede na napolnjenost, nato pa se polnita skupaj.

 

Učinkovit toplotni management za krajši čas polnjenja, večji doseg in daljšo življenjsko dobo baterije

Inteligentni toplotni management ključno prispeva k visoki zmogljivosti polnjenja in dolgi življenjski dobi visokonapetostne baterije v vozilih, ki temeljijo na platformi PPE. Najpomembnejša komponenta sistema je prediktivni toplotni management, ki za izračun in pravočasno zagotavljanje potrebnega hlajenja ali ogrevanja uporablja podatke iz navigacije, načrtovane poti, časa odhoda in voznikovega vzorca vožnje. Ko se voznik približuje hitri polnilnici (High Power Charging, HPC), ki je vključena v načrtovano pot, prediktivni sistem pripravi proces polnjenja z enosmernim tokom ter predhodno ohladi ali ogreje baterijo, kar omogoča hitrejše polnjenje in s tem krajši postanek. Pred strmim vzponom toplotni management ohladi temperaturo baterije in tako prepreči prekomerno toplotno obremenitev.

Če voznik ne posreduje podatkov, iz katerih bi sistem lahko pridobil prediktivne informacije, toplotni management visokonapetostne baterije uravnava standardni algoritem. Ta prav tako zbira številne podatke in se sproti prilagaja vozni situaciji. Ko voznik v meniju izbere varčni način vožnje, se kondicioniranje baterije sproži kasneje, kar lahko glede na način vožnje podaljša dejanski doseg. V dinamičnem načinu sistem stremi k optimalni zmogljivosti. Kadar pa trenutne prometne razmere ne dopuščajo dinamične vožnje, toplotni management to zazna in zmanjša porabo energije za kondicioniranje baterije.

Video title

“quote”

“quote”

Modeli Audi Q6 e-tron quattro med polnjenjem na polnilnicah IONITY.

Pri približno desetodstotni napolnjenosti baterije zadostuje že deset minut polnjenja na hitrih polnilnicah z največjo močjo 270 kW, da Audi Q6 e-tron v idealnih pogojih pridobi do 255 kilometrov dosega.

 

Novost v toplotnem managementu predstavljata tudi naknadno in neprekinjeno kondicioniranje. Ti funkciji nadzorujeta temperaturo baterije čez celotno življenjsko dobo vozila in skrbita, da baterija ostane v optimalnem temperaturnem območju tudi takrat, ko vozilo miruje, denimo ob visokih zunanjih temperaturah. Ta ukrep pomembno prispeva k daljši življenjski dobi baterije.

Zaradi visoke temperaturne homogenosti znotraj baterije je mogoče povečati njeno zmogljivost – zato je hladilno sredstvo usmerjeno pod moduli po načelu U-pretoka. Hladilna plošča baterije služi tudi kot strukturna komponenta baterije, kar omogoča odstranitev dodatne talne plošče v visokonapetostnem prostoru ohišja baterije in optimizacijo toplotne povezave z moduli s pomočjo toplotno prevodne paste.

small text

heading

text

button

small text

heading

text

button

“Quote”

 

 

Video title

 

 

“Quote”

Video title

Audi Q6 e-tron med polnjenjem.
Audi Q6 e-tron med polnjenjem.

Izboljšave pogonskih sistemov za platformo PPE

Audi nadaljuje pot k električni mobilnosti z novo platformo Premium Platform Electric (PPE). Električni pogonski sistemi za PPE prinašajo številne tehnološke prednosti in postavljajo nove standarde v elektrifikaciji vozil.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik