Vlaki in avtomobili so že bolj zeleni, kaj pa letala?

Večina kopenskega prometa se priklaplja na elektriko, zato je čas, da se povzpnemo tudi v nebo.

Članek, ki je nastal v sklopu sodelovanja med National Geographicom in skupino Audi AG, je objavljen tudi na spletnem mestu nationalgeographic.com. Dr. Leslie Dewan je jedrska znanstvenica in raziskovalka pri National Geographicu. 

16.11.2020 Avtor: Charlotte Duck  Fotografije: Yassine Khalfalli, Harry Woulds, Eviation, Simon Fitall, Joel Jasmin

letalo v zraku

Po podatkih aplikacije Flightradar24, ki v realnem času spremlja letalski promet, je vsak trenutek v zraku od 8.000 do 20.000 letal (odvisno od obdobja).

Promet ima veliko zaslug za onesnaženost Zemlje, zato se avtomobili in vlaki že pomikajo proti bolj zeleni električni energiji. Letala, ki so največji prometni onesnaževalci, pa naj bi do leta 2050 kar sedemkrat povečala svojo količino škodljivih izpustov, kar je za planet nevzdržno.

Z majhnimi gestami lahko tudi pri letenju omilimo svoj ogljični odtis: izničimo izpuste, izbiramo zelene letalske prevoznike, potujemo v ekonomskem razredu ali pa preprosto manj letimo. A velike zelene spremembe lahko dosežemo le z velikopoteznim modrim razmišljanjem, ki nam ga na srečo ne manjka.

Video title

“quote”

Quote

small text

heading

text

button

E-letala

Kar precej ovir je na poti do električnega letenja, največja pa so gotovo baterije. Baterije, ki bi zdržale daljše polete, bi bile namreč tako težke, da letala ne bi mogla vzleteti. Manjši problemček, bi lahko rekli v šali. Če pa vemo, da je za polete krajše od 800 kilometrov vsako leto prodanih več kot dve milijardi vozovnic, smo lahko upravičeno bolj optimistični.

Harbour Air je največji prevoznik s hidroplani v Severni Ameriki. Vsako leto s svojimi 40 propelerskimi vodnimi letali na 30.000 komercialnih poletih prepelje več kot 500.000 potnikov. Iz Vancouvra, kjer je sedež podjetja, letijo nad zasneženimi vršaci, osupljivimi gozdovi iglavcev in čistimi nedotaknjenimi vodami. Najpomembneje pa je to, da poleti trajajo največ 30 minut, zato bi bila elektrika idealen pogon Harbour Airovih letal.

»Naša letalska družba je že ogljično nevtralna, radi pa naredili še več,« pove direktor Greg McDougall. »Trenutno vsa letala predelujemo v električna, čeprav nam je veliko ljudi zagotavljalo, da je to nemogoče. Če dobro pomislimo, je elektrika pravzaprav naravna evolucija prometa.« Pri tem sodelujejo s podjetjem magniX, ki je pravi pobudnik električne revolucije v letalstvu. Njihov cilj je prvi komercialni let na električni pogon, ki bo poletel v nebo leta 2022.

Hidroplan Harbour Aira je zasidran na Vancouverskem mednarodnem letališču na vodi v Richmondu.

Hidroplan Harbour Aira je zasidran na Vancouverskem mednarodnem letališču na vodi v Richmondu. Potniki se vkrcavajo v letalo za Seattle, kar je njihova najdaljša kratka linija.

Elektrificiranje neba pa ni dobro le za okolje, tudi finančno se veliko bolje obnese kot fosilna goriva. Lahko letalo na 150 kilometrskem letu porabi za 400 USD goriva, elektrika za enako razdaljo pa stane le 8 do 12 USD, da o stroških vzdrževanja motorja niti ne izgubljamo besed. Poleg tega je letenje v električnih letalih veliko prijetnejše – motor ne ropota tako glasno, manj je vibracij in ne smrdi po gorivu. Ena sama okolju prijazna mir in tišina.

Elektrika je očitna izbira za družbe kot je Harbour Air, malce večji izziv pa so srednje dolgi poleti. Izraelsko start-up podjetje Eviation se ga je lotilo s svojim novim letalom po imenu Alice. Alice ni tipično letalo, poganjajo jo trije nazaj obrnjeni propelerji, spodnji del nosa pa je ploščat zaradi lažjega vzletanja. »Letalo pač zgradiš okoli pogonskega sistema. Elektrika pomeni lažje motorje, zato se pri oblikovanju lahko malce bolj odpremo,« pravi direktor Eviationa Omer Bar-Yohay. Alice naj bi zmogla 9 potnikov prepeljati do 1.000 kilometrov daleč in trenutno gre vse po načrtih. Eviation že pred prvim letom, ki naj bi se zgodil leta 2022, sprejema naročila za nova letala.

small text

heading

text

button

“Quote”

 

 

Video title
Evianovo letalo Alice

Na največjem letalskem sejmu v Parizu je bilo leta 2019 skupaj prodanih za več kot 15 milijard dolarjev letal. Evianovo letalo Alice je pritegnilo kar precej pozornih pogledov.

Izzivi električnega letenja

Kljub velikim dosežkom na področju e-letalstva, pa smo zaradi tehničnih izzivov še vedno prizemljeni. Baterije, tudi litijske, proizvedejo največ 250 kilovatnih ur na kilogram, kar je malo v primerjavi s tekočim gorivom, ki jih proizvede 11.890. V letalih, kjer šteje vsak kilogram, tega enostavno ni možno spregledati.

Potem so tu še letalski predpisi. Letalska industrija jih že leta in leta ureja, da bi celovito in strogo zagotavljala varnost vsem udeležencem v zračnem prometu. V ZDA to niso le predpisi, ampak zakoni, ki jih vplivne organizacije zelo nerade spreminjajo, dokler nimajo zagotovil o varnosti novih tehnologij na tržišču. Zakoni, ki so bili napisani za letala s klasičnim pogonom pa niso primerni za električna letala, kar je velika ovira. Po sedanjem zakonu Zveznega letalskega urada (Federal Aviation Administration – FAA) morajo biti namreč večje litijske baterije med letom v posebnih zabojih, ki preprečujejo izlitje ali požar, kar seveda ni možno, če baterije poganjajo letalo. Kljub trudu FAA pa bi do uskladitve zakonov s tehnologijo lahko vseeno minilo še nekaj let.

 

So rešitev hibridi?

V avtomobilski industriji so prehod z bencina na elektriko pospešili hibridi in mnogi verjamejo, da bi se ta vzorec lahko ponovil tudi v zraku. Za primer vzemimo srednje dolg polet na razdalji do 1.500 kilometrov: izpuste CO2 bi lahko zmanjšali z vklapljanjem električne komponente med ključnimi deli leta, torej med vzletom in pristankom.

Quote

EasyJetovo letalo v zraku

Po mnenju Johana Lundgrena, vodje družbe EasyJet, bi električna letala lahko zmogla razdaljo okoli 500 kilometrov. Torej bi Amsterdam-London lahko postala prva električna linija posodobljene flote.

Hibridi letalskim družbam zagotavljajo večjo varnost pri uporabi elektromotorjev. Razvijata jih Airbus in Rolls-Royce, Siemens pa naj bi že leta 2021 predstavil dvomegavatni električni motor iz svojega programa E-Fan X. Projekt 804 podjetja United Technologies, ki obljublja 30 odstotno zmanjšanje stroškov goriva, naj bi bil nared do sredine tega desetletja. Britanska družba EasyJet želi v roku desetih let na svojih rednih linijah leteti na električni pogon, zato sodeluje s podjetjem Wright Electric.

To so nedvomno vznemirljivi časi za električno letalstvo. Baterijska letala bi lahko kmalu postala resničnost, še posebej na kratkih linijah, kar dokazujeta družbi Harbour Air in Eviation. Večji izziv so daljše razdalje, kjer bi rešitev lahko bila hibridna letala, vsaj dokler tehnologija in predpisi ne omogočijo bolj zelene poti v nebo.

Dr. Leslie Dewan

Dr. Leslie Dewan

Dr. Leslie Dewan je soustanoviteljica in izvršna direktorica podjetja Transatomic Power iz Cambridgea v Massachusettsu, ki se ukvarja z oblikovanjem nove generacije trajnostnih jedrskih elektrarn. Leta 2013 je z raziskovanjem jedrskih snovi doktorirala na univerzi MIT, pred tem pa je v Cambridgeu za podjetje, ki se ukvarja z robotiko, oblikovala robote za iskalne in reševalne akcije ter identifikacijo kemičnih in jedrskih orožij.

Za njene dosežke ji je MIT dodelil predsedniško štipendijo in štipendijo oddelka za računsko energetiko. Kot članica MIT Corporation soodloča o vodenju Inštituta za tehnologijo v Massachusettsu. Revija Time jo je uvrstila na seznam '30 ljudi pod 30 leti starosti, ki bodo spremenili svet', revija MIT Technology Review med 'Inovatorje pod 35 let', revija Forbes med ’30 pod 30', Svetovni gospodarski forum pa med mlade svetovne voditelje.

 

Video title
Audi e-tron
Audi e-tron

Audi e-tron

Več osebne svobode s povsem električnim športnim terencem tako po mestu kot tudi na daljših potovanjih.

Preberite več

2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik