Žan Kranjec: "Napredek me motivira, da ciljam višje"

Srebrni olimpijec Žan Kranjec je z izjemnimi nastopi na svetovnih tekmovanjih postal eden najboljših slovenskih alpskih smučarjev, a njegova zgodba ni le o medaljah, temveč o osebnem napredku, ki ga žene vedno višje. Tik pred začetkom nove smučarske sezone smo v pogovoru z njim odkrivali, kaj ga motivira, na katere vožnje je najbolj ponosen, kako se pripravlja na tekme in sooča s pritiskom, kakšni so njegovi cilji, dotaknili pa smo se tudi podnebnih sprememb, ki jih smučarska panoga vse bolj občuti.

24.10.2024 Avtor: Audi Team  Fotografije: Anže Vrabl, Jan Gregorin

Olimpijske igre za marsikaterega športnika predstavljajo vrhunec. Vam je veleslalomsko srebro z zimskih olimpijskih iger v Pekingu 2022 najljubše odlikovanje ali so vam drugi dosežki enako pomembni?

Pomembna mi je vsaka tekma in na vsak dosežek sem izjemno ponosen. Če pa že izbiram, mi pa olimpijska medalja res največ pomeni.

 

Vam je katera od voženj še posebej ostala v spominu? Da ste si rekli: "To sem pa res dobro odpeljal, ne bi mogel bolje."

Na nekaj voženj v svoji karieri sem res ponosen. V marsikateri vožnji najdem majhne napake, so pa tudi vožnje, ki sem jih odpeljal na meji sposobnosti. To je gotovo drugi tek na olimpijadi, pa druga teka v Saalbachu in v Adelbodnu, ki sta mi prinesla zmagi na tekmah svetovnega pokala. V Saalbachu je težka podlaga, vizualno mogoče to ni bila moja najboljša vožnja, sem pa vseeno zelo ponosen nanjo, ker sem dal od sebe maksimum. Drugi tek v Adelbodnu sem pa tudi s tehničnega vidika odpeljal na zelo visoki ravni. Te tri vožnje so mi zelo dobro uspele in so mi najbolj ostale v spominu.

Žan Kranjec

 

Omenili ste, da ste odpeljali do meja zmožnosti. Imate kdaj občutek, da vozite z rezervo?

Velikokrat čutiš, da ne odpelješ tako, kot si sposoben, razlogi so pa različni. Marsikaj se mora sestaviti, da res odpelješ tako, kot znaš in si v cilju lahko rečeš: "To je to". Stremim pa k temu, da take vožnje čim večkrat pokažem in upam, da jih bo v prihodnje še več.

 

Kaj vse je potrebno za dober rezultat?

V prvi vrsti je to gotovo talent. Imeti moraš tudi močno željo po rezultatih, po napredku, tako tudi na treningih boljše delaš. Pomembna je tudi psihološka pripravljenost, oprema, ekipa okoli tebe mora dobro delovati. V ekipi vsi skupaj stremimo k napredku, tako da vsak zase išče izboljšave, pri čemer štejejo tudi malenkosti. Pomembno je torej vse, talent, trdo delo, ekipa, oprema. Če hočeš imeti dolgo kariero, pa moraš v tem tudi uživati. Smučanje na vrhunski ravni je lahko garanje, in da ne greš z muko na trening, moraš znati uravnotežiti obe plati. Smučanje verjetno tudi ne more biti tako uspešno, če ne uživaš v tem.

 

Koliko je za dober rezultat pomembna osebna pripravljenost? Je bolj pomembna splošna pripravljenost ali tista v trenutku tekme?

Oboje. Pripravljenost se gradi od takrat, ko začneš smučati. Priprava na vsako sezono je gotovo pomembna, teče po premišljenem načrtu, ve se, kdaj so treningi, kdaj potrebuješ malo počitka, koliko je smučarskih treningov, koliko kondicijskih. Na dan tekme imaš tudi neki ritual, pomagajo tudi izkušnje. Veš, kaj ti je v preteklosti prinašalo rezultate, na kaj moraš biti pozoren. Pomembna je tudi izbira materiala, dober ogled proge. Podlaga je vsakič drugačna, prav tako postavitev. Zelo pomembna je samozavest. Moraš zaupati vase, samo tako lahko na tekmi pokažeš vse, kar znaš. Če nisi samozavesten, te obremenjuje kup vprašanj, ali boš zmožen speljati. Če zaupaš vase in v opremo, potem se lahko na štartu "strgaš z verige".

 

O čem sicer razmišljate na štartu?

V glavi se lahko marsikaj dogaja, ampak skušaš se osredotočiti na pomembne stvari. O tem, kaj moraš na progi narediti, razmišljaš že med ogledom, poskušaš si zapomniti progo, dobiti čim več informacij. Preden se poženeš na progo, pa ni dobro, da imaš preveč stvari v glavi. Dobro je, da se takrat čim več dogaja podzavestno, ti pa se poskušaš čim bolj osredotočiti na trenutek, da pelješ maksimalno, kolikor se da. Se pa moraš prej dobro pripraviti, da prideš s tako miselnostjo na štart.

 

Maksimalna koncentracija torej.

Takrat gotovo. Drugače je 3 ure ali dan pred tekmo, takrat se moraš znati tudi odklopiti, ne moreš razmišljati samo o tekmi.

 

Vam na štartu naraste srčni utrip, vas napolni adrenalin?

Mislim, da imamo vsi tekmovalci nekaj treme na štartu, ampak se mi zdi, da bi brez nje slabše tekmoval. Ne sme je biti preveč, ampak če zaupaš vase, če si samozavesten, je malo treme na štartu dobra kombinacija.

Video title

“quote”

Žan Kranjec
Žan Kranjec

“TRALALALALALLA”

"
V ekipi vsi skupaj stremimo k napredku, tako da vsak zase išče izboljšave, pri čemer štejejo tudi malenkosti.
"

small text

heading

text

button

Kaj pa občinstvo? Ga čutite bolj kot spodbudo ali kot pritisk? Je občutek na tekmah v Sloveniji kaj drugačen?

Načeloma občinstvo ne bi smelo veliko vplivati. Na domačo tekmo se pripraviš kot na vsako drugo tekmo, ti pa mogoče da neko dodatno motivacijo. Če na štartu razmišljaš o tem, koliko ljudi te gleda, navija zate, bi te lahko zmotilo. Podzavestno lahko to koga ohromi, mu predstavlja dodaten stres. Tudi to, da te take stvari ne zmotijo, dobiš z izkušnjami. Če pa pred domačim občinstvom dosežeš dober rezultat, je to najboljša izkušnja. To mi še manjka, da bi bil na Pokalu Vitranc med najboljšimi tremi. Tudi to je eden izmed mojih ciljev. To bo res lepa izkušnja.

 

Imate svojo najljubšo progo, tako, da vam je v užitek smučati po njej?

Načeloma ne. Že skoraj na vsakem prizorišču sem dobro tekmoval, največ dobrih rezultatov sem dosegel pa v Alta Badii. Če bi izbiral, katera proga mi najbolj leži, bi rekel Alta Badia. Načeloma je dovolj zahtevna, običajno mi je všeč tudi podlaga, konfiguracija terena mi je pisana na kožo.

 

Kaj pa izven tekmovanj? Kje najraje smučate?

Težko rečem. Všeč so mi Dolomiti, imajo tudi dobro urejene proge, tam je lepo smučati, tudi hrana je dobra. Za družinsko smučanje so Dolomiti ena boljših izbir. Je pa odvisno, kaj želiš. Če poleg smučanja želiš tudi zabavo, after ski partyje, so boljša avstrijska smučišča.

 

Ali po pomembnejših tekmah pogledate posnetke in podoživljate svoje vožnje?

Vsakič si jih pogledam. Slabe zato, da vidim, kaj bi lahko naredil bolje, dobre pa tudi iz veselja, z nekim ponosom. Pomagajo mi tudi za naprej, da se spomnim, kaj sem tisti dan med vožnjo delal, kako razmišljal, da mi je uspela tako dobro vožnja. Upam, da bom lahko take v prihodnje še večkrat pogledal (smeh).

 

Vas dobri rezultati spodbujajo, da daste še več od sebe ali vam po njih pade motivacija? Kako ste se počutili po olimpijskem srebru?

Motivacija mi nikakor ne pade. Kljub temu da je bila srebrna olimpijska medalja velik uspeh, imam v smučanju še vedno kar nekaj ciljev, ki jih želim doseči. Ne vem, kaj bi bilo, če bi dosegel vse, če takrat ne bi več našel motivacije, zaenkrat jo pa vsekakor še imam (smeh).

Žan Kranjec

 

Kaj vas sicer najbolj motivira, žene naprej?

V bistvu sta dve stvari. En motiv so rezultatski cilji, drug pa sam napredek v smučanju. Seveda si po tekmi zadovoljen, če dosežeš dober rezultat, ampak zadovoljstvo daje tudi to, ko ti uspe vožnja na res visoki ravni. Takrat čutiš neki ponos, veselje.

 

Kaj vam osebno pomeni napredek?

Če želiš v nečem napredovati, ni dobro, da obstaneš na enem mestu, da se z nečim prehitro zadovoljiš. To velja na splošno v življenju, ne samo v smučanju. Pomembno je, da imaš pred sabo cilj, ki mora biti vedno višji. Napredek me motivira, da ciljam še višje. Ne smeš pa ob tem pozabiti tudi uživati. Če ves čas nekaj loviš, je mogoče težko. Pomembno je, da najdeš neko ravnovesje med zadovoljstvom nad tem, kar si naredil, in tem, da si vedno želiš tudi več.

small text

heading

text

button

"Seveda si po tekmi zadovoljen, če dosežeš dober rezultat, ampak zadovoljstvo daje tudi to, ko ti uspe vožnja na res visoki ravni."

Kakšni so vaši cilji v smučanju?

Glede rezultatov je to gotovo zmaga v skupni uvrstitvi na svetovnem pokalu in medalje na svetovnem prvenstvu. Super bi bilo, če bi osvojil mali globus, to je ena izmed mojih največjih želja.

 

Kaj pa v letošnji sezoni?

Tako kot vsako leto se želim boriti za stopničke na vsaki tekmi v svetovnem pokalu. Moj cilj je, da sem med najboljšimi tremi, ampak kot sem rekel, najbolj vesel bi bil globusa. Letos bo tudi svetovno prvenstvo, kjer je moj cilj medalja, saj sem nekajkrat bil že zelo blizu.

 

Imate cilje tudi izven smučanja?

Imam, gotovo, ampak bi zdaj težko rekel. Zavedam se, da bo moje smučarske kariere enkrat konec. To bo neko drugo poglavje v življenju, za katero si prav tako želim, da bi bilo čim bolj uspešno in srečno. So pa trenutno moji glavni cilji v smučanju.

 

 

Video title
Žan Kranjec

 

Boste ostali v smučanju tudi po zaključku tekmovalne kariere?

Bomo še videli. Po eni strani bi rad ostal v stiku s smučanjem, s športom na splošno, težko pa rečem, v kakšni vlogi.

 

Oči javnosti so v športnike uprte predvsem v času tekmovanj, ne vidimo pa vseh priprav, ki so potrebne za vrhunske rezultate. Nam lahko opišete svoje leto?

Ko končamo tekmovalno sezono, gremo običajno še na en trening za približno deset dni. Po tem pa imamo tisto pravo pavzo, to je moj glavni dopust, ki traja nekje 3 tedne. Po prvomajskih praznikih običajno že začnem kondicijske priprave v dvoranah, na stadionih, v naravi, ki potekajo vse do prvega snega. Vmes je priporočljivo, da si vzameš še kak teden dopusta oziroma vsaj malo zmanjšaš količino treninga. V teh treh, štirih mesecih priprav moraš namreč pustiti, da se telo, glava malo spočije. Ta teden običajno preživim na morju, pa tudi ob koncih tedna grem večkrat tja.

Avgusta gremo že na priprave na sneg, na južno poloblo, letos smo bili v Argentini. Po vrnitvi v septembru imamo še nekaj prostih dni, potem se pa že pripravljamo na snegu na ledenikih v Evropi, v Švici, Avstriji. Konec oktobra nas čaka že prva tekma svetovnega pokala v Söldnu, potem je pa do aprila zelo veliko smučanja (smeh).

 

Ali sploh imate pravi "dopust" v smislu, da čisto odmislite svojo "službo"?

Dopust po zaključku tekmovalne sezone je čista pavza. Takrat naredim kaj zase tudi v smislu športa, da ne "padem čisto ven", ampak bolj za lastno zabavo. Poleti na morju je vseeno dobro, da tudi treniram, so pa to lažji treningi. Tudi ni jih toliko in nič ni narobe, če kak dan izpustim. Vseeno pa je dobro, da čez poletje ohranjaš kondicijsko pripravljenost.

 

Kaj počnete za sprostitev?

Rad hodim na morje, družim se s prijatelji. Rad igram tenis, včasih sem tudi vejkal (oblika deskanja na vodi).

 

Tudi v prostem času je torej veliko športa.

Na splošno imam rad šport, tako da vse to počnem za zabavo, ne zato, da bi bil boljši v smučanju. To počnem, ker mi je všeč.

Žan Kranjec

 

Ali spremljate tudi druge športe poleg smučanja?

Redno ne, če je priložnost, pa si rad ogledam tekme v živo ali po televiziji ali pa si preberem v medijih.

 

Tudi motošport? Prebrali smo, da imate radi motošport.

Res je, to imam rad. Včasih sem bolj spremljal Moto GP, zdaj bolj Formulo 1. Nisem še bil na nobeni tekmi v živo, bi pa rad to storil v prihodnosti.

 

Na dirkah Formule 1 boste lahko kmalu navijali tudi za Audi. Znamka Audi se namreč pospešeno pripravlja na vstop v ta vrhunski razred motošporta s sezono 2026.

To novico sem zasledil. Očitno bom moral začeti navijati za Audi (smeh).

 

Ali sicer motošport spremljate samo kot gledalec ali bi se tudi pomerili na dirkaški stezi? To lahko poskusite tudi na stezah Audi driving experience po Evropi.

Bi poskusil, bi pa potreboval instruktorja, da mi pojasni, kako bi lahko šel hitreje in kako izboljševal čas na tekmovalni stezi. Audi ima sicer poligone na snegu tudi na določenih tekmah na smučarskih svetovnih prvenstvih. Tam sem se že nekajkrat preizkusil, v driftanju po snegu. To je zanimiva izkušnja. Malo se moraš sicer navaditi, je pa dober občutek. Drugih prog pa nisem preizkušal.

 

Imate tudi drugače radi avtomobile?

Imam. Rad vozim in tudi na daljših vožnjah mi ni problem.

 

Imate na leto več prevoženih kilometrov na smučeh ali v avtomobilu?

Težko rečem, saj nismo nikoli merili, koliko kilometrov naredim na smučeh, bi bilo pa zanimivo videti. Na prvo žogo bi rekel, da bi si bile te številke precej blizu. Tudi z avtom namreč naredim kar nekaj kilometrov, saj smo med sezono veliko na cesti. Takrat načeloma ne vozim sam, po tekmah po Evropi veliko potujemo s kombiji.

 

Kje raje vozite, po avtocesti, kjer lahko vozite hitreje ali izven njih, kjer pride bolj do izraza tehnika?

Odvisno. Všeč mi je vožnja po avtocesti, rad imam pa tudi dobre ceste z ovinki, tako za dušo. S prijatelji se gremo kdaj pa kdaj vozit tudi z gokarti, da si lahko dam duška.

audi-ilka-kranjec-1-1

Dotakniva se še ene pomembne teme, ki zadeva vse nas, in sicer klimatskih sprememb. Se vam zdi, da med športnimi disciplinami ravno smučanje najbolj čuti njihove negativne posledice?

Verjetno res. V smučanju potrebujemo nizke temperature, dobre zime, sneg, ledenike, da lahko normalno treniramo. Na treningih opažamo, da je ledenikov vsako leto manj. Na najvišjih ledenikih v Evropi se še da lepo smučati, na nižjih se pa že zelo pozna. Poleti je tam zelo težko trenirati, takrat nam pride prav južna polobla, da lahko treniramo. Pa tudi med sezono že lahko vidimo, kakšne probleme imajo organizatorji tekmovanj. Nižje ležeča prizorišča iz leta v leto težje zagotovijo dovolj snega, vedno več tekem je na razmočenih podlagah, tekme tudi odpadejo.

 

Ali po vašem mnenju naredimo dovolj za obvladovanje klimatskih sprememb?

Mislim, da ne dovolj. Vsak posameznik bi moral gledati tudi na Zemljo, na prihodnost, ampak vseeno mislim, da bi se večje spremembe morale začeti na vrhu. Dokler ne bo na vrhu velikih korakov, bomo težko naredili večje spremembe.

 

Žan Kranjec

 

Dotakniva se še ene pomembne teme, ki zadeva vse nas, in sicer podnebnih sprememb. Se vam zdi, da med športnimi disciplinami ravno smučanje najbolj čuti njihove negativne posledice?

Verjetno res. V smučanju potrebujemo nizke temperature, dobre zime, sneg, ledenike, da lahko normalno treniramo. Na treningih opažamo, da je ledenikov vsako leto manj. Na najvišjih ledenikih v Evropi se še da lepo smučati, na nižjih se pa že zelo pozna. Poleti je tam zelo težko trenirati, takrat nam pride prav južna polobla, da lahko treniramo. Pa tudi med sezono že lahko vidimo, kakšne probleme imajo organizatorji tekmovanj. Nižje ležeča prizorišča iz leta v leto težje zagotovijo dovolj snega, vedno več tekem je na razmočenih podlagah, tekme tudi odpadejo.

 

Ali po vašem mnenju naredimo dovolj za obvladovanje podnebnih sprememb?

Mislim, da ne dovolj. Vsak posameznik bi moral gledati tudi na Zemljo, na prihodnost, ampak vseeno mislim, da bi se večje spremembe morale začeti na vrhu. Dokler ne bo na vrhu velikih korakov, bomo težko naredili večje spremembe.

 

Tudi podjetja?

Vsak, posameznik ali podjetje, lahko doda kamenček v mozaiku za boljšo prihodnost. Gotovo se pozna, da je več podjetij pri poslovanju pozornih tudi na trajnostni razvoj, ampak kot sem rekel, spremembe se morajo začeti na vrhu.

 

Pri znamki Audi je trajnostni razvoj del poslovne strategije, želimo pa si, da tudi vsak od nas ponotranji trajnostne vrednote. Tako je nastal tudi projekt Uporabimo uporabljeno v partnerstvu z vrhunskim oblikovalcem Mariem Herzogom in Zavodom YouSea. Unikatne potovalne torbe iz odsluženih oglasnih transparentov po eni strani prenašajo zgodbe s slovenskih smučarskih tekmovališč, ki vse bolj čutijo posledice podnebnih sprememb, in po drugi strani prinašajo pozitiven vpliv na okolje s podporo Morski oazi Piran. Kakšno je vaše mnenje o projektu Uporabimo uporabljeno?

Super ideja se mi zdi, zelo zanimiva. Torbe so tudi vizualno lepe. Všeč mi je, da se uporabijo materiali s tekem, da ne gredo na odpad in tam škodijo okolju, ampak se uporabijo za nekaj koristnega in živijo naprej. Pa tudi to, da gre denar potem v dobre namene, za čistejše morje, s ponosom podpiram. Projekt Uporabimo uporabljeno odraža prave vrednote za trajnostno prihodnost, ki so mi skupne z znamko Audi, in se mi zdi lepa zgodba za dober namen.

 

“Quote”

Video title

Žan Kranjec

 

Se vidite s tako torbo?

Seveda. Kot sem rekel, so mi torbe vizualno všeč. Prav lahko si predstavljam, da grem z njo na smučanje, na fitnes ali na plažo. Kot športniku mi te torbe predstavljajo več kot le opremo, so simbol predanosti, trdega dela in napredka.

 

V iskanju dobrih snežnih razmer morate za treninge vse pogosteje potovati drugam. Imajo zato druge ekipe prednost – bodisi zaradi boljših finančnih možnosti, bližine ali kako drugače?

Zaenkrat se pri nas vsaj za najboljše tekmovalce dobro poskrbi, tako da si lahko privoščimo treninge, primerljive z najboljšimi ekipami, čeprav seveda gledamo na finance. Razlika je mogoče v tem, da Avstrijci, Švicarji, tudi Italijani lahko trenirajo doma, in jim ni treba narediti 500 km za dober trening. Mi moramo večkrat trenirati v tujini, saj je v Sloveniji zelo malo primernih smučišč za tekmovalni šport in tudi nimajo dovolj snega.

 

Kakšen pa je pomen sponzorjev v smučanju?

Brez sponzorjev bi zelo težko. Smučanje je vseeno drag šport, že smučarska zveza ne more delovati brez sponzorjev. Treba je zagotoviti dovolj financ, da se normalno izpelje projekt na najvišji ravni, kot so olimpijske igre, svetovni pokal, in tudi za mlajše kategorije je potrebnih kar nekaj sredstev, je pa nujno vzgajati mlade tekmovalce. Večji del se zagotovi iz sponzorskih sredstev. Sponzorji pa so pomembni tudi za posamezne tekmovalce. Tekmovanja, priprave so le naša služba, nimamo časa iskati sredstev za preživljanje v drugih rednih službah. Vsi športniki smo izjemno hvaležni sponzorjem, da nam pomagajo na naši poti, da lahko damo vse v smučanje in da si lahko omogočimo neko normalno življenje, pa tudi za sam program. Vesel sem, da je znamka Audi tako velika podpornica zimskih športov, tako globalno, kar dokazuje več kot dvajsetletno partnerstvo s FIS svetovnim pokalom v alpskem smučanju, kot tudi v Sloveniji, kjer se je odločila podpreti slovensko alpsko reprezentanco. Zahvaljujoč podpori znamke Audi lahko v polnosti izrazim svojo predanost športu in svoje prizadevanje za napredek. Navdihuje me, da stremim k najboljšemu.

 

Porsche Slovenija je z blagovno znamko Audi Zlati sponzor alpskih smučarskih reprezentanc v sezoni 2024/25.

 

 

Audi_uporabimouporabljeno_foto_AnzeVrabl_1-b_1
Uporabimo uporabljeno

Uporabimo uporabljeno

V duhu trajnostnega napredka smo pri Audi Slovenija zasnovali projekt Uporabimo uporabljeno, ki odsluženim oglasnim transparentom daje novo življenje. V sodelovanju z oblikovalcem Mariem Herzogom iz njih nastajajo unikatne potovalne torbe. Izkupiček od prodaje je namenjen Zavodu YouSea za izgradnjo Morske oaze Piran za ohranjanje biotske raznovrstnosti. Torbe so na voljo za nakup v spletni trgovini.

Obiščite spletno trgovino

Morda bi vas zanimali tudi članki:

2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik