inovacije 25.04.2022
-
Iskanje po AudiLab Slovenija
Umetna inteligenca igra ključno vlogo pri avtonomni vožnji. S Seppom Hochreiterjem, vodjo inštituta za bioinformatiko pri Univerzi Johannes-Kepler v Linzu in Rolandom Pfänderjem, vodjo razvoja programske opreme pri Audi Electronics Venture GmbH smo se pogovarjali o Audijevem delovanju na tem področju in zaupanju, ki ga mora UI pridobiti pri kupcih.
14.10.2020 Avtor: Audi Team Fotografije: Arhiv Audi
Pogovorni roboti, tekstovni roboti in distribucijski droni – umetna inteligenca je že vsakdanja spremljevalka naših življenj. Osrednjo vlogo igra tudi pri avtomatizirani in avtonomni vožnji, saj avtomobili po njeni zaslugi prepoznavajo okolico in ostale dejavnike, ki bi lahko vplivali nanje. Primer je novi Audi A8. Slike procesira z globokim učenjem (deep learning), metodo, ki posnema učni proces človeškega uma. Programsko opremo že v fazi razvoja naučimo prepoznavati značilnosti različnih objektov, kot so na primer druga vozila.
Sepp Hochreiter, profesor na Univerzi Johannes-Kepler (JKU) v Linzu, je eden od pionirjev globokega učenja. Z Jürgenom Schmidhuberjem je že leta 1991 razvil metodo imenovano dolg kratkoročni spomin (Long Short-Term Memory oziroma LSTM), ki je osnova sistema za prepoznavanje jezika v današnjih pametnih telefonih z operacijskim sistemom Android. V sodelovanju z nami je ustanovil tudi Center za globoko učenje Audi.JKU, katerega poslanstvo je napredek avtomatizirane in avtonomne vožnje. Trdno je prepričan, da je to obdobje razcveta umetne inteligence. »Zaradi hitre digitalizacije se veča tudi število podatkov, procesorska moč računalnikov pa nam omogoča njihovo hitrejšo obdelavo. UI sistemi se ves čas učijo in so že v marsičem boljši kot človek.«
“quote”
“quote”
- Sepp Hochreiter
“Taksistu, ki je popoln neznanec, zaupamo bolj kot umetni inteligenci, čeprav UI hitreje prepoznava in bolje razume vsako situacijo kot človek.”
Da bi nam pojasnil posebnosti Audijeve avtonomne vožnje, Hochreiter najprej obrazloži nov način delovanja umetne inteligence: »Do sedaj smo ji kazali vsako sliko posebej, UI pa bolje analizira podobe, če jim dodamo še kontekst.« Tak primer je kolesar, ki z roko nakaže, da bo v križišču zavil, nato pa jo spusti nekaj metrov pred odcepom. Z eno samo sliko bi avto zelo težko pravilno interpretiral takšno situacijo in verjetno zavrl še preden bi kolesar prišel do križišča.
Zato se mora UI naučiti predvidevati in interpretirati zbrane podatke v kontekstu okoliščin. V primeru kolesarja bi ji pri tem pomagale podobe križišča na poti pred avtomobilom. Tako kot človeški možgani se mora tudi umetna inteligenca naučiti v kopici podatkov izbirati relevantne. Njene zmogljivosti se bodo lahko razvijale le z uporabo globokega učenja ter neprestanim zbiranjem in analiziranjem podatkov.
Poleg tehničnih zahtev je zaupanje potrošnikov največji izziv avtomatizirane in avtonomne vožnje. Pionir umetne inteligence Hochreiter ne razume pomislekov: »Taksistu, ki je popoln neznanec, zaupamo bolj kot umetni inteligenci, čeprav UI hitreje prepoznava in bolje razume vsako situacijo kot človek.«
Roland Pfänder, vodja razvoja programske opreme pri Audi Electronics Venture GmbH, meni, da si mora Audi »zaupanje kupcev pridobiti postopoma«. Le tako bodo ljudje avtonomno vožnjo izkusili kot novo obliko mobilnosti in izkoristili še več svobode, ki jo ta prinaša. »Avtomatizacijo bi radi razvili do te mere, da bi jo potniki občutili kot olajšanje, obenem pa tudi uživali najvišjo možno mero udobja.«
Pfänder to vidi tudi kot veliko odgovornost do kupcev in družbe na splošno. »V Nemčiji vsako leto v prometnih nesrečah umre 3.300 ljudi. Po vsem svetu je v nesrečah dnevno udeleženih 3.500 vozil. Avtonomna vožnja je enkratna priložnost, da vožnjo spet naredimo varnejšo.« Hochreiter doda, »Nesrečam se nikdar ne bomo mogli povsem izogniti, z uporabo umetne inteligence pa bodo postale precej bolj redke. Senzorji se odzivajo veliko bolje in hitreje kot ljudje.«
Da bi vzpostavili zaupanje v tehnologijo, se pri Audiju veliko ukvarjamo z etičnimi, pravnimi in družbenimi vprašanji o avtomatizirani in avtonomni vožnji. Ustanovili smo interdisciplinarno skupino strokovnjakov z različnih področij, ki nam pomagajo s svojimi mnenji. Poleg Seppa Hochreiterja sta na naših dogodkih med drugimi sodelovala tudi Iyad Rahwan iz MIT Media Lab in Luciano Floridi z Univerze v Oxfordu. V okviru te skupine se naši razvijalci programske opreme pogovarjajo s filozofi, pravniki s psihologi in podobnimi. Hochreiter meni, da bo tehnologija družbeno sprejemljiva takrat, ko se bodo ljudje nanjo navadili: »Ljudje morajo videti in občutiti, da res deluje.«
Audi je na poti do avtonomne vožnje že dosegel prvi mejnik: Audi A8 je prvi serijski avto posebej oblikovan za visoko avtomatizirano vožnjo v določenih situacijah (tako imenovano tretjo stopnjo), kar pomeni, da v zastoju lahko prevzame nadzor nad volanom in stopalkami. Preden pa bodo avtonomna in avtomatizirana vozila dejansko lahko vozila po cestah, moramo definirati in vzpostaviti pravno podlago. Pfänder na tem področju že opaža pozitiven razvoj: »Pravna stroka po vsem svetu že pripravlja zakonodajo za avtomatizirane sisteme.« Kako torej izgleda prihodnost? Hochreiterjeva vizija je jasna: »Avtomobili bodo med seboj komuninicirali – kje so, kam gredo in kako hitro potujejo. Če se bo to izkazalo za izvedljivo, lahko pozabimo na prometne zastoje.« Tudi Pfänder vidi velik potencial: »Prepričani smo, da umetna inteligenca pomeni tudi varnejše ceste.«
Quote
“Quote”
Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo. Vse cene so neobvezujoče priporočene cene, vključno z DDV in davkom na motorna vozila. Pridržujemo si pravico do napak v vsebini in do sprememb.
Ogljikov dioksid (CO₂) je najpomembnejši toplogredni plin, ki povzroča globalno segrevanje. Emisije onesnaževal zunanjega zraka iz prometa pomembno prispevajo k poslabšanju kakovosti zunanjega zraka. Prispevajo zlasti k čezmerno povišanim koncentracijam prizemnega ozona, delcev PM₁₀ in PM₂,₅ ter dušikovih oksidov. Podrobne okoljske informacije o novih osebnih avtomobilih najdete na seznamu o varčni porabi goriva in emisijah CO₂.
© 2021. Porsche Slovenija d.o.o. Vse pravice pridržane.