Planica

Cesarstvo čutil

Če nam že niso bile naklonjene snežne razmere, pa so nam na letošnjem Audi Zimskem doživetju pod planiško velikanko vsekakor šli na roke sonce, fantastična ekipa, ki je pripravila snežni poligon in odlična družba stoosemdesetih radovednih voznikov, ki ste z nami raziskovali zmogljivosti naših avtomobilov Audi Q3 40 TDI quattro, Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro, Audi Q5 40 TDI quattro in Audi A4 allroad 40 TDI quattro.

27.02.2020 Avtor: Audi Team  Fotografije: David Šavli

Audi terenec na snegu, pred skakalnicami za smučarske skoke v Planici.

Na progi, ki jo je tudi letos zasnoval inštruktor varne vožnje, publicist, raziskovalec sodobne mobilnosti, avtor oddaje Avtomobilnost na RTV SLO in že več kot dvajset let testni voznik osebnih vozil in motociklov, Andrej Brglez, smo se približali voznim razmeram na daljnem severu in se preizkušanja vozil lotili malce drugače, kot je to običaj. Voznike smo po korakih vodili do izkušnje, ko se avto odziva na človeka, človek pa avto in njegovo moč začuti v lastnem telesu. Nepozabni občutki ugodja v vožnji in odkrivanja svojih zmogljivosti, so bili nagrada tako za udeležence, kot tudi za našo ekipo.

Andrej Brgleza smo povprašali, kakšna ideja stoji za letošnjim Audijevim Zimskim doživetjem, povedal pa nam je tudi nekaj zanimivosti o vožnji v izrednih razmerah.

“Z inštruktorskega vidika je ta dogodek zame super, a tudi najbolj zahteven v celem letu.”

Ekipa prisega, da je to najboljši zimski poligon v Evropi. Kakšne cilje ste si zastavili pri njegovem oblikovanju?

Zelo smo veseli, da nam je to uspelo, saj smo si želeli v Planico prenesti del Finske, ki je v avtomobilskem svetu res posebna pokrajina. Zimska preizkušanja avtomobilov na njenih zaledenelih jezerih z zanimanjem spremljajo televizijski in spletni gledalci po vsem svetu. Za voznike pa je to res idealna priložnost, da avto začutijo na povsem nov način. Namreč, kadar avto pokaže svoj značaj na cesti, ob tem navadno trpijo pnevmatike in motor, na ledu pa je to bistveno manj boleče. Zato smo hoteli najbolj južno na zemljevidu Evrope poustvariti finski minimundus, kar nam je omogočila ekipa Nordijskega centra Planica, ki res zna narediti sneg tudi tam, kjer ga ni.

Kako so se na poligon odzvali vozniki?

Da bi vozniki čim bolj občutili tisto, kar je skrito globoko v avtu, smo za podlago naredili led, ki pa je vseeno dovoljeval malce oprijema. Ustvarili smo nekakšno Cesarstvo čutil, ki je udeležencem pošteno odprlo vozniške čakre. Pripovedovali so nam, da avto čutijo v hrbtenici, v dlaneh in v stegnih. Izkušnja je bila popolnoma primerljiva okušanju hrane ali vina. Če ves čas ješ hitro hrano, ti mora nekdo pokazati, kako res občutiti različne okuse. In v Planici smo naredili točno to. Pokazali, kaj vse lahko avto pove telesu.

 

 

Kakšen izziv je letos predstavljalo oblikovanje takšnega poligona?

Tak poligon je zelo težko zgraditi in vzdrževati, zahteva pa tudi posebno vsebino. Vodil sem tudi projekt poligona v Centru varne vožnje na Vranskem, ki ga je bilo bistveno lažje zasnovati, saj je koncept povsem jasen. Sodelovanje z Audijem pa je zame vsako leto nov zanimiv izziv, saj se ves čas sprašujem, kaj bomo lahko naredili v Planici, kaj bo lahko naredila ekipa Nordijskega centra, kakšni bodo vremenski pogoji in kaj bomo vsebinsko ponudili voznikom. Letos so bile tudi temperaturne razmere takšne, da so v Cesarstvu čutil vozniki lahko preizkušali precej kompleksno tehniko in se urili v reakcijah, za katere niti niso vedeli, da so jih sposobni. Ob tem pa so spoznavali še DNK Audijevih avtomobilov. Doživeli so jih pri delu in videli, kako lahko z njimi sodelujejo. Zato je ledena površina tako pomembna.

Kakšne vrste vozniki pridejo na Zimsko doživetje?

Z inštruktorskega vidika je ta dogodek zame super, a tudi najbolj zahteven v celem letu. V Planico ne pridejo dirkači, ki bi lahko avtomobile preizkušali pri visokih hitrostih. Nimamo niti divjakov, ki bi to počeli po cestah. Pridejo lastniki in lastnice avtomobilov, ki radi vozijo, prevozijo veliko kilometrov in v nadstandarnih avtomobilih uživajo zaradi vozniške izkušnje. Vedo, kaj želijo in so pripravljeni postopoma iti do cilja. Na takšnih preizkušnjah pogosto pride do tekmovalnosti in podpihovanja drznosti. Tega pri nas ni. Res je, da se tudi v Planici igramo, a gremo še korak dlje in se naučimo nekaj novega. Kako avto čutiti v dlaneh, kako ga čutiti v kazalcu, kam na volanu položiti roke, da ga čutim v telesu? Prava degustacija. Kot pri vinu. Ko ga znaš prebrati, prepoznaš njegov letnik in cvetlico. Tukaj gremo na to.

Voznik Audija sedi za volanom, in govori z udeleženci Audijevega dogodka.
Kakšno vsebino ste jim ponudili?

Udeležencem smo želeli ponuditi zabavo, a jim tudi predstaviti vozila in jih naučiti nekaj novega - nekaj česar sicer verjetno nikoli ne bi imeli priložnosti spoznati. Poleg štirikolesnega pogona smo se letos veliko ukvarjali tudi z elektronskimi asistenčnimi sistemi. Danes v Sloveniji ali Evropi praktično ne morete kupiti avtomobila brez takšnega sistema, razlike med njimi pa so ogromne. Letno preizkusim več kot 100 avtomobilov, zato lahko to potrdim iz lastnih izkušenj.

Omenili ste, da ste udeležence naučili nečesa novega?

Izkoristili smo priložnost, ki se nam je ponudila z vremenom in temperaturami, in jim predstavili relativno zahtevno tehniko vožnje, ki se imenuje 'scandinavian flick' (skandinavski obrat). Lotili smo se ga postopoma, po korakih. Poleg spretnosti smo poudarili tudi varnost in občutek za avtomobil. Gre za to, da moraš avto kontrolirano spraviti iz enega načina gibanja v drugega, pri tem pa tudi pozorno opazovati dogajanje. Inštruktorji varne vožnje vedno poudarjamo, da je treba gledati tja, kamor vozimo, v tem primeru pa je opazovanje veliko bolj kompleksno, zato smo postavili tudi določene točke, ki jih je bilo treba poiskati s pogledom. Za enodnevni tečaj, ki je pravzaprav druženje, je to zelo zahtevna naloga, ki bi se jo na Finskem učili več dni. Nam pa je uspelo malce hitreje, ker smo šli po korakih do cilja in bili na koncu vsu zadovoljni z dosežkom.

 

Video title

“Štirikolesni pogon ima eno prednost, ampak ta je res pomembna. Izkaže se pri vleku avtomobila.”

Kako so potekale vožnje z Audijevimi avtomobili?

S kolegom Blažem Poženelom, ki je prav tako avtomobilističen novinar, sva program zastavila tako, da so udeleženci Audijevega Zimskega doživetja za en dan postali testni tovarniški vozniki. Sledili smo običajni proceduri – zjutraj se sestaneš s produktnim vodjo, ki ti predstavi vozilo in potek testiranja, ti pove, na kaj se moraš osredotočiti, nato začneš testirat in na koncu izpolniš vprašalnik, v katerem opišeš svojo izkušnjo. Zadnji del smo tokrat izpustili, a je bila izkušnja vseeno pristna. Osebno pa sem izjemno hvaležen za vse povratne informacije, ki sem jih dobil iz pogovorov z udeleženci. Če si osredotočen samo na svoje delo, preprosto ne vidiš več čez svoje okvire, tu pa so mi v razmislek ponudili veliko novih vpogledov.

Zanimivi so bili pogovori med ljudmi iz različnih branž. Za isto mizo so sedeli lastnik IT podjetja, odvetnik in še mnogi drugi poklici, pogovor pa je tekel o tem, ali nas bo človeška empatija lahko rešila prometnih nesreč, ali se bomo kot družba zaradi naprav v prometu še bolj odtujili, ali pa je to priložnost za zbliževanje. Bolj, ko poznam ljudi, ki pridejo na naš poligon, lažje oblikujem vsebine za naprej. To je zgodba, ki traja že nekaj let in upam, da se bo nadaljevala, ker je tudi quattro sam po sebi taka materija, da se nanjo res lahko nasloniš.

Zakaj je quattro tako poseben?

To je zgodba, ki ima močan naboj in široko ozadje, zato me zanima z različnih vidikov. Nekoč sem se pogovarjal z lani preminulim gospodom Ferdinandom Piëchom, ki je bil kot človek zelo pomemben za razvoj avtomobilske industrije na splošno, kaj šele pri Audiju. Zelo me je pritegnila njegova zgodba, zanimalo me je, kaj jim je vzbujalo toliko zaupanja, da so rekli »to bomo naredili«, čeprav takrat tega nihče ni delal. Podobno kot je veliko kasneje Steve Jobs rekel za iPhone. Moramo vedeti, da je štirikolesni pogon že obstajal, a so le pri Audiju prepoznali njegov potencial in verjeli v to zgodbo, ki je zgodba še danes. Letos bodo na ženevskem avtomobilskem sejmu obeležili 40 let, odkar so ga samozavestno predstavili svetu. Zdaj, ko prihaja elektrika, se veselim produktov, ki bodo odpirali spet nove možnosti. Tudi za naš planiški minimundus, ki smo ga vsebinsko povezali z znamenitim oglasom, v katerem se Audi quattro povzpne po smučarski skakalnici v Kaipoli na Finskem. Poleg tega so prvi prototip štirikolesnega pogona upravi predstavili na prelazu Turracher Höhe, ki je le streljaj od Slovenije. Vse to se mi je zdelo pomembno in edinstveno.

 

2020-02_audi_highlightedBcg
Andrej Brglez med predavanjem. V ozadju televizija s predstavitvijo.

Andrej Brglez

Sociolog, publicist, strokovnjak na področju varnosti v prometu, raziskovalec in razvojnik vsebin trajnostne mobilnosti, avtor oddaje Avtomobilnost na RTV SLO in že več kot dvajset let testni voznik osebnih vozil in motociklov. V Sloveniji je eden najbolj uveljavljenih strokovnjakov za področja varnosti v prometu, okoljskih razvojnih rešitev, uvajanja novih tehnologij in vprašanja prometa kot človekove vsebinske in ne le transportne dejavnosti.

button

“quote”

Trust is key

But how would I feel if I actually were in a real, electric battery-powered drone flight with no pilot in sight? ‘I’m sure people won’t trust an autonomous flying machine 100 per cent straight away – even though we already fly around the world in airliners on autopilot,’ Stefano Mancuso, the co-ordinator of Italdesign’s electric and electronic architecture project unit, tells me. ‘But by the time the flying taxi becomes a reality – say, by 2030 – we’ll all be very used to using autonomous cars. And, anyway, when the taxi’s in the air, there’ll always be human support at hand – there’ll always be someone passengers can talk to in a control centre who’ll be able to take remote control, if needs be.’ So, I invite an honest, quick-fire, one-word answer: would Stefano go up in the flying taxi? ‘Yes,’ comes the immediate reply. ‘I would. I won’t be on the first flight, though, as our CEO’s already signed up for that!’
One of the big problems we’ll have is acceptance.

Massimo Martinotti, head of mobility solutions, Italdesign

small text

heading

text

button

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

small text

heading

text

button

“Hitrost vožnje smo torej prilagodili, nismo pa prilagodili naših življenj.”

Kdaj pride quattro do izraza?

Štirikolesni pogon ima eno prednost, ampak ta je res pomembna. Izkaže se pri vleku avtomobila. Sodeloval sem pri različnih raziskovalnih projektih, kjer smo med drugim ugotavljali, da vozniki športnih terencev pogosto povzročijo prometne nesreče, v katerih se od zadaj zaletijo v druga vozila. Kar pomeni, da napačno ocenjujejo svojo hitrost in pretirano zaupajo svojemu avtomobilu. Ljudje se namreč v kabinah spremenimo. Spremenimo se celo v različnih tipih kabin, saj se isti človek, ki sedi v enoprostorcu, obnaša drugače v športnem avtomobilu. Ugotovili smo torej, da vozniki športnih terencev razmišljajo 'avto ima štirikolesni pogon in zmore več'. Ja, ampak ne zaviranja. Štirikolesni pogon pride do izraza, ko te štiri površine, ki niso večje od dlani, vlečejo avto naprej. Letošnjo progo smo oblikovali tako, da bi vozniki znali quattro tudi pravilno izkoristiti. Torej, da bi vedeli, s kakšno hitrostjo lahko varno pripeljejo v ovinek in kako hitro lahko iz njega odpeljejo s pomočjo quattra. In ko so ljudje to začutili, so kar naenkrat razumeli, kaj se med vožnjo s štirikolesnim pogonom pravzaprav dogaja. Nek gospod je prišel iz avta in nam rekel, »Vem, kaj se dogaja, ne znam tega razložiti, ampak vem, ker sem vse čutil.« Točno sem vedel, kaj doživlja. Če imam težavo, in grem z njo na servis, mi jo sicer popravijo in sem zadovoljen, če pa jo popravim sam, bolje razumem, kaj se mi je dogajalo in se zaradi tega počutim bogatejši. Zaradi takih trenutkov se nismo samo hitro vozili, ampak smo na poligonu spoznavali sebe in avto. Raziskovalno kopje smo usmerili v elektroniko in v vlek avtomobila.

Kakšne napake na splošno delajo slovenski vozniki na spolzkih tleh?

Odgovor, da prehitro vozijo, bi bil preveč klišejski, zato se vprašajmo, zakaj tako vozijo? Na inštitutu, kjer delam, raziskujemo, zakaj ljudje ob dežju ne vedo, da so tla spolzka. Z neko napravo smo ugotovili, da so gledali točno tja, kjer je bila največja verjetnost, da se bo nekaj zgodilo in se tudi je zgodilo, reagirali pa niso. V dežju in snegu ljudje močno zmanjšajo hitrost, a kljub temu prihaja do prometnih nesreč, ki so praviloma povezane z uporabo mobilnih telefonov in miselno odsotnostjo. Hitrost vožnje smo torej prilagodili, nismo pa prilagodili naših življenj. Prihaja čas, ko bodo jutra bolj hladna in dnevi toplejši. V senčnih delih ovinkov bo oprijem bistveno drugačen, na kar moramo biti pozorni. Opažamo, da smo se ljudje v zadnjih 10 letih zaradi udobja avtomobilov popolnoma odtujili od zunanje okolice. V avtu je vedno prijetnih 22 stopinj, kabina je udobna, poslušamo glasbo, imamo topel sedež in volan, misli pa popolnoma odklopimo. Zunaj pa se stanje ves čas spreminja, zato pogosto prihaja do zdrsov s cestišča. Pa ne govorimo o objestnih voznikih, to se zgodi popolnoma običajnim voznikom, ki so z mislimi nekje drugje. Avto gre fantastično, tih je, zdi se, da je vse super, potem pa v nekem trenutku poči.

Pogrešate zimo?

Ravno sem prišel z družinskih počitnic na snegu, pa jo že pogrešam, čeprav sem v resnici bolj poletni človek.

 

 

Video title

 

 

“Quote”

Video title

Štiri Audi vozila, pod rdečim obokom na snegu. V ozadju drevesa in zasnežene gore.
Audi quattro vozilo med vzpenjanjem po snežnem klancu, v ozadju že eno vozilo, ki se pripravlja na spust po klancu. V ozadju zasnežene gore.
Slika zadnjega dela Audi quattro vozila, med vožnjo na snegu
Poligon Doživetje Audi, slikan od daleč in od zgoraj.

Audi – mednarodni partner v zimskih športih
Audi – mednarodni partner v zimskih športih

Audi – mednarodni partner v zimskih športih

Audi je pomemben mednarodni partner zimskih športov, ki tudi na lokalni ravni sodeluje z organizacijskima komitejema Pokala Vitranc in Zlate lisice. Kot elitni partner Nordijskega centra Planica spodbuja mlade športnike in jim omogoča bolj kakovostne treninge.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik