Domača kabina

V Formuli E je zelo malo priložnosti za testiranje v realnih okoliščinah, zato pri Audiju za razvoj in pripravo električnih dirkalnikov uporabljamo dinamičen simulator vožnje. S to visokotehnološko napravo lahko voznikom realistično in virtualno poustvarimo izkušnjo vožnje Audija e-tron FE06, našim inženirjem in ekipi Audi Sport ABT Schaeffler pa približamo zapletene tehnične procese v avtomobilu in na dirkališču.

7.09.2020 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

Tristan Summerscale, vodja projekta Formula E pri Audiju

Zbiranje in analiziranje podatkov

»Simulacija je ena naših glavnih nalog med posameznimi dirkami, saj je eno najpomembnejših orodij za priprave voznikov in tehnikov na naslednjo tekmo,« pove Tristan Summerscale, vodja projekta Formula E pri Audiju. Dirke prvenstva Formula E, na katerih tekmujejo naše ekipe, se v večjih mestih in svetovnih metropolah, kot so Berlin, Pariz in New York, odvijajo na posebej zanje zasnovanih dirkališčih.

Po končanem E-Prixu, kakor se imenujejo dirke Formule E, vse ekipe dirkalnike natovorijo in odpeljejo na naslednjo lokacijo. »Ker dirkalnikov v času sezone ni dovoljeno spreminjati, lahko pridobivamo prednost le s temeljitimi pripravami, različnimi tehničnimi variacijami in programsko opremo,« pojasni Summerscale. Zato vsako dirko po zaključku temeljito analiziramo.

Avtomobili Formule E so si z izjemo pogonskega sklopa med seboj precej podobni, na njihovo zmogljivost pa najbolj vplivajo vzmetenje, pnevmatike in upravljanje baterije električnega pogona. Vse informacije, ki jih v obeh Audi Formula E dirkalnikih digitalno zabeležimo med treningi, kvalifikacijami in dirkami, kasneje podrobno analiziramo. »S tem želimo odkriti vsako šibko točko ter razviti primerne rešitve in izboljšave, s katerimi bomo na naslednji dirki še hitrejši,« pravi Summerscale.

small text

heading

text

button

Simulacija je ena naših glavnih nalog med posameznimi dirkami.

Tristan Summerscale, vodja projekta Formula E pri Audiju

small text

heading

text

button
Dinamični simulator vožnje

Testiranje v simulatorju

Vse to poteka v našem dinamičnem simulatorju vožnje, s katerim Audija e-tron FE06 pripravljamo na naslednjo dirko. Od leta 2018 ima svoj dom na sedežu podjetja Audi Sport v Neuburgu na Donavi. Pri simulacijah sodelujejo vozniki ekipe Audi Sport ABT Schaeffler, mehaniki Audi Sporta in mehanična ekipa ABT Sportsline, kadar je poudarek na določenem delu vozila, pa še specializirani mehaniki iz Audija. Za upravljanje simulatorja je odgovoren Audijev inženir, ki ga imenujemo tudi 'vodja testnega sedeža'.

 

 

 

 

Dinamični simulator vožnje

Vozniki sedijo v kabini, namešečeni na računalniško vodenih stebričkih, ki se premikajo v vse smeri. Ti so nameščeni na podstavku, ki se premika na treh nivojih z devetimi stopnjami upravljanja, kar daje simulatorju dinamiko. »Za razliko od statičnih simulatorjev, je v tem gibanje skoraj povsem enako kot v vozilu,« pojasni Bastian Göttle, koordinator simulatorja vožnje pri Audiju. Voznikova kabina je v njem popolnoma identična kot v pravem avtomobilu Formule E.

 

 

 

 

 

Dinamični simulator vožnje

V kabini simualtorja sta aktivna tudi sedež in varnostni pas. Med pospeševanjem in zaviranjem, ko delujejo sile, ki so lahko tudi tri in polkrat močnejše od gravitacije, se realistično natezata in stiskata okoli voznika. Tudi volan, stopalke in sedež so enaki kot v dirkalniku. Virtualno dirkališče je predvajano na ekranu, ki se za 240 stopinj boči pred gledalcem. »Z nadgrajeno grafiko smo že čisto blizu realnosti,« pravi Lucas di Grassi, prvak sezone 2016/2017 v Formuli E. V sosednji nadzorni sobi tehniki na vrsti ekranov sledijo vsakemu gibu in manevru vozila.

kabina Formule E

Ponavljajoča se virtualna dirka

Za ekipo Audi Sport ABT Schaeffler se priprave na naslednjo tekmo začnejo z analizo prejšnje dirke Formule E. »V simulator vnesemo podatke o tehnični strukturi šasije ter temperaturi cestišča in zraka, nato pa eden od naših voznikov virtualno odpelje zadnjo tekmo in ostale kvalifikacijske dirke,« pravi Summerscale.

»Če ugotovimo razlike med dejanskimi podatki z dirkališč in simulacijskimi modeli vozil ali gum, posodobimo nastavitve in jih čim bolj približamo realnosti,« poudari Summerscale. Vsaka od teh tako imenovanih korelacijskih različic izboljša simulacijski računalniški progam in virtualno realnost naredi še bolj realno za uspešnejše priprave na dirke. »Večkrat, ko prevozimo progo, več podatkov zberemo, bolj se lahko s simulatorjem približamo resničnosti.«

Formula E proga

Učenje novih prog

Nove ali spremenjene proge v Formuli E niso nič nenavadnega, zato je učenje v simulatorju vožnje pred naslednjim E-Prixom zelo pomembna naloga voznikov ekipe Audi Sport ABT Schaeffler. Združenje za motošport FIA vsaki ekipi priskrbi podatke o naklonu in trasi proge, te pa jih prilagodijo vsaka svojemu simulatorju. »Simulator mi pride prav pri navajanju na proge z malo ovinki. Na dan dirke mi prihrani ogromno dragocenega časa, saj se trening, kvalifikacije in dirka hitro vrstijo eden za drugim. Prihranjen čas porabim za izboljšanje koordinacije,« pove Lucas di Grassi.

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

small text

heading

text

button

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

Audi Formula E

Prezikušanje šasij in pnevmatik

Zaradi standardizirane aerodinamike, sta pri vozilih Formule E pravzaprav pomembna dva dejavnika: izbira najboljšega možnega vzmetenja in optimalnih pnevmatik. Za oboje lahko pri Audiju poiščemo rešitve v dinamičnem simulatorju vožnje: preizkušamo lahko vzmeti, amortizerje, stabilizatorje, naklon in seveda vse kompleksne relacije med temi dejavniki.

Spremljanje podatkov na ekranih

Ker ima v kvalifikacijah vsak voznik Formule E na voljo le en en krog, katerega rezultat določa njegov štartni položaj, je zelo pomembna tudi simulacija pnevmatik. Profilne pnevmatike našega partnerja Michelina se morajo cestišča namreč oprijemati z milimetrsko natančnostjo, kar je naloga za vsakega posameznega voznika in njegovo ekipo. Ogrevanje svežih, hladnih gum mora namreč ustrezati zračnemu tlaku v pnevmatikah.

S podatki o modelih pnevmatik, ki jih pred vsakim E-Prixom vnesemo v dinamičen simulator vožnje, lahko preučujemo vpliv različnih temperatur ter zunanjega in notranjega pritiska na obnašanje vozila. Ti dejavniki, ki se namreč ves čas spreminjajo, tudi med vožnjo po ravnem ali v ovinke, močno vplivajo na dober ali slab oprijem pnevmatik. Obrabo malce občutljivejših gum v simulatorju hitro rešimo: samo klik, in že so spet nove.

dinamični simulator vožnje
dinamični simulator vožnje

Optimalna raba energije

Najpomembnejši cilj Audijevega programa za pripravo na dirko Formule E pa je optimalno upravljanje z električno energijo. Vožnjo je treba načrtovati tako, da z razpoložljivmi 52 kWh iz litij-ionove baterije in največjo možno hitrostjo Audi e-tron FE06 prevozi vseh 45 minut in en krog dirke. »Vožnja je največji izziv pri Formuli E,« pravi Lucas di Grassi. Brazilcu nihče ni kos v umetnosti preciznega upravljanja z energijo, kar mu je do sedaj zagotovilo že lepo število zmag.

Z dinamičnim simulatorjem vožnje vozniki Formule E v Neuburgu preizkušajo različne scenarije porabe energije med dirkami. Na voljo so jim tri moči motorjev: 200 kW (272 KM) za normalno vožnjo, 235 kW (320 KM) za naskoke (njihovo število in trajanje se razlikujeta od dirke do dirke) in 250 kW (340 KM) za FanBoost (kratek pospešek, ki priprada voznikom z glasovanjem oboževalcev na internetu).

Audi Formula E

Prednost je tudi v simulatorju

Razvoj dirkalnikov nikoli nima konca, zato pri Audiju ves čas premikamo tudi meje simulatorja vožnje. Tristanu Summerscaleu in njegovi ekipo predstavlja ključno sredstvo za doseganje zmagovalnih stopničk in naslovov. Vodja projekta Formula e pri Audiju pravi, »izboljšava vsakega od 2000 delcev, ki sestavljajo dirkalnik Formule E, nam da malce pospeška. Na enak način tudi napredek našega simulatorja doprinese kakšno destinko sekunde na poti do cilja.«

small text

heading

text

button
Ekipa spremlja dogajanje na ekranih
Lucas si Grassi, dirkač brez počitka
2020-07_audi_diGrassi_01-featured

Lucas si Grassi, dirkač brez počitka

Lucas di Grassi, dirkač brez počitka

Hitri Brazilec je veliko več kot le mojster volana formule E. V vlogi podjetnika pospešuje razvoj e-tehnologij, kot ambasador Združenih narodov pa se zavzema za varstvo narave in podnebja.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik