življenjski slog 20.12.2024
Nazadnje smo se pogovarjali pred dobrim letom, pred predstavitvijo projekta Uporabimo uporabljeno. V okviru tega projekta so iz odsluženih oglasnih transparentov v ateljeju vrhunskega oblikovalca čevljev Maria Herzoga, še enega partnerja projekta Uporabimo uporabljeno, nastale vrhunske potovalne torbe. Prispevki od njihove prodaje so namenjeni Zavodu YouSea za projekt Morske oaze v Piranskem zalivu. Kako je v tem času napredoval vaš projekt?
V tem času smo naredili veliko. Našo strukturo smo pred nekaj tedni uspešno postavili v vodo in zdaj se pravzaprav naše pravo delo šele začenja. Do zdaj lahko rečem, da je potekalo vse po načrtih, malo se nam je časovno sicer zavleklo. Najprej zaradi velikih poplav lansko poletje, ko je bila naša potapljaška ekipa, ki že vrsto let vzdržuje različne elektrarne, polno zasedena. Po poplavah je bilo namreč ogromno dela s čiščenjem voda. Potem smo se odločili, da raje malo počakamo, ker je pomembno, da ima taka struktura takrat, ko se začne razcvet življenja, čiste površine. Če bi jo postavljali sredi zime, bi se na površini lahko nabral mulj, preden bi sploh prišlo življenje, saj je ob visokih vodah tudi v naše morje prineslo več mulja kot običajno. Želeli smo, da bi organizmi našli lepo, čisto površino, kamor se bodo lahko pritrdili.
Tudi v morju so opazni letni časi?
Seveda, tudi v morju imamo glede na nihanja temperature določena obdobja, ko je življenje bujnejše in vse poteka hitreje, ter obdobja mirovanja. Večina organizmov v morju je hladnokrvnih, njihova presnova in procesi se prilagajajo zunanjim temperaturam: ko je toplo, gre hitreje, ko je hladno, počasneje.
Kako zahtevna je bila izgradnja strukture za Morsko oazo Piran?
Moram priznati, da je bilo zelo zahtevno, ker je za nas prvi tak model, z naslednjimi bi bilo verjetno lažje. Že načrtovanje je bilo kompleksno. Poskrbeti je bilo treba za različne vidike, od gradbenih, da bo struktura dovolj obstojna, pri čemer smo sodelovali s statiki, arhitekti in drugimi strokovnjaki, pa vse do bioloških: kakšne betone uporabiti, kako zložiti kamenje, da bo struktura privlačna za življenje. Veliko je naredil že oče, pa tudi z bratom in drugimi soustanovitelji zavoda smo veliko razmišljali o tem, nekaj stvari tudi spremenili in nekoliko razširili namembnost.
Veliko je bilo miselnega dela, pa tudi fizičnega, saj je bilo vse narejeno ročno. Izziv je bil tudi prevoz strukture iz Marine Portorož, ki nam je odstopila prostor za njeno izdelavo, do roba morja, saj je nerodna zaradi oblike in teže, in tudi po morju do lokacije postavitve na morsko dno. Čeprav se bratovo podjetje vrsto let ukvarja z zahtevnimi podvodnimi deli, je bilo zaradi relativno nizke vode v Marini za vleko strukture na lokacijo postavitve potrebne precej iznajdljivosti. Če bi se zgodilo, da bi se struktura ustavila v mulju, bi jo zelo težko ponovno dvignili. Ampak vse se je dobro izšlo in zdaj struktura uspešno stoji na lokaciji. Moram pa povedati, da brez naših podpornikov, med katerimi je tudi znamka Audi, ne bi prišli tako daleč, zato sem res hvaležna za sodelovanje.