življenjski slog 22.08.2024
Lahko za začetek pojasnite, kakšen je trenutno status slovenskega Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN)?
V Sloveniji Nacionalni energetski in podnebni načrt (NEPN) že imamo, a ga moramo posodobiti, saj so se okoliščine v času od njegovega sprejema spremenile, pa tudi ambicije EU so s programom Pripravljeni na 55 občutno zrasle. Zato je Evropska komisija predpisala, da morajo države članice EU novo verzijo tega dokumenta priglasiti do 30. junija 2024, tudi roki in postopki so natančno predpisani. V Sloveniji smo se s posodobitvami začeli ukvarjati jeseni 2022, do konca junija 2023 smo na Evropsko komisijo poslali prvo verzijo posodobitev, trenutno pa je pripravljen še zadnji predlog posodobitve NEPN, tako imenovani NEPN 4.2. Na tega zdaj strokovnjaki mobilnosti pripravljamo pripombe in predloge.
Kako strokovnjaki avtomobilske mobilnosti sodelujete pri pripravi posodobitve NEPN?
Strokovno vsebino pripravlja konzorcij za prenovo NEPN pod vodstvom Inštituta Jožef Stefan, v tem konzorciju nas ni. Smo pa povabljeni na predvidena posvetovanja, dejavni smo v okviru različnih strokovnih in gospodarskih združenj, predvsem Partnerstva za trajnostno gospodarstvo CER. S CER smo v sodelovanju z državnim svetom konec leta 2023 organizirali tudi strokovno posvetovanje, na katerem smo poskušali opozoriti na pomembnejše vidike, ki pri pripravi predloga posodobitve še niso bili v zadostni meri upoštevani.
Bolj smo bili vključeni v pripravo Strategije za alternativna goriva v prometu, ki jo bo prav tako treba počasi posodobiti. V okviru CER smo sodelovali na področju elektrifikacije cestnega prometa in takrat so se med drugim jasno določili cilji, koliko električnih avtomobilov potrebujemo na slovenskih cestah, da bomo dosegli minimalne emisijske cilje, h katerim se je država zavezala. Take konkretne cilje pogrešamo v predlogu posodobitve NEPN.
Kaj so sicer glavne kritike predloga posodobitve NEPN?
V avtomobilski stroki smo bili izjemno kritični predvsem do prvega predloga posodobitev, ki je bil precej nedodelan in je vseboval kar nekaj zelo spornih ukrepov, med njimi na primer ideje o predčasni prepovedi prodaje neelektričnih vozil, obdavčitvi drugega avtomobila v družini in druge "ukrepe za otežitev uporabe avtomobilov". Takrat so bili ti ukrepi hitro umaknjeni, pa tudi sicer je dokument do konca lanskega junija, ko je bilo treba prvi osnutek poslati v Bruselj, doživel kar nekaj dopolnitev, tako da je nastal za prvi osnutek kar spodoben dokument. Na žalost pa so se mnoge sporne ideje o oteževanju uporabe avtomobilov ponovno pojavile v tretji in četrti verziji novega NEPN.