Evolucija in vizija: pogon quattro

Audijev pogon quattro že 45 let na edinstven način uresničuje načelo "Prednost je v tehniki". Danes z njim pišemo novo poglavje uspešne zgodbe.

7.08.2025 Avtor: Patrick Morda  Fotografije: Fritz Beck

Audijev pogon quattro že 45 let na edinstven način uresničuje načelo "Prednost je v tehniki". Danes z njim pišemo novo poglavje uspešne zgodbe.

Skozi veliko, rahlo zatemnjeno okno, ki ločuje preizkusni prostor od nadzorne postaje, se odpira pogled na preplet cevi, kablov in konzol, s pogonskim sklopom v središču. "Lahko bi rekli, da smo v samem osrčju razvoja pogonskih sklopov družbe Audi," pove Dieter Weidemann. "V nadstropjih nad nami se ukvarjajo z razvojem in nadgradnjo motorjev in menjalnikov." V pritličju, za debelim steklom testnih naprav povezanega centra za menjalnike, potekajo dolgotrajni testi in preizkusi po najrazličnejših kriterijih, za vozila s sprednjim in štirikolesnim pogonom. "Čeprav," poudari Weidemann, "tukaj pravzaprav nihče ne reče 'štirikolesni pogon'. Pri znamki Audi mu pravimo quattro!"

 

Dieter Weidemann in Bastian Heidler med pogovorom ob testni napravi za pogonski sklop.

V centru za menjalnike preizkušajo pogonske sklope in pridobivajo ključna spoznanja za nadaljnji razvoj pogona quattro.

 

Pogon quattro, pionirski dosežek znamke Audi

Zgodba o uspehu quattra se je začela leta 1980 z modelom Audi quattro. "Bil je lahek in kompakten, zato smo ga lahko prvič uporabili v serijski proizvodnji športnih vozil," pove Weidemann. Od takrat je tehnologija znova in znova vzbujala pozornost, tako v motošportu kot v serijskih modelih. K temu so prispevali tudi podvigi, kot sta bila vzpon po zasneženi smučarski skakalnici ali vožnja po legendarni smukaški progi Streif. "Ti dosežki," pravi Dieter Weidemann, "so pustili trajen vtis, prav zaradi tehnologije quattro." Za razvojne inženirje je posebej pomemben občutek suverenosti in varnosti pri vožnji po ledu in snegu, torej na podlagah z zelo nizkim trenjem. Kajti prav to, doda Weidemann, vozniki vozil s pogonom quattro najbolj cenijo.

Inženir pri razvoju tehnologije quattro sodeluje že več kot 25 let. "Začel sem v razvoju modulov, kjer sem se med drugim ukvarjal s sredinskim diferencialom, osrednji komponenti mnogih modelov quattro," pove. Že takrat je veliko časa preživel ob testnih napravah, pa tudi na testnih stezah. "Moje naloge so bile tesno povezane z ocenjevanjem voznih lastnosti, dinamike vozila in udobja pri vožnji. Na testnih napravah v laboratoriju pridobimo dragocene podatke in vpoglede. A na koncu je treba tehnologijo doživeti in občutiti, da bi jo lahko razvili do želene stopnje zrelosti." Danes je Weidemann s svojo ekipo odgovoren za usklajevanje prav teh lastnosti v vseh razvojnih projektih znamke Audi.

Video title

“quote”

Audi Hot Laps: Audi SQ6 e‑tron s tehnologijo quattro

Hrib na terenskem poligonu centra Audi driving experience v Neuburgu ima kar 55-odstotni naklon. Idealna priložnost za pravo izkušnjo quattro: ko se Audi SQ6 e‑tron začne vzpenjati, lahko obstane sredi klanca, ne da bi zdrsnil nazaj. Elektromotor na sprednji premi se pri zaustavljanju rahlo zavrti v smeri vožnje in omogoči sistemu, da razporedi pogon na vsa štiri kolesa, tako tudi pri ponovnem speljevanju ne boste občutili nobenega zdrsa ali sunka.

Sprednje kolo modela Audi SQ6 e-tron. Na rdeči zavorni čeljusti je viden logotip S.

Detajl na sprednjem kolesu modela Audi SQ6 e-tron. Na rdeči zavorni čeljusti je viden logotip S, ki označuje športno različico modela.

Audi SQ6 e-tron pri strmem vzponu.

Audi SQ6 e-tron pred strmim klancem na poligonu Audi driving experience. Tečaji vožnje Audi driving experience potekajo na zaprti stezi pod vodstvom profesionalnih inštruktorjev. Vse tehnike vožnje, ki jih udeleženci spoznajo na vadbenih poligonih ali dirkališčih, se lahko v prometu uporabljajo le, če so v skladu z veljavnimi cestnoprometnimi predpisi. 

“quote”

Najmočnejše ideje iz dveh svetov

"Pogon quattro bo vedno del Audijeve DNK. Gre za enega naših pionirskih dosežkov, če ne celo najpomembnejšega v zgodovini," pravi Weidemann. Če je bil v začetku poudarek na varnosti in oprijemu, so sčasoma v ospredje stopile tudi druge lastnosti. "Ob prelomu tisočletja, še izraziteje pa z uvedbo športnega diferenciala leta 2008, je vse pomembnejšo vlogo dobivala vozna dinamika. Kasneje, z uvedbo tehnologije ultra in prvimi povsem električnimi modeli etron, pa je ključni cilj postal povečanje učinkovitosti." Seveda pa oprijem in dinamičnost vožnje še vedno ostajata pomembni vrednoti.

Za prenos tehnologije quattro v svet baterijskih električnih pogonov skrbita Korbinian Weber in Bastian Heidler. "Uporabljamo enako infrastrukturo kot pri pogonskih sistemih z motorji z notranjim zgorevanjem. Kajti tudi v povsem električnem vozilu želimo in moramo doseči tisti pravi občutek quattro; uravnoteženo suverenost, natančnost in harmonijo," pojasni Weber. "Čeprav gre tehnično gledano za povsem drugačne rešitve."

 

1080x1920-desktop-vorsprung-story-quattro-technology-and-experience-30825B07

small text

heading

text

button

Dieter Weidemann in Bastian Heidler razpravljata o pogonskem sklopu. Na sliki sta vidna motor z notranjim zgorevanjem in menjalnik.

Izmenjava znanj in izkušenj je ključna za uspešen prenos tehnologije quattro v svet baterijskih električnih pogonov, da bo značilni občutek quattro ostal enak, ne glede na vrsto pogona.

 

Dva električna motorja, ena elektrificirana izkušnja quattro

Električni štirikolesni pogon quattro, ki ga uporabljajo modeli na novi platformi Premium Platform Electric, na primer Audi Q6 etron, temelji na kombinaciji dveh samostojnih električnih pogonskih enot: kompaktnega sinhronskega motorja s trajnimi magneti (PSM) na zadnji premi in asinhronskega motorja (ASM) na sprednji premi. "Glavni pogon zagotavlja PSM, ASM pa se vključi le po potrebi. Povezavo med sprednjo in zadnjo premo, ki je pri motorjih z notranjim zgorevanjem mehanska, tukaj v celoti nadzorujejo povezane programske funkcije," pove Bastian Heidler, ki od leta 2016 razvija električne pogone pri znamki Audi. Od zaznave vozne situacije do porazdelitve navora med posamezna motorja mine le okoli 30 milisekund. "To se zgodi res bliskovito, bistveno hitreje kot pri sistemih z mehanskimi povezavami," navdušeno doda Korbinian Weber.

Tehnologija neprenehoma in povsem prilagodljivo uravnava porazdelitev pogonskega navora med sprednjo in zadnjo premo – od nič do sto odstotkov in v delčku sekunde. To stori s predvidevanjem, še preden pride do zdrsa na spolzki podlagi, hitrega vstopa v ovinek ali podkrmiljenja oziroma prekrmiljenja vozila. "Tudi v povsem električnih modelih zagotavljamo suverenost in dinamiko, ki jo vozniki že desetletja cenijo pri znamki Audi. Razlika je le v tem, da naši na novo razviti električni pogoni te lastnosti prinašajo izjemno učinkovito in skoraj neslišno, s tem pa še udobneje."

1080x1920-desktop-vorsprung-story-quattro-technology-and-experience-30825B07new-2

small text

heading

text

button
Dieter Weidemann pred dvižnimi vrati s sredinskim diferencialom v rokah.
Dieter Weidemann je pri znamki Audi zaposlen od leta 1997. Središče njegovega dela je razvoj in nadgradnja pogona quattro.
Roke Dieterja Weidemanna razstavljajo sredinski diferencial na posamezne sestavne dele.
Sestavni deli sredinskega diferenciala, ključnega elementa v številnih modelih s pogonom quattro, so izdelani z izjemno natančnostjo in inovativnim pristopom.
Bastian Heidler opazuje model električnega pogona.

Bastian Heidler pri znamki Audi razvija električne pogone že od leta 2016.

Bastian Heidler z rokami kaže na podrobnosti elektromotorja, ki ga uporabljajo sodobni povsem električni modeli znamke Audi.

Novi zmogljivi električni motor, razvit za platformo PPE, odlikujeta izjemna učinkovitost in tiho delovanje.

Bastian Heidler in Korbinian Weber spremljata delovanje električnega pogona na testni napravi za pogonske sklope.

Quattro s tehnologijo ultra kot izhodiščem

Sodelovanje s strokovnjaki, kot je Dieter Weidemann, je v razvojnem procesu še posebej dragoceno. Ločitev obeh prem kljub pogonu quattro pri znamki Audi ni novost. "Pred približno desetimi leti smo pri klasičnih pogonih uvedli učinkovitejšo različico quattra s tehnologijo ultra," se spominja Weidemann. V tem primeru delovanje temelji na dveh sklopkah. Ko sistem preklopi na učinkovit sprednji pogon, se sprednja sklopka – lamelna sklopka na izhodu menjalnika – izklopi. Navor se tako ne prenaša več na zadnjo premo. "Z izklopom druge sklopke v zadnjem diferencialu zagotovimo, da glavni povzročitelji izgub zaradi upora v zadnjem delu pogonskega sklopa ostanejo v mirovanju."

"Dejstvo, da lahko še vedno govorimo o stalnem štirikolesnem pogonu, torej pogonu quattro, je zasluga inteligentne krmilne enote, ki s pomočjo obsežnega nabora senzorjev neprestano analizira podatke o vozni dinamiki, stanju cestišča in načinu vožnje ter s pomočjo simulacijskih modelov izračunava dogajanje v bližnji prihodnosti. Zaradi te sposobnosti predvidevanja je pogon quattro s tehnologijo ultra vedno pripravljen na delovanje, še preden je to sploh potrebno, zato je v praksi nerazločljiv od stalnega štirikolesnega pogona," pojasni Weidemann. V bistvu deluje enako kot v novih, povsem električnih modelih znamke Audi.

Pogon quattro se je čez desetletja stalno razvijal, postavljal mejnike in uspešno prestopil v obdobje povsem električne mobilnosti. Danes je z njim opremljenih več kot 50 odstotkov vseh modelov znamke Audi. "V primerjavi z motorji z notranjim zgorevanjem, kjer ima quattro že 45-letno zgodovino, smo pri električnem quattru pravzaprav šele na začetku," pojasni Heidler. Oba sogovornika sta prepričana, da se bo zgodba o uspehu nedvomno nadaljevala. Idej zagotovo ne manjka.

“Quote”

 

 

Video title
1920x1152-desktop-vorsprung-story-quattro-technology-and-experience-30825B10

Bastian Heidler in Korbinian Weber spremljata delovanje električnega pogona na testni napravi za pogonske sklope.

Testna naprava za električne pogone je na videz precej nevpadljiva, a zanjo veljajo enaki standardi kot za tehnologijo quattro.

 

 

“Quote”

Video title

Audi SQ6 e-tron
Audi SQ6 e-tron

Vrhunska zmogljivost in eleganca v enem: Audi SQ6 e-tron

Novi Audi SQ6 e-tron navdušuje z osupljivo vlečno silo, ki jo zagotavlja električna zmogljivost pogona quattro. 

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik