življenjski slog 24.10.2024
Tehnološki laboratorij Ars Electronica Futurelab v Linzu je hkrati studio in laboratorij, ki na konstruktivne načine združuje tehnologijo, družbo in umetnost. Po vsej Evropi ga cenijo tako ustvarjalci kot tudi menedžerji, podjetja pa tu iščejo nasvete in vpoglede v razmišljanja o tem, kaj prinaša prihodnost.
Gospod Lindinger, že več kot 20 let raziskujete družbene posledice novih tehnologij. Kako bi vi opredelili izraz ‘robot’?
Obstaja neverjetno veliko različnih opredelitev robota. Vključujejo vse od zgodovinske podobe stroja, ki za človeka opravlja bolj ali manj suženjska dela, pa do ponarodelih predstav o humanoidnih robotih, ustvarjenih po videzu človeka. Nemški industrijski standard robota opredeljuje kot stroj ali napravo z določeno mero avtomatizacije, ki lahko dvigne bremena določene teže; gre torej za izjemno tehnično opredelitev. Ravno nasprotno pa japonska različica opisuje robota, ki je, če povzamem, stroj ali naprava z določeno mero avtomatizacije, ki izboljšuje kakovost človeškega življenja. Mislim, da ta dva primera nazorno kažeta, kako se lahko različne definicije osredotočajo na različne vidike robotov. Osebno mi je bližje japonsko razmišljanje.
Nemška inženirska natančnost nasproti japonskemu zaupanju v tehnologijo. Bi rekli, da ta dva zelo različna vidika kažeta, v kolikšni meri so različne družbe pravzaprav naklonjene tehnološkemu napredku?
V japonski kulturi je še vedno močno prisotno prepričanje, ki izvira iz šintoizma, da imajo lahko predmeti svojo dušo. To seveda vpliva na odnos, ki ga imajo ljudje do strojev, zlasti ko gre za robote. V tem kontekstu velja omeniti zgodovinski dejavnik, ki je prav tako zelo zanimiv. Ko so v sedemdesetih letih preteklega stoletja predstavili industrijske robote, sta Evropa in ZDA vložili veliko truda v razprave o tem, kaj bo novost prinesla delavcem, katerih službe naj bi prevzeli stroji. Na koncu so roboti res prispeli in ljudje so izgubili službe. Tako se je rodil strah pred robotom, ki ljudem krade zaposlitev. Na Japonskem so se podjetja dogovorila, da bodo za vsakega robota uvedla posebne ukrepe za razvoj spretnosti in ustvarila nova delovna mesta za vsakega delavca, ki ga bo zamenjal stroj. Nič presenetljivega torej ni, da imajo japonski delavci veliko bolj pozitiven odnos do robotskih kolegov. Japonci so se v svoji kulturni zgodovini posvetili ustvarjanju podobe človeku prijaznega robota – naj spomnim na Astro Boyja, slovitega androida s človeškimi čustvi, ki ga dobro poznajo ljubitelji mange in animeja. Po drugi strani so se zahodne kulture našle v distopičnem svetu Terminatorja, kjer si inteligentni roboti poskušajo podrediti človeštvo.
Je torej Hollywood vplival na zahodnjaško dojemanje robotov? S filmi, kot sta na primer Terminator in Jaz, robot?
Da, filmska industrija je vplivala na našo predstavo o robotih, vendar mislim, da vse skupaj ni tako slabo, kot se sliši. Večplastna podoba novih tehnologij, ki ni povsem naivna in opozarja tudi na morebitne nevarnosti, nam je pravzaprav lahko v pomoč. Razprava o težavah in tveganjih v robotiki ni vedno najbolj premišljena.