Miti o avtonomni vožnji

Bodo samovozeči avtomobili kmalu postali resničnost? Kako bodo spremenili svet mobilnosti? Kaj bi se moralo spremeniti v odnosu ljudi, da bi avtonomna vožnja pridobila širšo podporo? Odgovore na ta in druga vprašanja ponuja Audijeva študija “SocAIty”. Priznani strokovnjaki z različnih področij so razjasnili tudi nekatere mite, ki se pogosto pojavljajo v zvezi z avtonomno vožnjo. Kaj drži in kaj ne?

20.07.2022 Avtor: AUDI AG  Fotografije: Arhiv Audi

Mit številka 1: Samovozeči avtomobili bodo kot običajni avtomobili, le brez voznikov

Pri oblikovanju avtomobilov bo še naprej pomembno vlogo igrala aerodinamika, ki ključno vpliva na doseg električnih vozil. Zunanji videz vse bolj avtomatiziranih avtomobilov in drugih prevoznih sredstev torej ne bo radikalno drugačen, bo pa v prihodnosti vedno večji poudarek na notranjosti. V ospredju bo udobje potnikov, v avtomobilih prihodnosti sedeži tako ne bodo nujno ves čas obrnjeni v smeri vožnje. Svoboda pri oblikovanju notranjosti bo omogočila najrazličnejše načine preživljanja časa v vozilu, ki bodo prilagojeni željam posameznika – možnosti komunikacije, sprostitve, dela ali počitka. Ker bo mogoče začasno umakniti elemente, ki niso več potrebni (pedala, prestavna ročica in volan), bo potnikom na voljo več prostora.

 

"Z digitalizacijo lahko mobilnost naredimo še bolj varno, osebno in predvsem pametnejšo. Cilj je, da se naša vozila brez težav vključijo v vsakdanje življenje naših kupcev. Tako ustvarjamo resnično dodano vrednost – vračamo jim čas za stvari, ki so zanje pomembne."

– Oliver Hoffmann, član upravnega odbora družbe Audi za tehnični in tehnološki razvoj

 

 

 

Mit številka 2: Ko bo na voljo ustrezna programska oprema, bodo avtonomni avtomobili lahko vozili povsod

Da bi avtonomni avtomobili lahko zapeljali na ceste, potrebujemo zanesljivo in varno programsko opremo, ne le za avtomobil, ampak za celotno okolje. Podoba naših mest se bo postopoma spreminjala, infrastrukturo bo treba razširiti tako, da bo vključevala pametne semaforje in cestne senzorje. Digitalizacija mest bo ustvarila primeren ekosistem za vse večje število avtomatiziranih vozil. S tem bodo mesta postala tudi bolj varna in sproščena, promet pa bo v idealnem scenariju potekal brez motenj in zastojev.

 

"Ne gre za revolucijo, pač pa za evolucijo. Korak za korakom stopamo v smeri, ki postaja vedno bolj razločna."

Eric Hilgendorf, SocAIty

 

Notranjost koncepta Audi grandsphere

 

Mit številka 3: Zaradi samovozečih avtomobilov bo vožnja manj zabavna

Ta mit je vir strahu številnih avtomobilskih navdušencev: skrbi jih, da bodo s prihodom avtonomne vožnje obsojeni na vlogo pasivnega potnika, oropanega užitka ob vrtenju volana in pritisku na stopalko za plin. Vendar samovozeči avtomobili ne pomenijo konca zabave za volanom. Noben proizvajalec avtomobilov voznikom ne bo preprečil, da bi prevzeli krmilo, če bodo to želeli. Tudi v prihodnosti bomo lahko še naprej vozili sami, manj prijetne vozniške naloge, kot je vožnja v zastoju ali po avtocesti, pa bomo lahko prepustili avtomobilu.

 

"Naša naloga je, da premikamo ljudi, ne avtomobilov."

– Torsten Gollewski, SocAIty

 

 

 

Mit številka 4: Samovozeči avtomobili so podvrženi hekerskim vdorom

Ne drži. Samovozeči avtomobili ne bodo pred hekerskimi vdori nič bolj ranljivi kot avtomobili, ki jih vozimo ljudje. Vendar pa so lahko posledice kibernetskega napada na sisteme samovozečega vozila resnejše, zato proizvajalci stalno razvijajo zaščitne ukrepe in izboljšujejo varnostne mehanizme tako znotraj vozila kot v njegovem zaledju. Ob vse večji povezanosti avtomobilov z omrežjem in njegovo širšo okolico se krepijo tudi prizadevanja za zagotavljanje zanesljive in redno posodobljene kibernetske varnosti. Obenem bodo avtomatizirana vozila povečala varnost v prometu, kar je poleg večjega udobja in učinkovitosti še ena od koristi, ki jih avtonomna vožnja prinaša družbi.

 

"Avtomobilska panoga vprašanje varnosti jemlje zelo resno. Pomembno pa je, da so varnostni ukrepi vključeni v celoten proces, od začetne faze razvoja do vseh drugih vidikov delovanja."

– Sam Abuelsamid, SocAIty

 

 

 

Mit številka 5: Samovozeči avtomobili bodo zmanjšali potrebo po parkirnih mestih

Potreba po parkirnih mestih se s prihodom samovozečih avtomobilov ne bo zmanjšala, bo pa parkiranje postalo veliko bolj učinkovito. Poleg tega bi se lahko z vse bolj priljubljenim modelom souporabe vozil zmanjšalo število vozil v mestnih območjih. Po podatkih nemške agencije za okolje se danes z osebnimi avtomobili v povprečju vozimo le eno uro na dan.

Video title

“quote”

“quote”

Notranjost koncepta Audi grandsphere

 

Mit številka 6: Tehnologija avtonomne vožnje že obstaja, težava pa je v pomanjkljivi zakonodaji

Medtem ko v ZDA in na Kitajskem tehnološki razvoj napreduje hitreje kot v Evropi, pa Nemčija velja za pionirko na področju zakonodaje. Nemški zakonodajalci so že zelo zgodaj oblikovali pravni okvir, ki pri razvoju in uvajanju tehnologije avtonomne vožnje na prvo mesto postavlja varnost. Že od leta 2017 lahko avtonomni sistemi v določenih prometnih okoliščinah prevzamejo naloge, za katere so bili prej odgovorni izključno ljudje (3. stopnja avtomatizacije po lestvici SAE). Junija 2021 je bil vzpostavljen pravni okvir, ki dovoljuje avtonomna vozila 4. stopnje na javnih cestah v rednem prometu, vendar le na določenih območjih (npr. manjše avtobuse, ki potnike prevažajo po vnaprej določenih poteh). Zakon predstavlja prvi korak k celovitejši ureditvi, ki je trenutno pospešeno v pripravi. Izvrševalci zakonov torej ne ovirajo razvoja, ampak preprosto sledijo zakonsko določenemu načelu, da je varnost na prvem mestu.

 

"Nemški zakonodajalci so svetovni pionirji na področju regulacije sistemov avtonomne vožnje in proizvajalcem nudijo začetni pravni okvir za razvoj tovrstnih tehnologij."

– Uta Klawitter, vodja oddelka General Counsel Legal Services pri družbi Audi

 

 

 

Mit številka 7: Avtonomna vozila bodo morala v skrajnih primerih odločati o življenju in smrti

Veliko ljudi se sprašuje, ali lahko stroj v nevarni situaciji sprejme pravilno odločitev. Ta pomislek se ni pojavil šele z avtonomno vožnjo, v etiki je predmet razprave že desetletja. Znani miselni eksperiment “dilema tramvaja” (trolley problem) opisuje naslednjo situacijo: proti skupini petih ljudi, ki je privezana na tirnice, drvi pobegli tramvaj. Posameznik bi tramvaj lahko preusmeril na drug tir, kjer leži samo en človek – tako bi rešil življenja peterice, a bi hkrati sam povzročil smrt enega človeka. Bi bilo to kaznivo dejanje? Bi bilo bolje, če posameznik ne bi storil ničesar? Bi se posameznik pravilno odločil, če bi s poseganjem preprečil najhujši možni izid?

Z avtonomno vožnjo je ta razprava spet prišla v ospredje, vendar je po mnenju strokovnjakov v študiji SocAIty ključni argument ta, da se vozilo brez voznika v nevarni situaciji nikoli ne bo odločalo samo, temveč bo zgolj izvajalo odločitve programske opreme, s katero ga bodo opremili njegovi ustvarjalci. Vedno bo sprejemalo etične odločitve in vrednote ljudi, ki ga bodo ustvarili, in jih uresničilo brez svoje lastne interpretacije. Prav tako vse dosedanje raziskave kažejo, da so avtomobili bistveno manj dovzetni za človeške napake – na primer napake, ki nastanejo kot posledica utrujenosti na dolgih vožnjah.

 

"Od teoretičnih dilem moramo preiti k reševanju dejanskih težav, s katerimi se soočajo podjetja, kot so na primer vprašanja odgovornosti in ocene tveganja."

–  Christoph Lütge, SocAIty

 

 

 

Mit številka 8: Samovozeče avtomobile si bo lahko privoščila le peščica ljudi

Razvoj avtonomnih vozil je področje, ki zahteva velike vložke. Kratko- in srednjeročno to seveda vpliva na ceno izdelka, na dolgi rok, ko bodo avtonomni avtomobili prišli v serijsko proizvodnjo in se bodo temu primerno zmanjšali stroški razvoja, pa bodo cene padle. Poleg tega pričakovano povečanje prometne varnosti pomeni bistveno manj škode in s tem stroškov popravil in zavarovanj. Še en pomemben dejavnik je pričakovana sprememba v uporabi vozil: v mestnih območjih določena avtonomna vozila ne bodo več v lasti posameznikov. Pripadala bodo ponudnikom mobilnosti, ali pa si jih bo v okviru konceptov souporabe delilo več ljudi. Tudi to povečuje učinkovitost uporabe in bo pozitivno vplivalo na stroške.

 

"Mislim, da bo v prihodnosti na voljo več različnih oblik mobilnosti, mobilnost bo bolj razdrobljena kot danes. Določene oblike prevoza šele zdaj prihajajo v ospredje."

– Pete Bigelow, SocAIty

small text

heading

text

button

small text

heading

text

button

“Quote”

 

 

Video title

 

 

“Quote”

Video title

Etični vidiki avtonomne vožnje
Etični vidiki avtonomne vožnje

Etični vidiki avtonomne vožnje

Bodo v prihodnosti o naši varnosti odločali stroji? V študiji SocAIty so se strokovnjaki posvetili tudi etičnim vidikom avtonomne vožnje. Samovozeča vozila bodo morala biti bolj varna od tistih, ki jih vozimo mi.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik