"Še nekaj časa ne bomo spali za volanom"

Od julija 2021 v Nemčiji velja nov zakon, ki bo v prihodnosti omogočal uporabo popolnoma avtomatiziranih vozil* v javnem prometu na določenih območjih. Za katera vozila pa bo to dejansko izvedljivo in kako daleč smo v razvoju mobilnosti prihodnosti?

27.09.2024 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

Odgovore na ta vprašanja podaja obsežna študija "SocAIty", ki jo je leta 2021 pripravila skupina &Audi Initiative. Dr. Uta Klawitter, vodja pravne službe pri znamki Audi, s svojo ekipo raziskuje pravne okvire avtomatizirane in avtonomne vožnje.

Video title

“quote”

“quote”

A1912163_medium

Ga. Klawitter, kako bomo vozili v prihodnosti?

Z gotovostjo trdimo, da bomo v Evropi do leta 2030 že videli funkcije, kot so avtocestni piloti za dolge razdalje. Vendar pa ne verjamem, da bomo med vožnjo lahko kar zaspali. Za osebna vozila v zasebni rabi v Evropi še nimamo tehničnih predpisov, ki bi dovoljevali uporabo funkcij avtomatizirane vožnje četrte stopnje (L4). Poleg tega bo treba sprejeti predpise za uporabo visoko avtomatiziranih voznih funkcij, ki bodo skladni s prometno zakonodajo posamezne države.

 

Torej bo trajalo še nekaj časa ...

Da in ne. V mestih bomo kmalu videli avtonomna vozila za prevoz ljudi na krajših razdaljah, na primer taksije brez voznika. Seveda v mestih ne bomo uporabljali samo avtomobilov, pač pa tudi električne skiroje, izposojena kolesa in druga prevozna sredstva. Oblike mobilnosti bodo v mestih postale še bolj raznolike. Ključno bo upoštevati celotno sliko mobilnosti in jo narediti čim bolj dostopno z učinkovitim povezovanjem vseh oblik prevoza. Govorimo o celovitem ekosistemu, ki bo, na primer, omogočal rezervacijo parkirnega mesta in polnilne postaje, še preden se z avtomatiziranim električnim avtomobilom pripeljete v mesto.

 

To velja za mesto. Kako pa bo na podeželju?

Na podeželju bodo ljudje še vedno večinoma uporabljali lastne avtomobile. Vendar bodo tudi tam, podobno kot v mestih, avtonomna vozila za prevoz potnikov razširila možnosti mobilnosti in tako izboljšala dostop do infrastrukture, na primer do trgovin in drugih storitev.

small text

heading

text

button

Kateri pa so po vašem mnenju največji izzivi na poti do tega cilja?

Največji izziv bo nedvomno sama tehnologija. Doseči moramo visoko stopnjo avtomatizacije, ki bo omogočala gladko in predvsem varno vožnjo. Šele takrat, in to je drugi izziv, bo tehnologija pridobila družbeno sprejemljivost in ustrezno zaupanje javnosti. Tretji izziv pa vidim v uskladitvi predpisov na mednarodni ali vsaj na evropski ravni. Če tega ne bo, bo čezmejna uporaba takšnih vozil omejena, tehnične razlike pa bodo zaradi različnih zahtev v nacionalnih prometnih zakonodajah izjemno zapletene.

A216234_medium

Kako daleč so v tem pogledu druge države?

Kar zadeva pravni okvir, je Nemčija v precejšnji prednosti pred drugimi evropskimi državami. Vodilni smo tudi na področju tehnologije: Audi in CARIAD sta to dokazala že leta 2021 s predstavitvijo avtomatiziranega parkiranja na avtomobilskem sejmu IAA v Münchnu. Predstavitev je vključevala parkiranje avtomobila pri vhodu v parkirno hišo, nakar se je vozilo povsem samostojno, pod nadzorom aplikacije, zapeljalo do svojega parkirnega mesta. Pomemben vidik je tudi visoka raven varnosti, ki se v tem trenutku preprosto pričakuje in je ustrezno zakonsko zaščitena. Na drugih dveh vodilnih trgih, v ZDA in na Kitajskem, opažamo nekoliko drugačen pristop. V ZDA so ljudje bolj odprti za tehnološke inovacije in so zato pripravljeni sprejeti več tveganj. Nasprotno pa nemški zakonodajalci to razvojno tehnologijo upravičeno uvajajo postopoma, da bi čim bolj zmanjšali morebitna tveganja. Zato nemški predpisi za avtomobile z avtomatizirano vožnjo 4. stopnje dovoljujejo uporabo te funkcije le na vnaprej odobrenih območjih. Da bi povečali zaupanje v to tehnologijo, zakon predvideva tudi različne ravni varnostnih zagotovil.

small text

heading

text

button

“Quote”

A216231_medium

Kakšni bodo naslednji koraki?

Zakon o avtomatizirani vožnji 4. stopnje dovoljuje uporabo vozil s funkcijo samodejne vožnje brez človeškega voznika pod strogimi pogoji. Trenutno je to mogoče le v javnem prometu na vnaprej določenih območjih. Zaenkrat se osredotočamo predvsem na vozila za prevoz potnikov in logistične namene. Naslednji korak bo razširitev te možnosti tudi na osebna vozila v zasebni lasti.

 

In tako bo leta 2030?

Da, verjamem, da bo. Vendar bo pot do tja, vsaj kar zadeva pravni vidik, v Nemčiji potekala previdno in postopoma. Ne bo šlo za revolucijo kot v ZDA ali na Kitajskem, ampak za evolucijo. To lahko predstavlja tudi prednost, saj postopen razvoj gradi zaupanje v kakovost funkcij, kar naši kupci od nas tudi pričakujejo.

Video title

 

 

“Quote”

Video title

Uta Klawitter je na Univerzi v Osnabrücku doktorirala iz prava leta 1996. Izobraževanje je nadaljevala s programom Executive MBA na Kellogg School of Management v ZDA ter na nemški WHU – Otto Beisheim School of Management. Leta 1995 se je pridružila mednarodni odvetniški družbi Shearman & Sterling. Leta 1998 je prevzela vodenje oddelka za korporativno pravo pri podjetju DaimlerChrysler, 2001 vodenje oddelka za korporativno in kapitalsko pravo v Deutsche Telekom, leta 2010 pa se je kot vodja pravne službe pridružila podjetju Fresenius. Od 1. julija 2019 je Uta Klawitter glavna pravna svetovalka pri družbi Audi.

* 4. stopnja po standardu SAE J3016
Na fotografijah je prikazano konceptno vozilo Audi grandsphere.

A220647_medium
A220647_medium

Študija o družbenih dimenzijah avtonomne vožnje

Prehod na avtonomno vožnjo bi lahko napravil promet bolj varen, mobilnost pa bolj vključujočo. V "SocAIty", študiji skupine &Audi Initiative, priznani strokovnjaki z vsega sveta odgovarjajo na pravna, etična in politična vprašanja, ki se porajajo ob novi tehnologiji.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik