Moč dobre zgodbe

K pogovoru smo povabili Špelo Čadež, mednarodno uveljavljeno ustvarjalko animiranih filmov, ki je kot članica žirije pravkar sodelovala pri letošnjem izboru prestižnih mednarodnih nagrad Red Dot za izjemne dosežke na področju oblikovanja. Pri Audiju smo v minulih letih večkrat prejeli priznanja Red Dot, leta 2016 pa smo prejeli tudi glavno nagrado za znamko leta.

17.09.2020 Avtor: Audi Team  Fotografije: arhiv fotografij Studia Finta

Šprela Čadež pri ustvarjanju animacije za serijo Orange is the new Black

Pravkar ste se vrnili iz Berlina, kjer ste bili na snemanju zvoka za svoj novi film, kot članica žirije pa ste poleti sodelovali pri izbiri prejemnikov prestižnih nagrad Red Dot za dosežke na področju oblikovanja. Kako je biti del žirije, ki ima tako odgovorno nalogo in kako poteka ocenjevanje?

Članica različnih žirij sem bila že na kar nekaj festivalih, z Red Dot pa sodelujem že tretje leto, organizatorji se namreč trudijo dlje ohranjati približno enako sestavo žirije. Pri ocenjevanju smo razdeljeni po segmentih, področje naše skupine so oblikovanje zvoka, video in animacija, kjer se seveda počutim najbolj doma. V primeru nagrad Red Dot gre za veliko število krajših del, saj so to seveda namenski filmi. Žiriranje pa je vedno odgovorno delo, ki zahteva tehten premislek, saj nagrada lahko odloča o nadaljnji poti ustvarjalca.

“Zgodbe so zelo pomembne. Danes niso več dovolj le lepe podobe, s katerimi smo že vsi prenasičeni.”

Špela Čadež

Zadnja leta so v ospredju komunikacijskih aktivnosti blagovnih znamk in podjetij spet zgodbe.

Zgodbe so zelo pomembne. Pozornost uporabnikov Instagrama, TikToka in YouTuba v poplavi vsebin najbolj pritegnemo s kratko in zanimivo zgodbo, zato se znamke tega vedno bolj poslužujejo. Danes niso več dovolj le lepe podobe, s katerimi smo že vsi prenasičeni.

 

Je to priložnost za ustvarjalce, kot ste vi?

Moram priznati, da sem presenečena nad kakovostjo produkcije animiranih filmov. Kot članica žirije sem sodelovala tudi pri nagradah D&AD, ki predstavljajo najboljše na področju oblikovanja v oglaševanju. Tam je bila cela sekcija posvečena animiranim oglasom, kjer se delajo fantastične stvari. Vedno več je poudarka na video vsebinah, ki jih oglaševalci potrebujejo za Instagram in druge družabne medije. Animacija je zelo močen medij za privabljanje pozornosti. Sicer pa se sama ne umeščam toliko v oglaševanje, bolj se vidim na področju filmske produkcije.

 

Boles

Se vam zdi, da je v družbi spet pomembna vloga pripovedovalcev zgodb? Kakšne téme zanimajo vas?

Pripovedovalci zgodb so že od nekdaj med nami, spreminja se samo način in dostopnost pripovedovanja. Po drugi strani pa smo s tem že tako zasičeni, da je dobre zgodbe treba znati tudi poiskati. Mene zanimajo navadni ljudje, prizemljen preprost vsakdanjik. Z leti me vedno bolj zanimajo družbenokritične teme, o katerih se težko govori, rada pa sem tudi razumljena. Vsebino se trudim predstaviti na vsem razumljiv način. V svojih delih se izogibam iskanju odgovorov in rešitev, še posebej pa žuganju s prstom. Zajeti želim občutke, ki so vezani na temo filma in spodbuditi gledalce, da sami razmišljajo o njej in sami iščejo rešitve. Poiskati želim pot do njihovih čustev. Najprej sem jih iskala v svojih prvih, takrat še ljubezenskih filmih, zdaj pa z malce težjimi temami.

 

Za izrazno formo ste izbrali stop-motion animacijo, ki je precej zahteven medij.

Kot grafična oblikovalka sem ves čas sedela za mizo in gledala v ekran, kar me ni ravno osrečevalo. Med študijem v Nemčiji sem se po naključju udeležila delavnice za animacijo lutk in ugotovila, da me pravzaprav veseli delo z rokami. Na tem področju sem se našla in se mu popolnoma posvetila. Na ljubljanski akademiji, ki sem jo obiskovala, smo veliko risali, slikali in modelirali. Kar naenkrat sem med nadaljnjim študijem v Kölnu lahko vse te združila v eno celovito formo. Lutke so zanimive, saj so mrtev objekt, v katerega s premikanjem vliješ zgodbo in jim s tem daš življenje. Z njimi lahko prikažemo vrsto emocij in zgodbe povemo na drugačen način kot z igranim filmom.

 

 

 

Video title

"Ogromno pozornosti namenjam likom."

Špela Čadež

Kako pravzaprav nastane stop-motion animacija? V to je vloženega ogromno dela, ne?

Najprej seveda nastanejo zgodbe, ki jih pišem z mojim partnerjem, Gregorjem Zorcem (igralec in performer, Borštnikov nagrajenec za igro, op. p.). Sodelovati sva začela pri Bolesu, skupaj napisala scenarij za Nočno ptico, zdaj pa končujem kratek film Steakhouse, ki je nastal po Gregorjevi zgodbi. Ko imam scenarij, se lahko lotim pridobivanja sredstev, hkrati pa začnemo snovati tudi podobo filma. Ogromno pozornosti namenjam likom, saj morajo v zelo kratkem času povedati zgodbo, zato je zelo pomemben njihov videz. Na obrazih, v njihovem okolju morata biti jasno nakazana predzgodba in vzdušje, v katerem se vse dogaja. Film je vizualni jezik, zato je treba zgodbo najti skozi vizualni prikaz. Sama animacija pa je zelo dolgotrajen proces, ki ni za vsakogar. Steakhouse, ki je dolg 9 minut, je nastajal približno dve leti. Včasih je težko ves ta čas verjeti v scenarij, v tem času se marsikaj spremeni, zanimati te začnejo druge stvari, prebereš kakšno dobro knjigo, hkrati pa moraš dokončati tisto, kar si začel pred dvema letoma. Med filmi si vedno vzamem malce odmora, da pozabim prejšnjega in si naberem moči za novo produkcijo.

 

 

Špela Čadež

Špela Čadež

Špela Čadež je neodvisna animatorka in producentka, ki s svojimi filmi osvaja številne mednarodne festivale in nagrade. Z Bolesom (2013), zgodbo o mladem pisatelju z ustvarjalno blokado, ki piše pismo za ljubimca svoje sosede, je osvojila več kot 50 nagrad, priznanj in nominacij, med katerimi so nagrada za najboljši prvenec na mednarodnem festivalu animacije v Hirošimi, nagrada publike na festivalu ANIMA v Bruslju in nagrado na festivalu dokumentarnega filma v Leipzigu. Nočna ptica (2016), v kateri spremljamo pripetijo okajenega jazbeca, je bila prikazana v tekmovalnem programu festivala Sundance, zanj pa je prejela 22 nagrad in priznanj tudi na drugih festivalih po vsem svetu. Špela živi in dela v Ljubljani, kjer vodi lasten produkcijski studio Finta.

button

“quote”

Špela Čadež pri delu v studiu

Filme ustvarjate pod okriljem lastne produkcije Finta Studio. Delate z domačimi ekipami, ali si sodelavce izbirate od vsepovsod?

Trenutno končujemo film, na katerem smo večino dela opravili v Sloveniji, sicer pa gre za slovensko-nemško-francosko koprodukcijo. Nedavno je z nami na filmu sodelovala animatorka iz Francije, ki je bila pozitivno presenečena nad nasmejanim delovnim vzdušjem v našem studiu. Ob povratku v Slovenijo sem se odločila za samostojno produkcijsko pot, s sodelavko Tino Smrekar sva skupaj ustanovili Finta Studio. Kot neuveljavljena producentska hiša smo imeli težjo pot, a mi nikoli ni bilo žal. Veliko mi pomeni kreativna svoboda in to, da se lahko sama odločam o projektih. Animacija je namreč zelo specifična in marsikateri producent bi izgubil živce med dolgotrajnim piljenjem detajlov. Žalosti pa me, da kljub vedno večjim mednarodnim uspehom sodelavcem vedno težje priskrbimo primerne honorarje. To je zelo boleče. Velikokrat se sprašujem o smislu tega, kar počnem. Sploh zdaj, ko zaradi koronavirusa ni festivalov, kjer bi lahko predstavili svoje delo.

2020-09-audi-Špela-Čadež-04

Lahko umetniki s svojim delom vplivate na družbo in na kakšen način? Vaši filmi nosijo močna sporočila, sploh najuspešnejša Boles in Nočna ptica?

V enem od trenutkov dvoma v smiselnost našega dela sem se pogovarjala z ustvarjalko animiranih filmov iz New Yorka, ki mi je rekla, »Se ti sploh zavedaš moči, ki jo imaš? Imaš sredstvo, s katerim lahko širnemu svetu poveš svojo misel.« Takrat sem se začela zavedati, da to, česar se lotim, ni le nekaj, kar razrešujem sama, ampak lahko komuniciram tudi stvari, ki so družbeno pomembne. Da ima film veliko moč. Nočna ptica se dotika alkoholizma in priznam, da me je presenetilo, koliko ljudi se mi je po filmu zaupalo o lastnih izkušnjah z alkoholizom oziroma alkoholizmom v družini. Zelo odprto smo se pogovarjali o stvareh, o katerih se sicer ne znamo več pogovarjati, ali pa se nam zdi, da jih moramo skrivati, ker so sramotne. V resnici pa so popolnoma človeške in vsakdanje.

Komuniciram stvari, ki so družbeno pomembne.

Špela Čadež

small text

heading

text

button

The journey is the reward

Špela Čadež v studiu

 

Filme ustvarjate pod okriljem lastne produkcije Finta Studio. Delate z domačimi ekipami, ali si sodelavce izbirate od vsepovsod?

Trenutno končujemo film, na katerem smo večino dela opravili v Sloveniji, sicer pa gre za slovensko-nemško-francosko koprodukcijo. Nedavno je z nami na filmu sodelovala animatorka iz Francije, ki je bila pozitivno presenečena nad nasmejanim delovnim vzdušjem v našem studiu. Ob povratku v Slovenijo sem se odločila za samostojno produkcijsko pot, s sodelavko Tino Smrekar sva skupaj ustanovili Finta Studio. Kot neuveljavljena producentska hiša smo imeli težjo pot, a mi nikoli ni bilo žal. Veliko mi pomeni kreativna svoboda in to, da se lahko sama odločam o projektih. Animacija je namreč zelo specifična in marsikateri producent bi izgubil živce med dolgotrajnim piljenjem detajlov. Žalosti pa me, da kljub vedno večjim mednarodnim uspehom sodelavcem vedno težje priskrbimo primerne honorarje. To je zelo boleče. Velikokrat se sprašujem o smislu tega, kar počnem. Sploh zdaj, ko zaradi koronavirusa ni festivalov, kjer bi lahko predstavili svoje delo.

 

 

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

small text

heading

text

button

"Česar se lotim, ni le nekaj, kar razrešujem sama, ampak lahko komuniciram tudi stvari, ki so družbeno pomembne."

Špela Čadež

Lahko umetniki s svojim delom vplivate na družbo in na kakšen način? Vaši filmi nosijo močna sporočila, sploh najuspešnejša Boles in Nočna ptica?

V enem od trenutkov dvoma v smiselnost našega dela sem se pogovarjala z ustvarjalko animiranih filmov iz New Yorka, ki mi je rekla, »Se ti sploh zavedaš moči, ki jo imaš? Imaš sredstvo, s katerim lahko širnemu svetu poveš svojo misel.« Takrat sem se začela zavedati, da to, česar se lotim, ni le nekaj, kar razrešujem sama, ampak lahko komuniciram tudi stvari, ki so družbeno pomembne. Da ima film veliko moč. Nočna ptica se dotika alkoholizma in priznam, da me je presenetilo, koliko ljudi se mi je po filmu zaupalo o lastnih izkušnjah z alkoholizom oziroma alkoholizmom v družini. Zelo odprto smo se pogovarjali o stvareh, o katerih se sicer ne znamo več pogovarjati, ali pa se nam zdi, da jih moramo skrivati, ker so sramotne. V resnici pa so popolnoma človeške in vsakdanje.

 

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

Video title

Nočna ptica je vaš film, ki ste ga ustvarili po zelo uspešnem Bolesu.

Med svojimi animacijami sem najbolj ponosna ravno na Nočno ptico. Sprejet je bil drugače kot Boles, peljal me je na festivale, kot je na primer Sundance, po številu nagrad in festivalov pa je imel Boles večjo razsežnost. Z Nočno ptico sem osvojila tudi Grand Prix na Animafestu v Zagrebu, ki je drugi najstarejši festival animacije na svetu, meni pa še posebej veliko pomeni, saj so se v zagrebški šoli animacije rojevale risanke mojega otroštva.

 

Zelo odmevna je bila tudi kratka animacija za serijo Orange is the new Black. Kako je prišlo do sodelovanja in kako je potekalo delo?

Naročnik je bil Netflix Azija, ki si je želel novo sezono serije napovedati z animiranim napovednikom. Na video platformi Vimeo so opazili Bolesa in mi ponudili sodelovanje. Ker smo morali za 4 minute animacije narediti 23 različnih lutk na 22 scenografijah v pičlih dveh mesecih, sem za material izbrala filc, ker je zelo dostopen in se ga da hitro oblikovati. Če navadno s projekti tečem maraton, je bil to šprint.

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

Lutke za animacijo serije Orange is the new black

Kot članica Ameriške filmske akademije izbirate tudi nominirance in prejemnike prestižnih filmskih nagrad oskar. Nam lahko izdate, kako poteka glasovanje? So med dobitniki nagrad kdaj tudi vaši favoriti?

Ameriška filmska akademija si zadnja leta prizadeva, da bi glasovalno telo za oskarje malce bolj obarvala z neodvisnimi ustvarjalci in da bi v svoje vrste vključila več žensk. Članica akademije sem tretje leto, povabili so me na predlog stroke. V prvem krogu izbora ocenjujem le kratke in celovečerne animirane filme, v drugem krogu pa imam tudi pravico do glasovanja za nagrado za najboljši film, zato poleg animiranih gledam tudi vse ostale filme, igrane in dokumentarne. Materiala je ogromno. Kljub temu, da so se v ospredje prebili tudi neodvisni in tuji filmi, so oskarji še vedno predvsem hollywoodski peskovnik, kjer na koncu prevlada promocija. Poznam primer stop-motion animiranega filma, ki je prišel do nominacije, promocija pa je zato stala šestkrat toliko, kolikor je stala sama produkcija filma, ki je bila sama po sebi visoka. Kljub temu mu ni uspelo zmagati. Moji favoriti torej morda pridejo do nominacij, saj zanje glasujemo strokovnjaki, v drugem krogu, kjer glasujemo vsi, pa prevladajo drugi interesi. Vseeno pa ima sodelovanje v akademiji določene prednosti, predvsem to, da se z njim uveljaviš kot strokovnjak na svojem področju.

1920x2500-mobil-e-mobility-blue-sky-thinking-036

The journey is the reward

The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.

To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.

“Quote”

Video title

small text

heading

text

button

Steakhouse
Orange is the new black

Mavi Phoenix, reperka z Dunaja
Mavi Phoenix, reperka z Dunaja

Mavi Phoenix, reperka z Dunaja

Ena največjih avstrijskih pop zvezd je spregovorila o dolgih vožnjah, ki so v njej vzbudile ljubezen do glasbe in izzivih, s katerimi se sooča kot ženska na rap sceni.

Preberite več

Morda bi vas zanimali tudi članki:

2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik