Poglobljeno zvočno doživetje

Zvočni inženirji v vozilih Audi ustvarjajo poglobljena zvočna doživetja. Obiskali smo Audijev zvočni laboratorij in odkrili, kako dosežejo popoln zvok v notranjosti avtomobila.

24.10.2023 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

"V tej sobi ni nič naključnega," z nasmehom pove Klaus Brummet o Audijevi referenčni poslušalnici. Prostor, ki je skrbno zasnovan v skladu z idealnimi akustičnimi parametri, Brummet in njegovi sodelavci uporabljajo za "kalibriranje ušes," pove vodja oddelka za razvoj zvoka in oblikovanje infozabavnega sistema pri znamki Audi. Strokovnjaki za zvok iščejo popoln zvok glasbene kompozicije najprej v idealnih pogojih poslušalnice, nato pa ga preizkusijo še v vozilu, da preverijo, ali jim je to popolnost uspelo prenesti tudi v zvočni sistem vozila Audi.

Toda kaj za Brummeta pomeni popoln zvok? "Lahkotna izkušnja v najboljšem pomenu besede. Brez pretirano ostrih visokih tonov, brez premočnega basa. Zvok mora biti natančen, pravočasen, jasen in čist, slišati se morajo posamezni zvoki. Glasbena kompozicija s številnimi glasbili in vokali ne sme biti nesmiselna mešanica zvokov, ampak jih morajo vaša ušesa znati razločiti. Razlikovati morate med različnimi glasovi, slišati petje posameznih ljudi."

Video title

“quote”

Klaus Brummet in Alexander Kluge.

Klaus Brummet (levo) in Alexander Kluge v referenčni poslušalnici v Audijevem zvočnem laboratoriju.

Frekvenčni pas.

Zvočni zapisi v večkanalni zvočni datoteki na zaslonu.

“quote”

"Gre za iskanje ravnovesja. Poslušanje glasbe v avtomobilu mora biti predvsem zabavno, vendar zvok ne sme biti preveč izumetničen," dodaja inženir akustike Alexander Kluge, ki pri znamki Audi razvija zvočne sisteme in poglobljena oziroma potopitvena (immersive) zvočna doživetja. "Z našimi visokokakovostnimi zvočnimi sistemi pa je poslušanje glasbe seveda lahko tudi analitično, saj lahko slišite vse podrobnosti."

Izurjeni analitični poslušalec bi opazil, če bi prišlo do neustreznega zamika, če nizki toni ne bi bili čisti ali če zvok ne bi bil natančen, se strinjata razvijalca. Povprečen poslušalec, ki zgolj uživa v glasbi, tega morda ne bi zaznal tako podrobno, da bi ga zmotilo, vendar bi vseeno občutil, ali gre za zaokrožen, poln zvok, ki mu daje prijeten občutek, ali pa je morda nekaj narobe.

Doseči popoln zvok v avtomobilu predstavlja svojevrsten izziv. "Notranjost vozila je vse prej kot akustično idealna," pojasnjuje Kluge. "Preveč je gladkih površin, preveč je odbojev."

Po besedah Klausa Brummeta pa obstajajo tudi določene prednosti. "Ker vemo točno, kje bodo sedeli poslušalci, lahko zvočnike postavimo tako, da zagotovimo najboljši glasbeni užitek in temu prilagodimo zvok. Zato lahko zatrdimo, da je zvočna izkušnja v avtomobilu Audi boljša kot v domači dnevni sobi. Akustiko v notranjosti vozila lahko natančno uglasimo in poskrbimo, da pridejo vse podrobnosti skladbe do izraza, da lahko v popolnosti uživate v njej."

"
Z našimi visokokakovostnimi zvočnimi sistemi lahko slišite vse podrobnosti.
"

Alexander Kluge

1920x1280-desktop-3D-sound-24523B08-1

Partner znamke Audi za vrhunski zvok

Danski strokovnjak za vrhunski zvok Bang & Olufsen je že skoraj 20 let partner znamke Audi za premijske zvočne sisteme. Znamki povezuje želja po ustvarjanju edinstvenih izkušenj za kupce – z močnim zvokom, prepoznavnim designom in visoko kakovostjo izdelave. Gibljivi visokotonski zvočniki v naprednem zvočnem sistemu Bang & Olufsen se zgledujejo po koreografskem gibanju, ki ga je mogoče doživeti tudi v izdelkih za domačo uporabo Bang & Olufsen – na sliki je zvočna leča Bang & Olufsen Beolab 50.

Preberite več

Razvijalci zvoka to dosežejo na primer z opcijskim zvočnim sistemom Bang & Olufsen z 18 zvočniki, ki so razporejeni pred, ob, za in nad potniki. Da bi bila zvočna izkušnja v prihodnosti še bolj čarobna, ekipa že razvija nove tehnologije. Na primer, zvok dežja v skladbi bo po celotnem vozilu prihajal od zgoraj, da bi zvenel čim bolj naravno.

Pri oblikovanju zvoka v avtomobilu morajo Brummet in njegovi sodelavci najprej določiti idealne akustične pogoje: kje bodo nameščeni zvočniki, kako bodo nameščeni glede na vetrobransko steklo, pod kakšnim kotom bodo postavljeni, ali bo zaslon na naslonjalu sedeža odvzemal prostor visokotonskemu zvočniku, kam umestiti nizkotonski zvočnik, da bo zvok v notranjosti popoln in bo sprožil želena čustva.

Na tej osnovi temelji zvočna izkušnja v vozilu, ki pa je na koncu še boljša zaradi natančne prilagoditve zvoka v notranjosti, ki ga izpopolnijo v Audijevem zvočnem laboratoriju. Zvok, ki prihaja iz 18 zvočnikov, mora na sovoznikovem ali zadnjem sedežu zveneti enako dobro kot na voznikovem sedežu. Zato strokovnjaki natančno določijo, kateri posamezni zvočnik pošilja določeni signal, s kakšno časovno zakasnitvijo in na kateri ravni, tako da do ušesa pride celovita zvočna slika, ki naravno in pristno reproducira vse frekvence ter zveni bogato in kakovostno.

small text

heading

text

button
Priključki za kabelske povezave.

Uporaba večkanalnega merilnega sistema za akustično oceno notranjosti vozila.

Klaus Brummet.

Klaus Brummet je vodja oddelka za razvoj zvoka pri znamki Audi.

Pri postopku prilagajanja zvoka v notranjosti z znamko Audi sodelujeta dva ključna partnerja: danska znamka Bang & Olufsen in Fraunhoferjev inštitut za integrirana vezja IIS v Erlangnu. Oba partnerja več tednov skrbno usklajujeta zvok v notranjosti vsakega modela vozila.

Po linearni optimizaciji zvočnikov s sistemom za upravljanje zvočnikov strokovnjaki iz podjetja Bang & Olufsen v postopku uglaševanja prilagodijo vsak posamezni zvočnik tako, da 2D-zvok zvočno sliko iz referenčne poslušalnice natančno reproducira v vozilu. Zvočni inženirji z inštituta Fraunhofer nato prilagodijo prostorske učinke za vsak zvočni sistem v vsakem vozilu posebej. S patentiranim algoritmom filtrirajo prostorske informacije iz skladb in jih predvajajo z visokotonskimi in prostorskimi zvočniki, da okrepijo intenzivnost prostorskega učinka skladbe. Temu pravijo nadgradnja (upmixing) v 3D-zvok.

 

3D-zvok

3D-zvok pričara živahen, intenziven in prostorski učinek. Poslušalec se počuti, kot da je neposredno v središču dogajanja. 360-stopinjski zvok prihaja iz številnih zvočnikov, ki so razporejeni po celotnem vozilu. Poslušalec zvok doživlja tako, kot je bil posnet – ne glede na položaj sedenja ali oddaljenost od zvočnikov – in lahko prepozna od kod prihajajo glasbila ali različni vokali. V primerjavi s stereo zvokom, pri katerem se zvok predvaja z leve in desne strani, 3D-zvok omogoča, da zvok prihaja tudi od zgoraj, zadaj ali spodaj.

“Quote”

 

 

Video title
"
V vašem vozilu Audi je zvočna izkušnja boljša kot v vaši dnevni sobi.
"

Klaus Brummet

Alexander Kluge.

Akustični inženir Alexander Kluge je razvijalec zvočnih sistemov ter strokovnjak za zvočnike in poglobljena zvočna doživetja.

Mikrofon na preizkusni lutki.

Zvok v vozilu Audi mora na sovoznikovem ali zadnjem sedežu zveneti enako dobro kot na voznikovem sedežu.

Klaus Brummet v pogovoru z Alexandrom Klugejem.

Klaus Brummet (levo) in Alexander Kluge razpravljata o različnih prenosnih funkcijah zvočnikov v vozilu.

Naslonjalo sedeža z vgrajenimi zvočniki.

Ukrivljen naslon za glavo z vgrajenimi zvočniki je prvi osnutek zasnove.

 

 

“Quote”

Video title

Cilj vseh teh prizadevanj je ustvariti čim bolj poglobljeno zvočno izkušnjo, zvočno pokrajino, ki poslušalce obkroža iz vseh smeri, tako da se notranjost vozila zdi bistveno višja in širša, kot je v resnici. Občutek prostora se z zvočno izkušnjo navidezno razširi.

Klaus Brummet za hip izgine v zvočno komoro in se vrne z ukrivljenim naslonjalom za glavo, v katerega sta vgrajena dva zvočnika. "To je prvi osnutek," pove z navdušenjem. "Ko zvok prihaja neposredno z zadnje strani glave, poslušalec dobi občutek lahkotnosti, kot da za njim ni sedeža, ampak je v praznem prostoru."

 

Takšni zvočniki bi lahko predvajali tudi telefonske klice in navigacijska navodila, ki bi jih voznik in sovoznik slišala ločeno. To bi bil prvi korak k oblikovanju zasebnih zvočnih območij za vsak sedež v vozilu. Kdaj jih lahko pričakujemo, nam Klaus Brummet ni znal povedati, poudaril pa je, da nove tehnološke platforme, kot je PPE (Premium Platform Electric), na trg pogosto prinesejo inovacije.

Sistem Sonos
Sistem Sonos

"Avtomobili bodo postali koncertne dvorane"

Sedemdeset odstotkov ljudi glasbo najraje posluša v avtu. O edinstveni zvočni izkušnji v avtomobilih Audi in o prihodnosti avtoakustike smo se pogovarjali z našim zvočnim strokovnjakom dr. Tobiasom Gründlom.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik