inovacije 29.11.2023
-
Iskanje po AudiLab Slovenija
Zvočni inženirji v vozilih Audi ustvarjajo poglobljena zvočna doživetja. Obiskali smo Audijev zvočni laboratorij in odkrili, kako dosežejo popoln zvok v notranjosti avtomobila.
24.10.2023 Avtor: Audi Team Fotografije: Arhiv Audi
"V tej sobi ni nič naključnega," z nasmehom pove Klaus Brummet o Audijevi referenčni poslušalnici. Prostor, ki je skrbno zasnovan v skladu z idealnimi akustičnimi parametri, Brummet in njegovi sodelavci uporabljajo za "kalibriranje ušes," pove vodja oddelka za razvoj zvoka in oblikovanje infozabavnega sistema pri znamki Audi. Strokovnjaki za zvok iščejo popoln zvok glasbene kompozicije najprej v idealnih pogojih poslušalnice, nato pa ga preizkusijo še v vozilu, da preverijo, ali jim je to popolnost uspelo prenesti tudi v zvočni sistem vozila Audi.
Toda kaj za Brummeta pomeni popoln zvok? "Lahkotna izkušnja v najboljšem pomenu besede. Brez pretirano ostrih visokih tonov, brez premočnega basa. Zvok mora biti natančen, pravočasen, jasen in čist, slišati se morajo posamezni zvoki. Glasbena kompozicija s številnimi glasbili in vokali ne sme biti nesmiselna mešanica zvokov, ampak jih morajo vaša ušesa znati razločiti. Razlikovati morate med različnimi glasovi, slišati petje posameznih ljudi."
“quote”
Klaus Brummet (levo) in Alexander Kluge v referenčni poslušalnici v Audijevem zvočnem laboratoriju.
Zvočni zapisi v večkanalni zvočni datoteki na zaslonu.
“quote”
"Gre za iskanje ravnovesja. Poslušanje glasbe v avtomobilu mora biti predvsem zabavno, vendar zvok ne sme biti preveč izumetničen," dodaja inženir akustike Alexander Kluge, ki pri znamki Audi razvija zvočne sisteme in poglobljena oziroma potopitvena (immersive) zvočna doživetja. "Z našimi visokokakovostnimi zvočnimi sistemi pa je poslušanje glasbe seveda lahko tudi analitično, saj lahko slišite vse podrobnosti."
Izurjeni analitični poslušalec bi opazil, če bi prišlo do neustreznega zamika, če nizki toni ne bi bili čisti ali če zvok ne bi bil natančen, se strinjata razvijalca. Povprečen poslušalec, ki zgolj uživa v glasbi, tega morda ne bi zaznal tako podrobno, da bi ga zmotilo, vendar bi vseeno občutil, ali gre za zaokrožen, poln zvok, ki mu daje prijeten občutek, ali pa je morda nekaj narobe.
Doseči popoln zvok v avtomobilu predstavlja svojevrsten izziv. "Notranjost vozila je vse prej kot akustično idealna," pojasnjuje Kluge. "Preveč je gladkih površin, preveč je odbojev."
Po besedah Klausa Brummeta pa obstajajo tudi določene prednosti. "Ker vemo točno, kje bodo sedeli poslušalci, lahko zvočnike postavimo tako, da zagotovimo najboljši glasbeni užitek in temu prilagodimo zvok. Zato lahko zatrdimo, da je zvočna izkušnja v avtomobilu Audi boljša kot v domači dnevni sobi. Akustiko v notranjosti vozila lahko natančno uglasimo in poskrbimo, da pridejo vse podrobnosti skladbe do izraza, da lahko v popolnosti uživate v njej."
Alexander Kluge
Razvijalci zvoka to dosežejo na primer z opcijskim zvočnim sistemom Bang & Olufsen z 18 zvočniki, ki so razporejeni pred, ob, za in nad potniki. Da bi bila zvočna izkušnja v prihodnosti še bolj čarobna, ekipa že razvija nove tehnologije. Na primer, zvok dežja v skladbi bo po celotnem vozilu prihajal od zgoraj, da bi zvenel čim bolj naravno.
Pri oblikovanju zvoka v avtomobilu morajo Brummet in njegovi sodelavci najprej določiti idealne akustične pogoje: kje bodo nameščeni zvočniki, kako bodo nameščeni glede na vetrobransko steklo, pod kakšnim kotom bodo postavljeni, ali bo zaslon na naslonjalu sedeža odvzemal prostor visokotonskemu zvočniku, kam umestiti nizkotonski zvočnik, da bo zvok v notranjosti popoln in bo sprožil želena čustva.
Na tej osnovi temelji zvočna izkušnja v vozilu, ki pa je na koncu še boljša zaradi natančne prilagoditve zvoka v notranjosti, ki ga izpopolnijo v Audijevem zvočnem laboratoriju. Zvok, ki prihaja iz 18 zvočnikov, mora na sovoznikovem ali zadnjem sedežu zveneti enako dobro kot na voznikovem sedežu. Zato strokovnjaki natančno določijo, kateri posamezni zvočnik pošilja določeni signal, s kakšno časovno zakasnitvijo in na kateri ravni, tako da do ušesa pride celovita zvočna slika, ki naravno in pristno reproducira vse frekvence ter zveni bogato in kakovostno.
Uporaba večkanalnega merilnega sistema za akustično oceno notranjosti vozila.
Klaus Brummet je vodja oddelka za razvoj zvoka pri znamki Audi.
Pri postopku prilagajanja zvoka v notranjosti z znamko Audi sodelujeta dva ključna partnerja: danska znamka Bang & Olufsen in Fraunhoferjev inštitut za integrirana vezja IIS v Erlangnu. Oba partnerja več tednov skrbno usklajujeta zvok v notranjosti vsakega modela vozila.
Po linearni optimizaciji zvočnikov s sistemom za upravljanje zvočnikov strokovnjaki iz podjetja Bang & Olufsen v postopku uglaševanja prilagodijo vsak posamezni zvočnik tako, da 2D-zvok zvočno sliko iz referenčne poslušalnice natančno reproducira v vozilu. Zvočni inženirji z inštituta Fraunhofer nato prilagodijo prostorske učinke za vsak zvočni sistem v vsakem vozilu posebej. S patentiranim algoritmom filtrirajo prostorske informacije iz skladb in jih predvajajo z visokotonskimi in prostorskimi zvočniki, da okrepijo intenzivnost prostorskega učinka skladbe. Temu pravijo nadgradnja (upmixing) v 3D-zvok.
3D-zvok pričara živahen, intenziven in prostorski učinek. Poslušalec se počuti, kot da je neposredno v središču dogajanja. 360-stopinjski zvok prihaja iz številnih zvočnikov, ki so razporejeni po celotnem vozilu. Poslušalec zvok doživlja tako, kot je bil posnet – ne glede na položaj sedenja ali oddaljenost od zvočnikov – in lahko prepozna od kod prihajajo glasbila ali različni vokali. V primerjavi s stereo zvokom, pri katerem se zvok predvaja z leve in desne strani, 3D-zvok omogoča, da zvok prihaja tudi od zgoraj, zadaj ali spodaj.
“Quote”
Klaus Brummet
Akustični inženir Alexander Kluge je razvijalec zvočnih sistemov ter strokovnjak za zvočnike in poglobljena zvočna doživetja.
Zvok v vozilu Audi mora na sovoznikovem ali zadnjem sedežu zveneti enako dobro kot na voznikovem sedežu.
Klaus Brummet (levo) in Alexander Kluge razpravljata o različnih prenosnih funkcijah zvočnikov v vozilu.
Ukrivljen naslon za glavo z vgrajenimi zvočniki je prvi osnutek zasnove.
“Quote”
Cilj vseh teh prizadevanj je ustvariti čim bolj poglobljeno zvočno izkušnjo, zvočno pokrajino, ki poslušalce obkroža iz vseh smeri, tako da se notranjost vozila zdi bistveno višja in širša, kot je v resnici. Občutek prostora se z zvočno izkušnjo navidezno razširi.
Klaus Brummet za hip izgine v zvočno komoro in se vrne z ukrivljenim naslonjalom za glavo, v katerega sta vgrajena dva zvočnika. "To je prvi osnutek," pove z navdušenjem. "Ko zvok prihaja neposredno z zadnje strani glave, poslušalec dobi občutek lahkotnosti, kot da za njim ni sedeža, ampak je v praznem prostoru."
Takšni zvočniki bi lahko predvajali tudi telefonske klice in navigacijska navodila, ki bi jih voznik in sovoznik slišala ločeno. To bi bil prvi korak k oblikovanju zasebnih zvočnih območij za vsak sedež v vozilu. Kdaj jih lahko pričakujemo, nam Klaus Brummet ni znal povedati, poudaril pa je, da nove tehnološke platforme, kot je PPE (Premium Platform Electric), na trg pogosto prinesejo inovacije.
Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo. Vse cene so neobvezujoče priporočene cene, vključno z DDV in davkom na motorna vozila. Pridržujemo si pravico do napak v vsebini in do sprememb.
Ogljikov dioksid (CO₂) je najpomembnejši toplogredni plin, ki povzroča globalno segrevanje. Emisije onesnaževal zunanjega zraka iz prometa pomembno prispevajo k poslabšanju kakovosti zunanjega zraka. Prispevajo zlasti k čezmerno povišanim koncentracijam prizemnega ozona, delcev PM₁₀ in PM₂,₅ ter dušikovih oksidov. Podrobne okoljske informacije o novih osebnih avtomobilih najdete na seznamu o varčni porabi goriva in emisijah CO₂.
© 2021. Porsche Slovenija d.o.o. Vse pravice pridržane.