“Avtomobili bodo postali koncertne dvorane”

“Za dober zvok ni odločilna le merilna tehnika, temveč tudi izurjeno uho,” pravi dr. Tobias Gründl, ki pri podjetju Audi vodi oddelek za razvoj zvoka in akustike. V pogovoru nam je povedal, kako zveni vrhunska kakovost in zakaj je zvok v avtomobilih Audi tako edinstven.

22.12.2021 Avtor: AUDI AG  Fotografije: Arhiv Audi

2021-12-Koncertne-dvorane

 

Dr. Gründl, avto je, če nič drugega, zatočišče, kjer lahko vsak svobodno in nemoteno uživa v glasbi. Kakšne so značilnosti edinstvene zvočne izkušnje, ki jo predstavlja znamka Audi?

Največ poudarka damo na čist in čustven zvok. Glasba bi morala biti takšna, kot so jo posneli glasbeniki ali kot smo jo slišali na koncertu v živo. Vzemimo na primer frekvence srednjega razpona: za kakovost zvoka so zelo pomembne, saj srednje ravni določajo barvo glasu in posledično torej njegovo reprodukcijo. Audi stremi k temu, da bi frekvence srednjega razpona reproduciral v popolnosti. Tega se držimo pri vseh konfiguracijah avdio sistemov, saj se hočemo izogniti pojavu, ki mu rečemo conski sluh. Če lahko prostorsko zaznamo, da basi bobnijo pri tleh, visoki toni pa prihajajo s stropa, ima to negativni psihoakustični učinek: glasba ne zveni harmonično in ne tvori uravnotežene celote. Zato sledimo celostni filozofiji zvoka z dosledno usklajenimi frekvenčnimi odzivi od nizkih do visokih. Glasba kot topla sončna svetloba teče skozi notranjost avtomobila in obda poslušalca. Mimogrede, v nedavni raziskavi Mednarodnega združenja fonogramske industrije (IFPI) je sedemdeset odstotkov vprašanih odgovorilo, da glasbo najraje poslušajo prav v avtu. Zato smo si zadali cilj, da bo glasba v avtomobilu Audi zvenela bolje kot doma.

 

Kakšni so bili izzivi pri zasnovi zvočnih sistemov za različne modele vozil Audi?

Audi ima zelo značilen zvok. Za nas je bil izziv ustvariti enak zvočni vzorec v vseh avtomobilskih segmentih, saj imajo ti zelo različne oblike prostornosti. Ne glede na to, ali se usedete v model A1 ali A8, je zvok vedno edinstveno 'audijevski'. Tako stanovitna kakovost pa zahteva veliko znanja o vplivu in ravnovesju frekvenc. Kakšen učinek ima izenačevalnik nizkih frekvenc na sozveneče tone? Če nič drugega, so za dober zvok bistvene izkušnje in izurjeno uho. V kompaktnem modelu A1 smo uspeli integrirati inteligentno arhitekturo zvoka, ki vsekakor lahko dohaja tisto v višjih segmentih – povsem preprosto, z uporabo vetrobranskega stekla kot odbojne površine za 3D-zvok.

Video title

“quote”

“quote”

Sonos ozvočenje

 

Ali pri strojni opremi velja geslo več je bolje”?

Ne, niti približno. Prvovrstna kakovost zvoka znamke Audi je posledica pametne uporabe strojne opreme. Na primer, nima smisla uporabljati veliko različnih izenačevalnikov, ko pa lahko zvok, kot si ga predstavljamo, optimalno prilagodimo akustiki prostora z dvema ali tremi filtri.

 

Kako pomembna pa je programska oprema?

Programska oprema postaja vse bolj ključna komponenta. Govorimo seveda o posodobitvah na daljavo, ki jih vozilo prejme prek vmesnika za mobilno komunikacijo, in o ponudbah, ki jih lahko retroaktivno rezerviramo prek funkcij na zahtevo. Obenem pa se digitalni avdio inženiring razvija z vrtoglavo hitrostjo. Pri razvoju novih komponent programske opreme, ki jih nato integriramo v našo zvočno strategijo, tesno sodelujemo z znanstveniki z inštituta Fraunhofer IIS. Audi je v vodilnem položaju, ko gre za ustvarjanje edinstvenih, tridimenzionalnih stereofonskih izkušenj – in v prihodnosti bo v ta namen uporabljen ekstremno širok razpon tehnologije. Programska oprema nam daje veliko novih možnosti za predstavitev zvoka, saj nam je strojna oprema že na voljo. V prihodnosti bo notranjost postajala bolj in bolj podobna koncertni dvorani, potniki pa bodo sedeli v središču dogajanja.

small text

heading

text

button

small text

heading

text

button
Sonos ozvočenje
Sonos ozvočenje

Kakšna je vaša strateška ocena trenda potopitvenega zvoka (immersive sound)?

Ta tehnologija ima ogromen potencial. Če strnem, gre za to, da zvoki niso več povsem omejeni na določene zvočnike, temveč zvočni podatki vsebujejo tudi informacije o tem, kako in kje je zvok zaznan v prostoru. Glasba ne prihaja več od spredaj, kot smo tega vajeni pri stereo zvoku, in ni več usmerjena na eno samo točko. V prihodnosti bomo lahko z avdio sistemom inteligentno prilagajali opozorilne tone in zvoke smernikov, ki bodo tako postali del potopitvene, celostne poslušalske izkušnje. Veliko idej imamo. Vse nove možnosti bomo temeljito preizkušali in ob pravem času predstavili popolnoma integrirano arhitekturo potopitvenega zvoka. Kot strateg razmišljam namreč dolgoročno in ne sledim kar takoj vsakemu trendu. Moj cilj je, da v serijah vozil Audi predstavimo samo dobro izdelane rešitve, nato pa zaradi naše predanosti prevzamemo tehnološko vodstvo na področju celostno implementacije.

 

Pri novem kompaktnem električnem SUV-ju Q4 e-tron je Audi prvič sodeloval s podjetjem Sonos. Kakšno je ozadje tega sodelovanja?

Pristen in energičen zvok podjetja Sonos se povsem ujema z našo filozofijo zvoka in z našimi kompaktnimi modeli. Novi Q4 e-tron je vstopna točka podjetja Audi v svet premijskih električnih vozil. Ta se vse bolj usmerja k mlajšim generacijam in mladim družinam, ki Sonos poznajo že od doma. Gre za znamko, ki predstavlja moderno oblikovanje in do neke mere tudi svobodo: najbolj je poznana po brezžičnih zvočnih sistemih za gospodinjstva. Zdaj pa Sonos prvič prinašamo tja, kjer ljudje najraje poslušajo glasbo. Že takoj na začetku našega sodelovanja predstavljamo nekaj zanimivih novih funkcij: prvič lahko ljudje uporabijo znane zvočne nastavitve za spreminjanje tona in barve zvoka in tako v notranjosti ustvarijo več čustvenosti. Na zadnjih sedežih so lahko basi poudarjeni in zvok glasnejši, medtem ko lahko voznik in sovoznik glasbo poslušata pol tišje in v bolj nevtralnem razmerju, da se lahko osredotočita na promet – ali si prihranita nekaj živcev.

“Quote”

 

 

Video title
Audi Q4 e-tron

 

Kako pa glasba sploh pride v avtomobil in kaj to pomeni za njeno kakovost?

Predvajanje glasbe s pametnega telefona prek vmesnika Bluetooth je seveda zelo priročno. Toda kot zvočnemu inženirju mi ob tem malce zakrvavi srce, saj Bluetooth bistveno zmanjša kakovost zvoka. To je posledica omejene pasovne širine: zvočne podatke je treba pretvoriti za potrebe prenosa. Veliko boljša rešitev je tehnologija Wi-Fi, ker omogoča bistveno večjo pasovno širino prenosa. Osebno pa najraje uporabljam pomnilniško kartico SD za zapis WAV s 24 biti in 48 kilohertzi. Kmalu bo mogoče tudi pretakanje izvornega materiala prek mobilnega standarda 5G. Takrat bo avtomobil končno postal pretočno središče za sliko in zvok.

 

Kako bo vse bolj prisotna elektrifikacija vplivala na oblikovanje zvoka v prihodnosti?

E-mobilnost nam zdaj ponuja priložnost, da zvok še bolj intenzivno poživimo. Mehki zvoki poudarjajo občutek udobnega lebdenja, strasten zvok pa v pravi meri podkrepi občutek moči električnega voznega sistema ob pospešku. Ne smemo pozabiti, da bodo ljudje, ki bodo prvič kupili električno vozilo, pogrešali zvok, ki ga dobro poznajo: zvok motorja. E-mobilnost nas postavlja pred nove akustične izzive in zahteva nove zvočne strategije. Tudi zato ohranjamo v mislih celosten pristop potopitvenega stereofonskega zvoka. Pri snovanju prihodnosti zvočne in akustične arhitekture znamke Audi pa sta pomembna dejavnika tudi avtonomna vožnja in komunikacija z vozilom na način glasovnega upravljanja.

 

 

“Quote”

Video title

Zvok ki naježi kožo
Zvok ki naježi kožo

Zvok, ki naježi kožo

Rudolf Halbmeir in Stephan Gsell sta Audijeva zvočna inženirja, ki sta ustvarila zvok Audija e-tron GT quattro. Povedala sta nam, kakšen je njun ustvarjalni proces, od kje črpata navdih in s kakšnimi izzivi se srečujeta pri delu.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik