Prerojena platišča električnih avtomobilov

Andreas Valencia Pollex je oblikovalec avtomobilskih platišč, ki je zasnoval platišča Audijeve električne mojstrovine, e-trona GT quattro. Z njim smo se pogovarjali o posebnostih oblikovanja platišč za električne avtomobile in o iskanju popolnega ravnovesja med estetiko in aerodinamiko.

14.06.2021 Avtor: Bernd Zerreles  Fotografije: Arhiv Audi

Aerodinamični plastični vložek

Aerodinamični plastični vložki odpirajo nove možnosti oblikovanja platišč.

 

G. Valencia Pollex, električni avtomobili so zahtevni z vidika oblikovanja in aerodinamike. Po eni strani omogočajo svež pristop k designu, po drugi pa so platišča vedno večja, ker morajo podpirati večjo težo, kar predstavlja izziv z vidika aerodinamike. Kako kot Audijev oblikovalec vzdržujete to ravnovesje?

Platišče je del avtomobila, ki je v prvi vrsti povezan z varnostjo. Vse sile, ki jih ustvari avtomobil, se na cesto prenesejo prek konfiguracije platišč in pnevmatik. V nasprotju s podvozjem je platišče vidno tudi navzven, oblikovalci platišč torej ustvarjamo nekaj, kar mora izpolnjevati tako tehnične kot oblikovne zahteve. Poleg tega je pri platiščih električnih vozil ključna energetska učinkovitost, zato temu namenjamo posebno pozornost. Prej so morala platišča izpolnjevati zgolj zahteve glede trdnosti, danes pa razvijamo in oblikujemo pametna aerodinamična platišča z največjo možno učinkovitostjo. To navsezadnje močno pripomore k dosegu električnega avtomobila.

 

Kakšne so lastnosti idealnega aerodinamičnega platišča?

Popolna ubranost karoserije, pnevmatike in platišč, pa tudi položaj platišča v kolesnem ohišju. Za popolno aerodinamiko moramo doseči tudi določeno ploskost površine, da lahko zrak potuje okrog vozila brez ustvarjanja močnih turbulenc. Paradoks je v tem, da ustvarjanje ploske površine platišča zahteva precej dela. Zaprta površina pomeni več porabljenega materiala, v primeru aluminija pa tudi večjo težo. Zato smo pri Audiju e-tron GT quattro za zapiranje površine platišča uporabili plastiko in mu tako zmanjšali težo. Drugi dejavnik je hitrost, ki ima pomembno vlogo v katerikoli energijski enačbi. Območja, ki se hitro premikajo, imajo večji vpliv na aerodinamiko kot počasnejša območja. To pomeni, da lahko središče platišča zanemarimo, na zunanjih delih pa lahko aerodinamiko občutno izboljšamo. Skratka, zelo je zapleteno.

Video title

“quote”

Andreas Valencia Pollex

Andreas Valencia Pollex oblikuje nova aerodinamična platišča Audija e-tron GT quattro. Njegova misija: ustvariti napreden design z optimalno aerodinamiko.

Podrobni načrt krakov platišča

Poudarjena ukrivljenost krakov kljubuje prevladujočim estetskim smernicam.

“quote”

Zakaj platišča preprosto ne zaprete s ploskim pokrovom?

Naši kupci, ki kupijo čudovit prestižni avtomobil, pričakujejo brezhibno funkcionalnost, a hkrati tudi brezkompromisno estetiko. Popolnoma ploska površina platišč zaenkrat še ne velja za lepo. Naš cilj je razviti estetiko, ki bo izražala inovativnost električne mobilnosti in hkrati izpolnila pričakovanja kupcev. Poleg tega s povsem tehničnega vidika popolnoma zaprta platišča ne pridejo v poštev. Če zrak ne pride do zavor, bo zavorna tekočina sčasoma zavrela, kar bi slabo vplivalo na varnost. Prezračevanje je v določenem obsegu nujno. Kljub temu nam je uspelo aerodinamično uravnotežiti geometrijo platišč pri Audiju e-tron GT quattro, tako da ni pomembno, ali zrak prehaja skozi vse odprtine in vogale ali je površina popolnoma zaprta.

 

Ali odprtine ne povzročijo zračnega vrtinca?

Ne. Skupaj z našimi aerodinamiki smo našli odlično rešitev, pri kateri zrak še vedno pride do zavor, zračni tok pa je usmerjen tako, kot če bi bila površina zaprta. Pri hitrosti, s katero teče skozi platišče, lahko zrak reagira le tako, kot mu narekuje fizika. Z vidika aerodinamike platišča Audija e-tron GT quattro predstavljajo trenutni vrhunec razvoja.

small text

heading

text

button

Andreas Valencia Pollex, inovativno platišče

Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo

 

Plastika je uporabljena v sestavnih delih pokrova, okvir aerodinamičnega platišča pa je še vedno narejen iz aluminija?

Tako je. Če platišče pogledate od znotraj, boste videli pet ravnih krakov, ki zagotavljajo največjo možno stabilnost. Aluminij ostaja bistven material za platišča zaradi svojih tehničnih lastnosti, kot sta plastičnost in trdnost. Odporen je tudi na visoke temperature, ki jih ustvarja zavora na notranji strani platišča. Vendar pa bi bilo klasično platišče s petimi kraki z vidika aerodinamike skoraj povsem neučinkovito. Če bi bila ploska površina narejena iz aluminija, bi bilo platišče pretežko. Med razvojnim postopkom smo ugotovili, da lahko površino zapremo s pomočjo plastičnih vložkov, zaradi tega je to platišče še posebej lahko. Lastnosti različnih plastičnih mas nam povedo, katera umetna masa bo prenesla vročino, ki jo ustvarijo zavore na določeni točki na kolesu. Oblikovanje takšnega lahkega platišča je izjemno zamudno, vsekakor ni primerljivo z oblikovanjem industrijsko proizvedenega aluminijastega platišča.

small text

heading

text

button
Audi e-tron GT quattro, okvir aerodinamičnega platišča

Okvir aerodinamičnega kolesa Audija e-tron GT quattro je platišče s 5-krakim designom, narejenim iz aluminija za maksimalno stabilnost.

Audi, inovativna tekstura plastičnih vložkov

Tekstura plastičnih vložkov v aerodinamičnem platišču sledi oblikovalskim smernicam Audijevih električnih avtomobilov.

Kako ste se lotili oblikovanja tega platišča?

Najpomembnejši cilj je bil ustvariti napreden design. Začeli smo s skiciranjem platišča z določeno ploskostjo, da bi se že na samem začetku izognili večjim napakam. Končna oblika je rezultat odličnega sodelovanja s kolegi iz proizvodnje in oddelka za aerodinamiko. Primer je recimo ta ključna plastična komponenta, ki ustvarja plosko površino in izgleda kot krilo. Sestavljena je iz dveh delov, ki sta na platišče pritrjena pod različnima kotoma. Želeli smo, da bi bila dvobarvna, svetlejši del smo najprej naredili iz aluminija, vendar se je izkazal za pretežkega, zato smo uporabili plastiko in jo natančno premazali z barvo. Nismo želeli posnemati visokega sijaja aluminija. Za izdelavo te komponente, ki je napredno oblikovana in hkrati dovolj trpežna, da prenese vse vozne in vremenske pogoje, smo potrebovali natančnost, ki smo jo lahko dosegli le z medsebojnim sodelovanjem vseh disciplin.

 

Torej plastika ni le lažja, temveč je bolj uporabna tudi z vidika oblikovanja?

Uporaba plastike oblikovanju platišč daje novo razsežnost. Prej sem moral zaradi fizikalnih in konstrukcijskih razlogov uporabljati določene polmere robov. Če bi bili robovi preostri, bi se sile tam skoncentrirale in komponenta iz aluminija bi se zlomila. S plastiko je drugače. Sedaj lahko ustvarjam zelo natančne detajle, kot je ta tekstura – to prej ni bilo mogoče. Poleg tega so nam oblikovalci iz oddelka Color & Trim predstavili premaze, za katere prej še nisem slišal. Oblikovalcem platišč se odpira čisto nov svet.

“Quote”

 

 

Video title
"
Oblikovalcem platišč se odpira čisto nov svet.
"

Andreas Valencia Pollex

Audi, inovativno platišče

Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo.

 

Kje v designu platišča e-trona GT quattro lahko prepoznamo DNK znamke Audi?

Audijevo DNK je mogoče prepoznati v vsakem kotičku tega platišča. Vsak detajl izžareva kakovost designa: jasnost, domišljen izbor kotov, ravnovesje linij, ki se združijo v loku. Tisti z občutkom za design bodo to znali ceniti. Videz platišča pa ugaja tudi tistim, ki se na oblikovanje ne spoznajo prav dosti, saj je na njem privlačno prav vse. To je Audijeva DNK. To je kakovost oblikovanja. Naš cilj pri oblikovanju tega platišča je bil, da bi Audi e-tron GT quattro izgledal karseda napredno, električno, moderno in elegantno. Vse to boste našli v tem platišču.

 

Katero oblikovalsko značilnost bi še posebej izpostavili?

Če bi hoteli izpostaviti nekaj resnično naprednega, so to ukrivljeni kraki. To ukrivljenost smo poudarili zato, ker je v nasprotju s prevladujočo estetiko. Platišču daje moderen, tehnološko napreden videz. Ljudje se sčasoma navadijo na določen pogled na stvari, čeprav ne vedo zakaj ali česa so se navadili. Gre za razbijanje kalupov, kar lahko seveda privede tudi do deljenih mnenj. Toda z vztrajanjem pri odmiku od pričakovane estetike dosežemo občutek modernosti. V našem primeru gre za medsebojno igro tistega, kar želite videti – z drugimi besedami, koncentričnih krakov – in ukrivljenosti, ki jo zaznavamo podzavestno in zato ne polarizira. Temu dodamo še teksturo, nekaj, kar se je v oblikovalskem svetu v zadnjih letih zelo hitro razvijalo. Prepoznavna značilnost oblikovalskega jezika Audijevih električnih vozil so ponavljajoče se črte. Najdemo jih na primer v grafičnih podobah luči pri Audiju e-tron, zdaj pa tudi v platiščih. Večbarvna platišča Audija e-tron predstavljajo tudi določeno stopnjo vizualne kompleksnosti. In kot pri premikanju kazalcev na luksuzni zapestni uri, za katerega laik ne ve točno, kako deluje, je kompleksnost tista, ki privlači. Enako je pri tem platišču. Vidite lahko, da je sestavljeno iz različnih komponent in da je vsaka posamezna komponenta del nečesa večjega.

 

 

“Quote”

Video title

Audi, inovativno kolo

Kompleksno večbarvno aerodinamično platišče Audija e-tron GT: Plastični vložki delno zaprejo pokrov in tako poskrbijo za enak aerodinamični učinek, kot če bi bila površina povsem zaprta.

Andreas Valencia Pollex, inovativno kolo

Aluminij je še vedno bistven material za izdelavo platišč, zaradi njegove stabilnosti je platišče odporno na segrevanje zavor.

Audijeva aerodinamika
Audijeva aerodinamika

Aerodinamika: izboljšave, ki se merijo v decimalkah

Na razdaljo, ki jo lahko prevozijo električni avtomobili, vplivajo že najmanjše izboljšave v aerodinamiki. Več o tem nam je pojasnil vodja razvoja aerodinamike dr. Moni Islam.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik