Že takrat so bili Danci ekološko ozaveščeni. “Do sredine 90. let je skupina inženirjev iz Köbenhavna dobila noro zamisel, da bi vetrnice prilagodili in jih postavili v morju,” pravi menedžer projekta Middelgrunden, Erik Christiansen. “Pravzaprav zamisel sploh ni bila tako nora, saj prestolnica nima prostora, ki bi ga lahko namenila proizvodnji zelene energije, imamo pa morje tik pred pragom, zato smo ga izkoristili. Middelgunden tako ni postal le simbol narodne usmeritve k zeleni energiji, ampak tudi model partnerstva med ponudniki energije in prebivalci,” pravi Christiansen.
Priobalna električna ‘farma’ je organizirana kot skupnostna kooperativa, tradicionalen danski ekonomski model, ki ga še danes lahko najdemo v vseh sektorjih gospodarstva. 10 turbin ima v lasti dansko energetsko podjetje Dong, preostalih 10 pa skupnost 8.600 investitorjev in delničarjev projekta Middelgrunden. Celotna farma zadostuje za štiri odstotke potreb po elektriki v mestu, številka pa naj bi se počasi dvignila.
Proizvodnji električne in toplotne energije sta še vedno glavna vira ogljikovega dioksida v Köbenhavnu, kar pa pomeni, da so na tem področju mogoči tudi največji prihranki. 80 odstotkov teh naj bi dosegli s širitvijo uporabe novih virov energije, kot sta sončna in vetrna energija, predvsem pa z nadomeščanjem premoga z biomaso. Dve elektrarni naj bi tako v prihodnosti delovali izključno na lesne pelete.
Nova sežigalnica odpadkov, ki deluje po načelu odpadki za energijo, že proizvaja toploto za več tisoč gospodinjstev v mestu. Stavba se na videz zgleduje po futurističnih arabskih hotelih. In kot vsaka praktična rešitev v Köbenhavnu, tudi omenjeni obrat ni le videti dobro, temveč ponuja tudi zabavo: arhitekti so na nagnjeno streho umestili smučišče. Köbenhavn je skupno porabil 1,7 milijarde evrov za prevetritev energetskega sektorja, medtem ko celoten svetovni vložek za izboljšanje klimatskih razmer znaša 27 milijard evrov.
Vodja mestnega sektorja za področje tehnologije in okolja, Kabell, meni, da se bo naložba povrnila. Izvoz zelenih tehnologij se po podatkih Kabella na letni ravni vsako leto poveča za 12 odstotkov, najpomembnejše pa je ustvarjanje delovnih mest. Na področjih gradbeništva, energetike in transporta naj bi klimatski načrt ustvaril več kot 30 tisoč delovnih mest. Kabellovo bistvo je: “Stvari, ki so smiselne z okoljevarstvenega vidika, so hkrati dobre tudi za gospodarstvo.”
Pozitiven primer, kako se to obrestuje, je projekt Middelground. Pionirska vetrna farma je Dansko uvrstila na svetovni vrh držav na področju vetrnih elektrarn na morju. Kar zadeva potrošnjo in tehnologijo, so novorazvite turbine postale sinonim za vse vetrne turbine na morju, s čimer so si danski proizvajalci ustvarili ugled po vsem svetu. Podjetja v Köbenhavnu so se specializirala za vzdrževanje omenjenih elektrarn in trenutno načrtujejo njihovo obnovitev. Tako bodo dve desetletji po postavitvi odstranili stare vetrnice in namestili nove. “Naložbe v zeleno energijo niso dobre le za okolje in kakovost življenja v mestu, ampak tudi za ekonomijo in konkurenčnost,” pravi Christiansen.
In življenje v mestu, ki sledi ekološkim idealom, je prijetno. Čist zrak in veliko zelenih površin sta ključna dejavnika za zdravje, združena z atraktivno oblikovanimi javnimi površinami pa le še povečata privlačnost mesta. Orestad, najnovejša mestna četrt na otoku Amager je odličen primer. Prvi načrti so začeli nastajati pred 25 leti, njihov cilj pa je bil postaviti četrt, ki bi bila zgled za prihodnost. V Orestadu prevladujejo zgradbe, izdelane iz lesa in stekla, hiše pa so obdane z manjšimi vrtovi in obsežnimi zelenimi površinami ter drevjem. “Živim v velikem mestu, a zdi se, kot da sem na podeželju,” pravi Nina Truelsen, ki se je z družino iz mestnega središča v Orestad preselila pred tremi leti. Četrt sicer ne leži tik ob morju, a je voda vseprisotna. Deset kilometrov umetnih kanalov teče skozi Orestad. “Voda je hladna in čista vse leto,” še pove Truelsenova. Odlična kakovost vode je rezultat odločitve lokalnih oblasti, ki so namestile posebne filtre, s katerimi filtrirajo deževnico s cest, preden se ta steče v kanale.
Čista voda na domačem pragu je le še en dokaz, kako je mesto na poti k zeleni prihodnosti osredotočeno na podrobnosti. Ali, kot je dejal Kabell: “Imeti moraš pogum in uresničiti neobičajne rešitve, ki dajejo mestu podobo, posameznim četrtim pa pečat in identiteto. Težko bo doseči cilj – vzpostaviti ogljikovo nevtralnost. Še veliko ovir in izzivov bo namreč treba premagati. Ampak uspelo nam bo.” Kakorkoli že, ogljični dioksid je le prvi korak. Načrti za prihodnost do leta 2050 vključujejo popolno opustitev uporabe premoga, nafte in plina.
Alternativni pogonski sistemi
Cilj Audija je ogljično nevtralna mobilnost, projekt, ki se s tem ukvarja, pa se imenuje Audi tron. Ob električni mobilnosti (Audi e-tron) se inženirji v Inglostadtu osredotočajo tudi na koncept Audi g-tron (zemeljski plin, biometan in Audi e-plin) in, gledano srednjeročno, na tehnologijo gorivnih celic, ki jo bo Audi poimenoval h-tron.
Ogljični odtis
Ogljični odtis prikazuje količino izpustov ogljikovega dioksida, ki ga oseba ali izdelek izloči v danem časovnem obdobju, na primer skozi življenjski cikel. V primeru izdelkov se ta izračuna na podlagi podatkov o tem, koliko plina je nastalo ob proizvodnji izdelka, koliko ga je izdelek izločil skozi življenjsko dobo in koliko plina je bilo izločenega ob njegovem uničenju.
Združenje ogljično nevtralnih mest
Združenje ogljično nevtralnih mest (CNCA) je združenje, ki trenutno šteje 20 mest in stremi k vsaj 80-odstotnemu zmanjšanju toplogrednih plinov do leta 2050. Med drugim so člani združenja mesta Köbenhavn, London, Stockholm, Oslo, Berlin, Washington in Sydney. Cilj združenja je razvoj skupnega pristopa k reševanju problema in hkrati političen vpliv.