Naše predstave o prihodnosti torej niso odvisne samo od naše zelo osebne perspektive?
Tako je. Predstave ljudi o prihodnosti so zelo različne. Ena skupina, ki bi ji lahko rekli »ljubitelji življenja,« je zelo odprta do inovacij. Prihodnost sodijo glede na to, kaj jih privlači. Ljudje v tej skupini se zelo veliko ukvarjajo s prostočasnimi aktivnosti, zelo so dinamični, vedno iščejo nove dogodke in stvari, s katerimi bi se obdali. Na drugi strani imamo konservativne skupine, ki v spremembe ne polagajo dosti upov. Toda zdaj so od teh širših kategorij postali pomembnejši manjši sistemi sodelovanja petdesetih do stopetdesetih ljudi, ki nastajajo na družbenih omrežjih. Znotraj teh skupin niso vse odločitve sprejete kolektivno, saj imajo tudi te skupine svoje mnenjske voditelje, ki rečejo, da je nekaj pomembno v tem kontekstu in nekaj drugega v drugem. Toda bistveno je, da v teh skupinah ljudje nimajo občutka, da se sami podajajo na določeno pot, temveč se nanjo podajo kot del skupnosti.
Se pravi lahko močan kolektiven Mi, v katerem je prisoten občutek skupnosti, prispeva k prepričanju, da je sprememba možna, in tako tlakuje pot v prihodnost?
Ko govorimo o spremembah, je ta kolektivna perspektiva, ta občutek, da vsi hočemo isto stvar, bistvenega pomena, da sploh lahko delujemo. Kot na primer pri trajnostnem razvoju. Ta tema najbolj zadeva mlade ljudi, reciva stare od 14 do 24 let. Toda ljudje, ki se jim zdi trajnostni razvoj zelo pomemben, ne delujejo nič drugače kot tisti, ki jim je zanj popolnoma vseeno. Zakaj? Ker se počutijo, kot da so edini, ki jim je to mar. Če jih povprašamo, kaj si o trajnostnem razvoju mislijo njihovi prijatelji ali družinski člani, bodo vsi odgovorili, da drugi ljudje o tem ne razmišljajo tako pogosto kot oni. Zato se počutijo izolirane in ničesar ne spremenijo. Za spremembe potrebuješ občutek skupnosti, občutek, da si del močnega kolektivnega Mi.
Torej so skupine vrstnikov bistvene za spremembe?
Da, zelo pomembno vlogo igrajo. Ena od zelo, zelo pomembnih zadev v študijah prihodnosti je zaupanje. Katerim virom informacij zaupamo? Obzorja nekaterih ljudi so določena z lokalnim časopisom, ki mu zaupajo. Drugi zaupajo nedeljskemu časopisu. Nekateri zaupajo drugim kanalom, kot je YouTube, in spet drugi zaupajo svojim vrstnikom. Ko se ukvarjamo s prihodnostjo, se vprašanje vedno glasi: Kako naj ljudje razvijejo zaupanje do tega, kar govorim? Primer: sem član Nemške akademije za znanost in tehnologijo. Kot družboslovca me drugi člani akademije večkrat sprašujejo, kako naj ljudi pripravijo do tega, da bi sprejeli nove tehnologije. Vedno odvrnem, da to ni prvi korak. Najprej moraš poskrbeti, da nova tehnologija pri ljudeh naleti na odziv. In ta odziv mora temeljiti na zaupanju inovacijam, ki si jih razvil.