E-mobilnost 24.03.2022
-
Iskanje po AudiLab Slovenija
Rudolf Halbmeir in Stephan Gsell sta Audijeva zvočna inženirja, ki sta razvila zvok modela Audi e-tron GT quattro. Povabila sta nas v zakulisje in nam povedala, kakšen je njun ustvarjalni proces, od kje črpata navdih in s kakšnimi izzivi se srečujeta pri svojem delu.
14.05.2021 Avtor: Audi Team Fotografije: Arhiv Audi
Zvok je sestavni del našega življenja, spremlja nas pri skoraj vsakem koraku. Pojavlja se v različnih oblikah: kot nežno šumenje vetra v krošnjah dreves, kot živahen mestni vrvež, kot dež, ki v svojem lastnem ritmu bobni po okenskih šipah, ali pa kot zmes silovitega aplavza in navijaških vzklikov na štadionu. Zvok ima moč, da vzbudi čustva in prikliče spomine, in stvarem daje poseben pečat. To še posebej velja za naše avtomobile.
Audijeva zvočna inženirja Rudolf Halbmeir in Stephan Gsell imata poleg neverjetnega posluha tudi ogromno izkušenj. Rudolf Halbmeir se z oblikovanjem zvoka avtomobilov ukvarja že skoraj 20 let. S prehodom na električno mobilnost se je narava njegovega dela spremenila. »V prvih devetih letih pri Audiju sem se osredotočal predvsem na izdelavo tišjih avtomobilov z motorji z notranjem zgorevanjem. Potem pa me je takratni nadzornik vprašal, če bi me zanimalo ustvarjanje zvokov za modele z električnim pogonom,« pove.
Stephan Gsell se je ekipi pridružil pred skoraj petimi leti. Tudi on se je sprva ukvarjal s tem, kako avtomobile narediti čim tišje, ko pa se je pojavil prvi Audijev hibridni model, so se pravila igre spremenila.
Danes je dvojica odgovorna za zvočni podpis modelov Audi e-tron. Pri tem morata upoštevati zakonske zahteve, pa tudi edinstven značaj vozila. To ni enostavna naloga. »Pri toliko zahtevah je težko loviti ravnotežje,« pravi Rudolf Halbmeir. »Pomembno je, da je zvok prijazen ušesu. Nekateri zvoki morda zvenijo 'kul', a ne ustrezajo vozilu.« Pri iskanju idealnega Audi zvoka navdih lahko pride od koder koli.
“quote”
“quote”
Rudolf Halbmeir
Inženir zvoka Rudolf Halbmeir že dvajset let skrbi za to, da Audijevi modeli čudovito zvenijo.
»Oblikovanje avtomobilskega zvoka je podobno pisanju glasbe. Poleg glavne melodije potrebuješ tudi nekaj, kar gre v uho; prijetno, takoj prepoznavno melodijo. Pri iskanju značilnega zvoka za model Audi e-tron GT quattro sem preizkusil vse mogoče, od violine do električne kitare in avstralskega didžeriduja. Toda nič od tega ni zvenelo prav. Nato sem začel eksperimentirati z vsakdanjimi predmeti in končno našel tisto, kar sem iskal. Na en konec plastičnega tulca sem postavil ventilator in poslušal, kaj pride ven na drugem koncu. Zaslišal sem prav posebno globoko bobnenje in takoj sem vedel, da sem našel svoj osnovni ton,« se spominja Halbmeir.
Iskanje osnovnega tona je ključen korak pri razvoju avtomobilskega zvoka, toda zgodba se tu ne konča. Treba je ustvariti tudi različne stopnje: nizke frekvence izražajo samozavestno moč, srednje frekvence pa športnost in okretnost. Visoke frekvence prispevajo posebno iskrico in se dobro ujemajo z električno zvočno kuliso električnega avtomobila.
Podrobnosti sta izkušena inženirja izpilila v Audijevem zvočnem laboratoriju in s pomočjo službenih računalnikov. Eno od orodij, ki jih imata na voljo, je posebej za to zasnovan računalniški program, ki spominja na komercialno programsko opremo za ustvarjanje glasbe. »Ko sva začela razvijati zvok za Audijeve električne modele, na trgu žal ni bilo komercialne opreme, ki bi nama ustrezala. Namesto da bi gledala v zrak, sva sprogramirala svojo,« razloži Stephan Gsell.
S tem tehničnim pripomočkom sta Halbmeir in Gsell še naprej razvijala strukturo frekvenc in na koncu je nastal zelo izčiščen vzorec 32 zvokov, ki med drugim vključuje predelane zvoke električne klaviature, zvok, ki spominja na brezžični vrtalnik, in posnetek zvoka modelčka helikopterja. V repertoarju se je seveda znašel tudi plastični tulec, celo v več različicah. »Zahvaljujoč algoritmu, ki različno meša in dodaja posamezne tone, se najin zvok vsakokrat ustvari na novo. Čeprav lahko potegnemo vzporednice med oblikovanjem zvoka avtomobila in skladanjem glasbe, pa med njima obstajajo tudi pomembne razlike. Denimo ta, da pri zvoku avtomobila ni jasnega začetka, sredine ali konca«, doda Gsell. »Gre za neprekinjen zvok. Audi e-tron GT quattro mora v vsaki vozni situaciji zveneti dobro. Še več, zveneti mora mogočno in navdušujoče.«
“Quote”
Stephan Gsell
Stephan Gsell je pri Audiju odgovoren za to, da je vožnja z Audijem nadgrajena tudi z odlično zvočno izkušnjo.
V skladu z zakonskimi določbami je Audi e-tron GT quattro opremljen s sistemom opozorilnih zvokov AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Uporaba takšnega sistema v električnih avtomobilih je v EU in na Kitajskem obvezna pri hitrostih do dvajset kilometrov na uro, v ZDA pa pri hitrostih do 32 kilometrov na uro. Gre za zunanje slišno opozorilo, ki zagotavlja, da pešci v mestnem prometu zaslišijo približujoče se vozilo. Toda razpon zvokov e-trona GT quattro je veliko širši od tistih, ki jih zahteva AVAS.
Zunanji zvok predvaja zvočnik na sprednji strani vozila. Kupci, ki se odločijo za dodatni zvočni paket, dobijo še zvočnik na zadnjem delu in dva zvočnika v notranjosti, ki sta vgrajena v zadnjih vratih. Rudolf Halbmeir opiše zvok gran turisma: »Namenoma smo se izognili posnemanju motorja za notranje zgorevanje ali vesoljskih ladij iz znanstveno-fantastičnih filmov. Audi e-tron GT ima zvok športnega, polnokrvnega hrumenja, ki izžareva vrhunsko kakovost. Zaradi tega je popolnoma edinstven. Dobro znane zvočne vzorce združuje z novimi, futurističnimi elementi.«
Nadzorni moduli uravnavajo tako zvok v notranjosti kot v zunanjosti. Dve nadzorni enoti nenehno spreminjata zvočno podlago e-trona GT quattro glede na dejavnike, kot sta hitrost ali položaj stopalke za plin. Zvok se v realnem času prilagaja voznim razmeram. Pri tem pa svojo vlogo igrajo tudi vozni načini: s serijskim sistemom za uravnavanje vozne dinamike Audi drive select lahko značilnosti zvoka spreminjamo na več ravneh. Na voljo so tri možnosti – učinkovitost, udobje in dinamičnost. Pri izbiri zvoka povsem električnega gran turisma ima voznik torej proste roke.
“Quote”
V načinu učinkovitosti je vozilo omejeno na opozorilni zvok AVAS. S preklopom na način udobja se vključi še zunanji zvočnik na zadnjem delu, zaradi česar zunanji zvok postane še polnejši. Ta simfonija lahko avto spremlja tudi onkraj meje dvestotih kilometrov na uro. V dinamičnem načinu je zunanji zvok še glasnejši in nadgrajen z zvokom v notranjosti. Audi e-tron GT quattro je prvi električni avtomobil znamke Audi, ki mu lahko voznik sam izbere zvok; od tihega hrumenja električnega motorja do mogočne zvočne kulise. Navsezadnje ni samo zvok tisti, ki ima več različnih oblik. Tudi možnosti personalizacije pri Audiju jih imajo.
Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo. Vse cene so neobvezujoče priporočene cene, vključno z DDV in davkom na motorna vozila. Pridržujemo si pravico do napak v vsebini in do sprememb.
Ogljikov dioksid (CO₂) je najpomembnejši toplogredni plin, ki povzroča globalno segrevanje. Emisije onesnaževal zunanjega zraka iz prometa pomembno prispevajo k poslabšanju kakovosti zunanjega zraka. Prispevajo zlasti k čezmerno povišanim koncentracijam prizemnega ozona, delcev PM₁₀ in PM₂,₅ ter dušikovih oksidov. Podrobne okoljske informacije o novih osebnih avtomobilih najdete na seznamu o varčni porabi goriva in emisijah CO₂.
© 2021. Porsche Slovenija d.o.o. Vse pravice pridržane.