E-mobilnost 1.08.2023
-
Iskanje po AudiLab Slovenija
Poleti 2019 je bilo v Evropski uniji sprejeto pravilo, da morajo električni avtomobili pri majhnih hitrostih oddajati umeten zvok. Zato smo Audijeve oblikovalce zvoka povprašali, kako so se lotili te naloge. Naj vam namignemo: po pisarnah je odmeval instrument avstralskih staroselcev didžeridu.
27.02.2020 Avtor: Audi Team Fotografije: Arhiv Audi
Trije prenosniki. Trije računalniški ekrani. Trije zvočniki. Mešalka, ojačevalci in kabli vseh barv. Takšna je videti miza zvočnega inženirja Rudija Halbmeirja. Za njim so na omaro naslonjeni didžeridu, kitara, violinski lok in klaviatura. Smo mar v zvočnem studiu? Njegovim sodelavcem iz skupne pisarne se pogosto zdi, da so. Na nek način imajo celo prav, saj Halbmeir za svojo mizo oblikuje zunanje zvoke Audijevih avtomobilov, ki se bodo vozili na Kitajskem in po ZDA.
Najbolj zanimiva stvar v njegovi pisarni je stopalka za hitrost, zvezana z zvočnikom, na katerem posluša, kako se zvok obnaša pri pospeševanju e-trona. Ko stopi nanjo, se zvok pojača, amplitude na monitorju poskočijo ... mi pa dobimo kurjo polt. Za Halbmeierja je to povsem običajen delovnik. Obrne nekaj gumbov in klika skozi posnetek. »Uporabniški vmesnik snemalnika smo morali sprogramirati sami. To, kar smo potrebovali, namreč še ni bilo na voljo.« Torej ima na mizi ročno narejen zvočni studio. S polic lahko kupuje vsak.
“Zunanji zvok Audija e-trona je sestavljen iz 30 različnih posnetkov, ki sem jih nasnel v več plasteh.”
Halbmeir je že od leta 2009 odgovoren za akustiko Audijevih automobilov. Šolan elektrotehnik in diplomiran strojni inženir se v službi pravzaprav ukvarja s svojim hobijem. »Igram sedem glasbil, doma imam tudi svoj studio. Moj šef je nekoč pomislil, da bi nam to lahko prišlo prav,« pove z nasmeškom.
Od takrat je oblikoval bazo več kot stotih zvokov in tonov. »Uporabil sem različne sintetične zvoke, pa tudi posnetke prometnega hrupa z avtocest. Rad eksperimentiram. Kaj nam da dober zvok? Igranje kitare z violinskim lokom ali didžeridu,« razkrije Halbmeir in to dokaže z igranjem daljšega tona na ta nenavaden avstralski inštrument.
Kakšen je idealen zvok Audija e-trona? Pritegniti mora pozornost, ne glede na okolje, v katerem se giblje. Pravila EU zahtevajo, da je avto jasno slišen pri manj kot 20 km/h, v ZDA pa do 31 km/h. Pešce in kolesarje mora opozarjati, da se vozilo približuje, pospešuje ali zavira. »Tega ne dosežemo le z glasnostjo, ampak tudi s spreminjanjem zvoka,« pojasni Halbmeir. Človeški možgani namreč monotone in ponavljajoče se zvoke hitro porinejo med običajen hrup iz okolice.
“The aeronautical-inspired seatsfeature netting that adjusts to each passenger’s shape.”
The concept certainly appears cool and suitably futuristic, both from outside and inside the ultra-minimalist cabin. My details and my ‘journey’ have already been pre-registered on an app on my smartphone and, as I settle into the seat, I’m recognised and welcomed aboard by PIA, my speaking Personal Intelligent Assistant. The seats certainly feel comfortable, and, currently, there’s sufficient space behind them to hold a couple of small bags, although it’s possible the flying taxi will be smaller in size when it reaches production. The ‘dashboard’ in front of me is one large screen that incorporates augmented-reality technology and enables me to highlight icons simply by moving my eyes
By pressing on a small touchpad mounted between the seats, I can then choose the ambient-lighting theme I desire, and the type of music I wish to listen to through the speakers built into the headrests. Naturally, there is plenty of glass area to provide occupants with a fine view as they soar over the city, although the floor below my feet is not transparent – and deliberately so, as Nicolas points out: ‘We wanted to create an open environment that enables passengers to enjoy the experience, but we also wanted to ensure they felt safe and weren’t frightened.’
“quote”
Zvok ne sme biti zoprn ali neprijeten. Frekvenca in glasnost sta ključnega pomena. Najti je treba mešanico različnih tonov, ki skupaj ustvarijo zvok. »Kot bi pisal simfonijo. Zunanji zvok Audija e-trona je sestavljen iz 30 različnih posnetkov, ki sem jih nasnel v več plasteh. 15 jih igra ves čas. Gre za 'realistično-tehničen' zvok, ki ni preveč harmoničen, saj se ga ljudje sicer ne bi zavedali,« pojasni Halbmeir.
Med skladanjem zvoka se zanaša na intuicijo. »Različne zvoke postavim v ospredje. Glasbo zaznavam, slišim in občutim. Intuicija ima velikokrat prednost pred ušesi.«
Stephan Gsell in Rudi Halbmeir zvok najprej preizkusita za mizo, potem pa še v našem zvočnem laboratoriju na modelu Audija e-trona. »To je zelo pomembno, saj se na zvočnikih sliši drugače kot iz samega avtomobila,« razloži Halbmeir. »Zvočni laboratorij je pol-gluha soba, v kateri se zvok ne odbija od sten in stropa, ampak samo od asfaltiranih tal,« pove Gsell, ki je doktor elektroinženiringa in član akustične ekipe od leta 2015.
S stenskimi oblogami za izolacijo zvoka laboratorij izgleda zelo futuristično. Na sredini prostora stoji z mikrofoni obkrožen model e-trona. Naši glasovi v sobi popolnoma izginejo, kot bi nosili slušalke za utišanje hrupa ali leteli z letalom.
Rudi Halbmeir, oblikovalec zvoka
The company has already conducted a flight in public, at Drone Week in Amsterdam last year – but using a 1:4 scale model. The flight module accurately placed a passenger capsule on the ground module, which then drove from the test grounds autonomously. This proved the effectiveness of the Airbus coupling system and its locking and latching functionality. The air module currently rests on legs to make docking easier, but it’s envisaged that such legs would not be required by the time the concept reaches production.
To make the project with full-sized versions viable, more powerful batteries than those that exist today would be required, and Airbus is currently working on developing such technology. Noise is another issue, and reduction of the high-pitched whirring familiar to anyone who has witnessed even a small drone in flight is being sought. Italdesign is working with Audi to develop battery and electric-motor technology for the ground module – an area in which Audi’s engineers have already proven highly competent, as the recent launch of the e-tron SUV testifies. Therefor an Audi engineer is also based with the Italdesign team in Italy.
“Hecno, nekoč je bila moja naloga avtomobile narediti čim tišje. Zdaj pa jih umetno delam glasnejše.”
Kaj na e-tronu oddaja zunanji zvok? Pred desno sprednje kolo je nameščen majcen zvočnik. Če avto vozi vzvratno ali hitreje, zvok postane bolj glasen. Prilagojen je različnim voznim parametrom, kot sta hitrost in teža. »Zvok ne zadošča le zakonskim zahtevam, poleg tega je tudi prijeten in ga je res lepo poslušati. Če voziš Audija, moraš slišati Audija,« reče oblikovalec zvoka Gsell.
Oddelek za akustiko se je namenoma odločil, da v e-tronu ne bo poustvarili zvoka motorja z notranjim izgorevanjem. »E-tron mora imeti zvok električnega avtomobila, ne pa oponašati klasičnih bencinskih oziroma dizelskih motorjev,« pravil Halbmeir. In še zanimivost: zaradi različnih zahtev bodo naši električni avtomobili zveneli enako v EU in na Kitajskem, za ameriško tržišče pa bo zvok malce drugačen.
Halbmeir še enkrat posluša zvok e-trona in pomežikne: »Hecno, nekoč je bila moja naloga avtomobile narediti čim tišje. Zdaj pa jih umetno delam glasnejše.«
“Quote”
Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo. Vse cene so neobvezujoče priporočene cene, vključno z DDV in davkom na motorna vozila. Pridržujemo si pravico do napak v vsebini in do sprememb.
Ogljikov dioksid (CO₂) je najpomembnejši toplogredni plin, ki povzroča globalno segrevanje. Emisije onesnaževal zunanjega zraka iz prometa pomembno prispevajo k poslabšanju kakovosti zunanjega zraka. Prispevajo zlasti k čezmerno povišanim koncentracijam prizemnega ozona, delcev PM₁₀ in PM₂,₅ ter dušikovih oksidov. Podrobne okoljske informacije o novih osebnih avtomobilih najdete na seznamu o varčni porabi goriva in emisijah CO₂.
© 2021. Porsche Slovenija d.o.o. Vse pravice pridržane.