Asistenčni sistemi prihodnosti

Audijevi inženirji vsak dan skrbijo za to, da vozila znamke Audi dosegajo najvišje varnostne standarde. Obiskali smo ekipo, ki stoji za razvojem aktivnih varnostnih funkcij.

27.03.2025 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

Strokovnjaki pod pojmom 'aktivna varnost' razumejo vse elemente in funkcije vozila, ki lahko pomagajo preprečiti prometno nesrečo1. "Poleg podvozja, pnevmatik, zavornega sistema in tehnologije osvetlitve sem sodijo tudi asistenčne funkcije2, ki voznika vnaprej obveščajo o morebitnih nevarnostih, sprožijo opozorilo ob neposredni nevarnosti in, če se voznik ne odzove pravočasno, tudi samodejno zavirajo v sili ali izvedejo izogibalni manever," pojasni Roland Kallweit, vodja razvoja aktivnih varnostnih funkcij pri družbi Audi AG. Njegova 20-članska ekipa skrbi za tri ključna področja. Prvo zajema 'opozarjanje, zaviranje in izogibanje oviri'. Drugo se osredotoča na funkcije proaktivne zaščite potnikov, tretje pa na sisteme za komunikacijo avtomobila z infrastrukturo Car2X3. Na vseh treh področjih zasledujejo isti cilj: "Z aktivnimi varnostnimi funkcijami želimo povečati varnost v prometu za vse udeležence – tako za voznike in potnike v vozilih Audi kot tudi za vse druge udeležence v prometu."

 

Opozarjanje, zaviranje in izogibanje oviri – manevri, ki rešujejo življenja

Voznica z vozilom Audi vozi po enosmerni ulici s hitrostjo skoraj 40 km/h. Na desni strani ceste vozi kolesar, precej nestabilno in nekoliko preveč proti sredini vozišča. Sistem analizira situacijo in izračuna: če bo Audi nadaljeval po svoji trenutni poti, bo prišlo do trka.

"V takšni situaciji bi Audi že v osnovi posredoval s funkcijo za pomoč pri izogibanju oviri in voznici olajšal krmiljenje2. Toda naš napredni sistem zmore še več: z avtomatskim krmiljenjem v sili se Audi samodejno izogne kolesarju, če se voznica ne odzove," pove tehnološki strokovnjak Christoph Liebelt. "Vozilo sprejme odločitev hitreje kot človek, v delčku sekunde." Za razvojem sistema so leta trdega dela. "Funkcija avtomatskega krmiljenja v sili ima velik potencial za preprečevanje nesreč in reševanje življenj2."

Portret Christopha Liebelta, v ozadju predstavitev o varnosti vozil.
Christoph Liebelt, razvijalec aktivnih varnostnih funkcij in strokovnjak za samodejno zaviranje v sili in preprečevanje trka, Audi AG.

 

Pri razvoju tovrstnih tehnologij so se inženirji srečevali s številnimi izzivi: "Manevri vozila morajo zadostiti zakonskim zahtevam. Sistem za izogibanje oviri nudi podporo, kadar voznik zapusti svoj vozni pas, avtomatsko krmiljenje v sili pa pomeni, da vozilo praktično samo manevrira znotraj svojega voznega pasu, dokler ne posreduje voznik2. Pri obeh sistemih voznik vedno ohranja nadzor nad vozilom, saj tudi neukrepanje šteje kot odločitev. Voznik lahko zato kadarkoli prevzame nadzor nad asistenčnim sistemom," pojasnjuje Christoph Liebelt. Dodatni izziv, s katerim se je razvojna ekipa spopadla pri doseganju tržne zrelosti tehnologij, je bilo doseganje soglasja glede intenzivnosti samodejnega krmilnega posega. To je zahtevalo izjemno previdnost. "Pomembno je, da se voznik in potniki počutijo varno in nikoli nimajo občutka izgube nadzora. Kljub temu pa morajo biti naši krmilni posegi dovolj odločni, saj je naš končni cilj preprečevanje nesreč."

 

Proaktivna zaščita potnikov po potrebi

Ura je nekaj čez enajst zvečer in zunaj se je že stemnilo. Na začasnem semaforju ob gradbišču gori rdeča luč, vozilo znamke Audi pa čaka kot drugo in hkrati zadnje vozilo v vrsti. Nasproti vozeči promet se počasi prebija skozi zoženi del ceste. Voznik vozila Audi za trenutek pogleda v vzvratno ogledalo. Od zadaj se približujejo žarometi. Še en pogled – snopi svetlobe se nenavadno hitro večajo. V naslednjem hipu se varnostni pas zategne, stranska okna se samodejno zaprejo, varnostne utripalke pa začnejo bliskovito utripati v intenzivni oranžni barvi.

Kar voznik v tem trenutku doživlja, je aktivacija sistema za proaktivno zaščito potnikov2, ki sproži varovalne ukrepe takoj, ko zazna nevarnost naleta od zadaj2. Audi v svoja vozila že več kot desetletje vgrajuje tovrstne preventivne sisteme za večjo varnost na cestah. Z vsako novo generacijo vozil ti sistemi postajajo vse naprednejši. "Sprva so sistemi ocenjevali prometne razmere le pred vozilom. Danes senzorji spremljajo celotno okolico vozila v obsegu 360 stopinj, zato se proaktivna zaščita potnikov vklopi tudi ob nevarnosti, ki prihaja s strani ali od zadaj," pove Thomas Bleier, strokovnjak za funkcije pred trkom (pre-crash functions) v razvojni ekipi za aktivne varnostne funkcije.

Video title

“quote”

“quote”

Portret Thomasa Bleierja, v ozadju predstavitev o varnosti vozil.
Thomas Bleier, razvijalec aktivnih varnostnih funkcij in strokovnjak za funkcije pred trkom, Audi AG.

 

"S funkcijami, kot so zategovanje varnostnih pasov, zapiranje oken do konca in vizualna opozorila drugim udeležencem v prometu, proaktivno povečujemo varnost potnikov," pove Thomas Bleier. "Audi za to uporablja podatke s senzorjev na sprednjem, stranskem in zadnjem delu vozila, s katerimi izračuna verjetnost nesreče2."

Sistem sproži vrsto preventivnih zaščitnih ukrepov ob zaznani nevarnosti trka ali v kritičnih voznih situacijah – na primer pri naglem zaviranju, v nevarnih okoliščinah ali pri vožnji na meji oprijema – še preden pride do trka ali udarca2. Proaktivna zaščita potnikov se vklopi, ko sistem zazna visoko tveganje trka. "Vsako zimo v severni Evropi s testnimi vozili izvajamo 'preizkuse v realnih razmerah', s katerimi preverjamo delovanje sistemov in njihov vpliv na potnike," razlaga Thomas Bleier. Testiranja potekajo na zaprtih poligonih na zamrznjenih jezerih z različnimi ovirami. "V številnih scenarijih poustvarjamo trenutke tik pred nesrečo, vozila preizkušamo na robu zmogljivosti in izpopolnjujemo sisteme, vse z enim ciljem – zagotoviti najboljšo možno zaščito za vse udeležence v prometu."

 

Komunikacija Car2X: dobre povezave lahko povečajo varnost v prometu

Ura je 7:34 zjutraj. Rahla megla prekriva doline ob podeželski avtocesti, omejitev hitrosti je 100 km/h. Voznica vozilu Audi zmanjša hitrost na 60 km/h. Ne pusti se zmesti zaradi vozila za seboj, ki utripa z dolgimi lučmi. Voznik tega vozila bo čez nekaj sto metrov razumel, zakaj je upočasnila. Za nepreglednim levim ovinkom namreč na polovici cestišča stoji vozilo, ki je trčilo v srno.

Voznica vozila Audi ni potrebovala telepatskih sposobnosti ali šestega čuta. Na nevarnost pred njo jo je opozorilo vozilo z zvočnim in vizualnim signalom na armaturni plošči. "Ta standardna spletna storitev¹ temelji na podatkih iz skupine povezanih vozil in posreduje informacije o dogodkih na predvideni poti, kot so okvare, nesreče, omejena vidljivost in spolzko vozišče," pove Mamoon Nomaan, strokovnjak za komunikacijo med avtomobilom in infrastrukturo (Car2X)3. "S sistemom opozarjanja na nevarnosti smo premostili omejitev, da senzorji vozila zaznavajo le tisto, kar je vidno ali slišno v neposredni bližini. Z omrežno povezavo z okolico lahko zaznajo tudi tisto, kar še ni v vidnem polju, in pravočasno opozorijo voznika."

small text

heading

text

button

Portret Mamoona Nomaana, v ozadju predstavitev o varnosti vozil.
Mamoon Nomaan, razvijalec aktivnih varnostnih funkcij in strokovnjak za komunikacijo Car2X, Audi AG.

 

Nomaan razlikuje med dvema oblikama komunikacije: neposredno komunikacijo in komunikacijo prek strežnika1. Pri slednji se opozorila o nevarnostih pravočasno pošiljajo s strežnika drugim udeležencem v prometu, nevarnosti, ki jih zazna vozilo, pa so hkrati na voljo tudi ponudniku storitve. Pri neposredni komunikaciji lahko bližnja vozila komunicirajo med seboj brez posrednikov, na primer prek Wi-Fi omrežja ali mobilne povezave. "Na področju Car2X se bo v prihodnosti veliko dogajalo, zlasti pri neposredni komunikaciji med vozili. Vozniki bodo prejemali več natančnejših opozoril o nevarnostih iz svoje bližnje okolice. Prepričani smo, da bo to še dodatno izboljšalo prometno varnost," pravi Mamoon Nomaan. "S to tehnologijo imamo od leta 2019 pozitivne izkušnje na kitajskem trgu. Standardi prenosa so v Severni Ameriki že določeni, medtem ko v Evropi o njih še razpravljajo. Nekaj pa je gotovo: večja kot bo skupina povezanih vozil in več podatkov kot bomo imeli na voljo o trenutnih prometnih razmerah, lažje bomo lahko opozarjali na konkretne nevarnosti in povečali splošno varnost v prometu."

 

Svetlobni signali, ki lahko rešujejo življenja

Audi je med vodilnimi znamkami na svetu na področju avtomobilske osvetlitve. Tehnologija osvetlitve je v središču Audijeve DNK in prispeva k večji varnosti v prometu, in to ne le z učinkovito osvetlitvijo cestišča.

"Vozila prihodnosti bodo z okolico delila varnostne informacije prek komunikacijskih luči," pove Roland Kallweit: "Desetletja smo poznali le varnostne utripalke. Zdaj lahko s pomočjo digitalne tehnologije OLED uporabljamo zadnje luči kot zunanje zaslone, na katerih prikazujemo tudi varnostne informacije." Zadnje luči OLED na novem modelu Audi Q6 e-tron v kritičnih prometnih situacijah prikažejo opozorilni simbol. Zadaj vozeči vozniki tako razumejo, da se približujejo nevarnemu območju. Komunikacijska luč pomaga tudi pri bolj zapletenih scenarijih. "Vzemimo za primer naš sistem opozarjanja pri izstopu," pravi strokovnjak za varnost Mamoon Nomaan. "Če se vozilu Audi od zadaj približuje kolesar, ga bodo senzorji zaznali. Če potnik poskuša odpreti vrata, kolesarja na to opozori svetlobni signal2." Hkrati sistem obvesti tudi potnike v vozilu z vidnimi in zvočnimi opozorili, mehanizem zaklepanja pa upočasni odpiranje vrat2.

Portret Rolanda Kallweita, v ozadju predstavitev o varnosti vozil.

Roland Kallweit, vodja oddelka za razvoj aktivnih varnostnih funkcij, Audi AG.

 

Svetlobno opozorilo kolesarjem se morda zdi preprosta rešitev, vendar njegov pomen postane jasen ob pogledu na statistiko nesreč4: samo v Berlinu policiji v povprečju prijavijo skoraj dve nesreči⁵ dnevno, pri katerih kolesarji trčijo v odprta avtomobilska vrata in pri tem pogosto utrpijo resne poškodbe. "Z našimi tehnologijami podpiramo strategijo prometne varnosti 'Vision Zero', ki se izvaja v številnih državah po svetu in temelji na prepričanju, da na cestah ni sprejemljiva nobena smrtna žrtev ali huda poškodba," dodaja Roland Kallweit.

 

1 Na področju varnosti vozil razlikujemo med "aktivno" in "pasivno varnostjo". Pasivna varnost vozila zajema funkcije, ki lahko v primeru nesreče zmanjšajo tveganje za poškodbe ali jih celo popolnoma preprečijo. Sem spadajo varnostni pasovi, zračne blazine, stabilni potniški prostori in energijsko absorpcijske strukture vozila.

2 Asistenčni sistemi delujejo le znotraj sistemskih omejitev. Vozniku so pri vožnji v pomoč, vendar je za ustrezno pozornost v cestnem prometu še vedno odgovoren voznik.

3 Car2X ali "Car to X" opisuje komunikacijo med različnimi udeleženci v prometu, zlasti med avtomobilom in prometno infrastrukturo. Črka "X" je spremenljivka, ki lahko predstavlja različne elemente in udeležence v prometu, od semaforjev do drugih vozil.

4 Vir: www.statista.com.

5 Vir: ADFC.

small text

heading

text

button

“Quote”

 

 

Video title

 

 

“Quote”

Video title

Notranjost modela Audi A5.
Notranjost modela Audi A5.

Inteligentni pomočniki za varnejšo vožnjo

Spoznajte nabor naprednih asistenčnih sistemov v novem modelu Audi A5, ki z inovativnimi varnostnimi in podpornimi funkcijami dvigujejo udobje in varnost vožnje.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik