trajnostni razvoj 24.10.2024
Kakšna je usoda baterije, ko električno vozilo konča svojo življenjsko dobo? Odgovor na eno najbolj pogostih vprašanj, ki se porajajo ob prehodu na električno mobilnost, ponuja nova programska oprema BattMAN ReLife. Orodje, ki v le nekaj minutah preveri stanje odrabljene baterije, se že uporablja pri recikliranju baterij v pilotni tovarni v nemškem Salzgittru.
22.12.2021 Avtor: AUDI AG Fotografije: Arhiv Audi
Glede na zmogljivost, ki jo zazna kontrolni sistem, se lahko visokonapetostna baterija v celoti ali deloma znova uporabi v vozilu, zaživi svoje drugo življenje kot prenosen ali stacionaren hranilnik energije, ali pa se njene sestavne surovine z inovativnim postopkom reciklaže vrnejo v proizvodnjo celic.
Prvo različico programske opreme BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity, orodje za analizo in nadzor baterij) so razvili na oddelku za upravljanje kakovosti v tovarni Audi Bruselj z namenom hitre in zanesljive analize visokonapetostne baterije modela Audi e-tron. Zdaj jo kot diagnostično orodje že uporabljajo pri različnih znamkah skupine Volkswagen.
Programsko opremo BattMAN so pred odprtjem pilotne tovarne za recikliranje baterij v Salzgittru razvijali v sodelovanju s strokovnjaki za recikliranje pri podjetju Volkswagen Group Components. Po nekaj mesecih programiranja in preizkušanja je nastal BattMAN ReLife, nova analitična rešitev, ki ponuja zanesljivo prvo oceno baterije v le nekaj minutah in jo tako usmeri na primerno nadaljnjo pot. Prej je ta postopek trajal več ur.
“quote”
“quote”
Ko priključimo nizkonapetostne konektorje, naprava najprej preveri, ali je baterija zmožna komunikacije in prenosa podatkov. Sistem nato zazna in prikaže obvestila o morebitnih napakah, kot tudi izolacijsko upornost, zmogljivost, temperature in napetosti celic. Axel Vanden Branden, inženir kakovosti v tovarni Audi Bruselj, pojasni: “Izmerimo lahko vse najpomembnejše parametre baterijske celice. Nato sistem semaforja prikaže status vsake celice posebej: zelena pomeni, da je celica v dobrem stanju; rumena zahteva podrobnejši pregled; rdeča pa pomeni, da celica ne deluje.” Na ta način se ugotovi splošno stanje baterije.
Potem so na voljo tri možnosti. Prva je tako imenovana ponovna proizvodnja, postopek večvrednostnega recikliranja, v katerem baterijo, ki je v dobrem ali zelo dobrem stanju, po popravilih, ki odsevajo njeno trenutno tržno vrednost, obnovijo za nadaljnjo uporabo kot nadomestni del za električna vozila. Več s tem povezanih konceptov je trenutno v postopkih priprave in revizije.
Druga možnost je, da baterija, ki je v srednje dobrem ali dobrem stanju, zaživi svoje “drugo življenje,” kjer bo lahko izven električnega vozila v uporabi še dolga leta. Morda v prilagodljivi hitri polnilni postaji, mobilnem polnilnem robotu, prevoznem sistemu brez voznika, viličarju, ali celo kot del domačega sistema za shranjevanje energije ali pomožnega generatorja.
Tretjo možnost pa predstavlja učinkovito recikliranje v pilotni tovarni podjetja Volkswagen Group Components v Salzgittru, kjer z mehanskimi procesi tiste najbolj izrabljene baterije skrbno razstavijo na njihove osnovne sestavine, kot so aluminij, baker, plastika in “črni prah.” Ta “črni prah” vsebuje dragocene sestavine baterij (litij, nikelj, mangan, kobalt, grafit), ki jih specializirani partnerji ločijo med seboj s hidrometalurgičnimi postopki, preden jih ponovno predelajo v katodni material.
Frank Blome, vodja razvoja baterijskih celic in sistemov pri Volkswagen Group Components, pravi: “Vemo, da so reciklirane baterijske surovine ravno tako učinkovite kot nove. Z njimi bomo oskrbovali našo proizvodnjo celic v prihodnje.”
“Razvoj BattMAN ReLife je odličen primer, kako sodelovanje med različnimi znamkami v skupini Volkswagen privede do uspeha,” doda Volker Germann, direktor tovarne Audi Bruselj.
“Quote”
“Quote”