Razmišljati o koncu že na samem začetku

Pri znamki Audi se zavzemamo za odgovorno ravnanje z viri v celotni vrednostni verigi. Zato si prizadevamo, da bi načela krožnega gospodarstva v večji meri vključili že v zgodnje faze razvoja izdelkov.

20.12.2024 Avtor: Audi Team  Fotografije: Arhiv Audi

V linearnem ekonomskem modelu se surovine uporabijo le enkrat, ko se izteče življenjska doba izdelka, pa se zavržejo. V krožnem gospodarstvu pa se z vzdrževanjem, popravili, predelavo, obnovo in recikliranjem deli in materiali ponovno uporabijo. Pri znamki Audi pri prehodu na krožno gospodarstvo sledimo načelom zmanjševanja, ponovne uporabe in recikliranja (Reduce, Reuse, Recycle) ter povečujemo delež sekundarnih materialov v novih vozilih. Z naslednjo generacijo električnih avtomobilov, ki temeljijo na platformi skalabilnih sistemov (Scalable Systems Platform, SSP), želimo še okrepiti uporabo materialov iz odsluženih izdelkov. Reciklirani materiali večinoma izvirajo iz izdelkov, ki so jih končni uporabniki že uporabljali. Recikliranje takšnih materialov je zaradi potrebnega razstavljanja in ločevanja različnih vrst materialov veliko zahtevnejše kot recikliranje industrijskih odpadkov, ki nastanejo med proizvodnjo, denimo ostankov pri razrezu. Industrijski odpadki se običajno zbirajo ločeno in razvrščajo že med nastankom, kar pomeni, da je njihova sestava znana. Zato jih je razmeroma preprosto predelati v reciklirane materiale, ki so praviloma višje in bolj dosledne kakovosti. Prav zato je načrt znamke Audi še posebej ambiciozen – želimo se osredotočiti na reciklirane materiale, ki nastanejo po uporabi, in bodo ohranili kakovost izvornega materiala brez zmanjševanja vrednosti.

Video title

“quote”

“quote”

Christine Maier, oblikovalka z oddelka Color & Trim pri znamki Audi

Razmislek se začne že veliko prej, v začetni fazi razvoja izdelka – s t. i. "designom za krožnost". Pri avtomobilskih delih, ki jih razvijamo po tem načelu, že med samim načrtovanjem mislimo na možnost poznejšega recikliranja. Že od samega začetka upoštevamo, kako enostavno bo dele razstaviti, popraviti, vzdrževati in reciklirati. "Gre za veliko več kot 'le' oblikovanje," pojasnjuje Christine Maier, oblikovalka z oddelka Color & Trim pri znamki Audi. "Spreminjamo celoten pristop k razvoju vozil. Začnemo pri koncu: še preden izdelek začne svoj življenjski cikel, razmišljamo o tem, kako ga bo zaključil in kako ga lahko oblikujemo v skladu z načeli krožnega gospodarstva."

Za uresničitev tega cilja se strokovnjaki z vseh oddelkov podjetja povezujejo v interdisciplinarne ekipe, od oblikovanja do tehničnega razvoja, nabave in zagotavljanja kakovosti. Njihova naloga je poskrbeti, da bo dele in materiale mogoče čim večkrat ponovno uporabiti in reciklirati.

Christine Maier, oblikovalka z oddelka Color & Trim

small text

heading

text

button

Günther Ernst, oddelek za tehnični razvoj notranje opreme

Čimprejšnje razmišljanje o krožnem gospodarstvu: primer sedežnih prevlek 

Kako te interdisciplinarne ekipe delujejo v praksi? Poglejmo si element, brez katerega ne more noben avtomobil: sedežno prevleko. Gre za del notranjosti, ki je med najbolj izpostavljenimi glede obrabe, hkrati pa ključno prispeva k udobju potnikov.

Avtomobilski sedež je sestavljen iz nosilne konstrukcije, blazine in prevleke. Pri izdelavi sedežne prevleke se vrhnja plast spoji z oblogo, prav ta povezava različnih plasti pa prevleki zagotavlja stabilnost in dolgotrajno ohranjanje oblike. V avtomobilski industriji so sedežne prevleke običajno sestavljene iz različnih vrst materialov. Tkanina sedežne površine je najpogosteje iz poliestra in je obložena s poliuretansko (PUR) peno.

Günther Ernst, ki pri oddelku za tehnični razvoj notranje opreme skrbi za razvoj tekstilnih materialov, pojasnjuje: "Težava je v tem, da se za spajanje plasti uporabljata dve različni skupini materialov. Ko sedež po dveh ali treh desetletjih normalne obrabe doseže konec svoje življenjske dobe, je plasti težko ločiti, kar pa je za recikliranje ključnega pomena."

 

Günther Ernst, oddelek za tehnični razvoj notranje opreme

Materiali so iz enega izvora (single-origin), kadar izhajajo iz iste družine materialov. Veliko težje je reciklirati mešane materiale, saj jih je v postopku recikliranja težko ločiti. Njihovo mešanje povzroča nečistoče, ki otežujejo postopek recikliranja in lahko vodijo do izdelkov slabše kakovosti v primerjavi s prvotnimi izdelki. Da bi se temu izognili, moramo izdelke že od začetka načrtovati tako, da bo ločevanje različnih materialov čim lažje. Druga možnost pa je uporaba monomaterialov, ki jih sploh ni treba ločevati.

monomaterial

Primer sedežnih prevlek prikazuje, da namerava Audi v prihodnosti v svojih vozilih uporabljati dele iz materialov enega izvora. Novo razvite sedežne prevleke so v celoti izdelane iz ene družine materialov (monomaterial) – površina sedeža, lepilo in obloga so iz poliestra, pri čemer površina in obloga že vsebujeta visok delež recikliranega materiala. Ker gre za monomaterial, lahko odrezke, ki nastanejo med proizvodnjo, neposredno recikliramo. Po drobljenju in topljenju jih predelamo v novo prejo, iz katere nastanejo nove sedežne prevleke. Po koncu življenjske dobe se lahko take prevleke znova vključijo v krog recikliranja. V nasprotju z običajnimi prevlekami, ki jih lahko recikliramo le enkrat, lahko te surovine recikliramo tri- do petkrat.

"Po naši grobi oceni bi lahko Audi z recikliranjem odrezkov iz materialov enega izvora pri izdelavi sedežnih prevlek prihranil okoli 160.000 kvadratnih metrov tekstila na model in leto, to je približno devet ton materiala na model in leto. Morda bi kdo rekel, da 'velik proizvajalec tekstila toliko proizvede v enem dnevu', vendar je to šele začetek. Pravi potencial se pokaže, če si predstavljamo, kaj bi dosegli z razširitvijo tega koncepta na druge dele," dodaja Günther Ernst iz tehničnega razvoja.

small text

heading

text

button

"Kot proizvajalec avtomobilov nosimo odgovornost, ki sega onkraj estetike – in to velja tudi zame kot oblikovalko," pravi Christine Maier. "Seveda morajo biti sedeži vsaj tako dobrega videza in vsaj tako udobni kot njihovi tradicionalni predhodniki. Hkrati pa morajo omogočati tudi lažje recikliranje."

 

Krožni sistem in kakovost

Tako kot običajne sedežne prevleke morajo tudi prevleke iz monomateriala izpolnjevati vse zahteve glede stroškovne učinkovitosti, teže in kakovosti. Za slednjo skrbi Jürgen Frank z oddelka za korporativno kakovost, ki nadzoruje kakovost tekstila v notranjosti vozila že od zgodnje razvojne faze do končne vgradnje. Kot inženir že 20 let sodeluje z dobavitelji in zagotavlja, da tekstil v vozilih znamke Audi dosega najvišje standarde kakovosti. Šele ko on odobri material, lahko dobavitelj začne s proizvodnjo.

Jürgen Frank, oddelek za korporativno kakovost

"Pri sedežnih prevlekah preverjamo okoli 30 različnih lastnosti, od trdnosti in elastičnosti do obstojnosti na svetlobo in odpornosti na obrabo." Kakšne standarde kakovosti mora izpolnjevati nova sedežna prevleka iz materialov enega izvora? "Pri kakovosti ne delamo razlik med materiali, ki jih je mogoče reciklirati, in običajnimi materiali. Sedež mora svojo funkcijo opravljati brezhibno, ne glede na način izdelave. Novo razvite prevleke morajo prestati enako stroge teste kakovosti. To smo dolžni našim kupcem," pravi Jürgen Frank.

Ekipa že načrtuje naslednje korake za dodatno zmanjšanje števila različnih materialov v celotnem sedežu. V prihodnosti bodo iz poliestra izdelani tudi vsi vezni elementi med prevleko in sedežno blazino.

Jürgen Frank, oddelek za korporativno kakovost

“Quote”

Kai Schauerte, vrednostni inženir pri Audijevem oddelku za nabavo

Okrasni elementi v notranjosti so iz enega izvora in premijske kakovosti

Dele iz materialov iste družine je praviloma lažje reciklirati. "Vendar imajo takšni deli, na primer brizgani polipropilenski elementi v vratnih oblogah, trdo površino in ne dosegajo vedno naših premijskih standardov glede mehkobe," pove Kai Schauerte, vrednostni inženir pri Audijevem oddelku za nabavo. Družba Audi je našla rešitev za izdelavo delov enega izvora, ki ohranjajo premijski videz in občutek, ter zanjo vložila patentno prijavo. Novi elementi notranje opreme so, tako kot klasični deli, večplastni, razlika pa je v tem, da vse plasti (nosilna plast, mehka komponenta in površina) izhajajo iz iste družine materialov. "Tako izdelane dele lahko ponovno uporabimo kot surovino za izdelavo enakovrednih delov v notranjosti vozila. To je v avtomobilski industriji popolna novost." Tak proizvodni postopek bo omogočal tudi izbiro različnih površin (npr. tekstila ali umetnega usnja), tako da bodo kupci še naprej lahko izbirali med različnimi visokokakovostnimi možnostmi v notranjosti vozila.

Kai Schauerte, vrednostni inženir pri Audijevem oddelku za nabavo

Video title

Design za prihodnost

"Design za krožnost" spodbuja spremembo obstoječega stanja in zahteva ponoven razmislek o načinu razvoja in proizvodnje izdelkov. Christine Maier, Günther Ernst, Jürgen Frank in Kai Schauerte želijo ta novi pristop čim bolj uveljaviti pri razvoju in proizvodnji delov za vozila znamke Audi. Pri tem potrebujejo sodelavce, ki vedo, kako najbolje prispevati in katerim ciljem slediti. Razvojnim oddelkom v podjetju so v pomoč smernice in spletna izobraževanja, ki širijo znanje o konceptu "designa za krožnost".

Audijev oblikovalski oddelek je že pripravil interni priročnik o trajnostnem designu, ki združuje najboljše prakse. Opisuje načine za zmanjšanje porabe virov pri izdelavi delov, ponovno uporabo vgrajenih materialov v proizvodnji in znižanje izpustov CO₂ med proizvodnjo. Razvijalcem so v pomoč podrobne smernice za posamezne materiale, ki jih usmerjajo k izbiri materialov in tehnik spajanja, primernejših za recikliranje – bodisi z uporabo monomaterialov, lahko ločljivih kompozitnih materialov ali nedestruktivnih tehnik spajanja, ki poenostavijo razstavljanje. S pomočjo strokovnjakov za polimere so pripravili tudi smernice in spletno izobraževanje o razvoju plastičnih delov, ki omogočajo lažje recikliranje. Te smernice morajo upoštevati tudi dobavitelji. V pripravi pa je že tudi dokumentacija za druge materiale.

V načrtu je tudi razvoj sistema za merjenje in primerjavo možnosti recikliranja posameznih delov in celotnih vozil. S pomočjo te metodologije bo znamka Audi lahko v naslednjem koraku še izboljšala možnosti recikliranja novih vozil in njihovih delov.

 

 

“Quote”

Video title

MB_aufmacher_1920x1080_material-loop_01
MB_aufmacher_1920x1080_material-loop_01

Nazaj v novo življenje

Ali krožno gospodarstvo v avtomobilski panogi deluje tudi v praksi? Pri znamki Audi to raziskujemo s projektom MaterialLoop, v katerem na 100 odsluženih vozilih preizkušamo, kako čim bolj učinkovito zapreti materialne tokove

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik