Na poti k trajnostnim rešitvam
S ponovno uporabo avtomobilskih materialov je mogoče prihraniti dragocene primarne surovine. Neposreden dostop do sekundarnih materialov pa bi lahko v prihodnosti zagotovil tudi bolj zanesljivo oskrbo. Tudi regulativni standardi se vse bolj premikajo v to smer, v Evropski uniji na primer z direktivo o izrabljenih vozilih, ki se trenutno prenavlja in je bila eden od razlogov, zakaj je znamka Audi jeseni 2022 začela s projektom MaterialLoop.
S preučevanjem 100 odsluženih vozil v sodelovanju s 15 industrijskimi partnerji projekt raziskuje, kako lahko vozila, ki niso več uporabna, postanejo vir surovin za proizvodnjo novih vozil. Cilj je ugotoviti, kateri materiali, ki jih je moč reciklirati, imajo še dodatni potencial, katere nove tehnične procese je treba razviti in kaj je že danes ekonomsko in ekološko izvedljivo.
Poleg tega je projekt vir dragocenih informacij za načrtovanje prihodnjih modelov. T. i. 'oblikovanje za recikliranje' igra pomembno vlogo pri optimizaciji možnosti recikliranja izdelkov. Gre za načrtovanje sestavnih delov in posameznih komponent na način, da jih je v postopku recikliranja ob koncu njihove življenjske dobe mogoče ločiti in razvrstiti glede na vrsto materiala. "Naš cilj je še bolj poenotiti možnost recikliranja z vsemi tehničnimi zahtevami naših izdelkov. To je velik izziv, vendar nam daje priložnost, da odslužena vozila izkoristimo kot visokokakovostni vir surovin," pravi Philipp Renner, ki je v oddelku za tehnični razvoj odgovoren za področje krožnega gospodarstva.
Na podlagi ugotovitev, pridobljenih v projektu, bomo v sodelovanju s tehničnim razvojem in drugimi oddelki oblikovali smernice, ki bodo pomagale optimizirati razvoj recikliranju prijaznih komponent. Projekt MaterialLoop se osredotoča na štiri skupine materialov: aluminij, jeklo, plastiko in steklo.
Tehnično je možno, pa je izvedljivo tudi v serijski proizvodnji?
Na področju stekla smo prve korake naredili že aprila 2022. "Skupaj s projektnimi partnerji smo razvili postopek, ki omogoča ponovno uporabo avtomobilskega stekla, ki ga ni več mogoče popraviti, za izdelavo novih vetrobranskih stekel," pravi Philipp Eder.
S predelavo nepopravljivih avtomobilskih stekel zmanjšamo porabo energije in surovin pri izdelavi novih stekel. Uporaba predelanega steklenega granulata zmanjšuje potrebo po primarnih surovinah, kot je kremenčev pesek. Poleg tega se v ozračje sprosti tudi do 30 odstotkov manj ogljikovega dioksida v primerjavi s proizvodnjo novega stekla. "Postopek smo preizkušali za serijsko proizvodnjo do leta 2023, da bi pridobili podatke glede kakovosti materiala, stabilnosti in stroškov. Od septembra 2023 se reciklirana vetrobranska stekla uporabljajo v proizvodnji modela Audi Q4 e‑tron," je še povedal Phillip Eder.
Sodelovati bi morala celotna panoga
Philipp Eder, Dennis Christian Meinen in Philipp Renner se zavedajo, da se mnogih procesov ne da spremeniti čez noč. Vendar pa lahko s pogumom za sprejemanje inovativnih tehnologij in novih zahtev pri razvoju vozil številne materiale in sestavne dele vključimo v pametne krožne zanke, kar dokazuje projekt MaterialLoop. "V zadnjih letih smo se v različnih projektih krožnega gospodarstva naučili, da lahko izkoristimo strokovno znanje z najrazličnejših področij podjetja in drugih panog. Če vsi partnerji stopimo skupaj, lahko zapremo vse več zank," pravi Phillip Eder. Prav to želimo doseči s projektom MaterialLoop, saj potencial krožnega gospodarstva še zdaleč ni izčrpan.