E-mobilnost 1.08.2023
-
Iskanje po AudiLab Slovenija
24.11.2022 Avtor: Bernd Zerelles Fotografije: Andi Mayr
"Zasukaj volan, nato pa hitro pritisni na plin," se zasliši glas iz radia. Anna Veith, ki sedi za volanom vozila Audi RS e-tron GT, pogleda proti krogu prometnih stožcev, pospeši in zavrti volan. Ko zadnji del vozila Audi RS e-tron GT spodnese, zavzdihne: "Joj ... res je spolzko." Inštruktor Stefan Eichhorner je zadovoljen. "Da, zelo dobro. Zdaj pa poskušaj avto usmerjati s postopnim pospeševanjem," reče v mikrofon.
Na poligonu vožnje v Audi driving experience centru v avstrijskem Seefeldu je poudarek na učenju nadzorovanega drsenja na poledenelih zimskih površinah. Nekdanja vrhunska alpska smučarka, Avstrijka Anna Veith, bi rada bolje spoznala odzive svojega vozila in se naučila trikov za vožnjo električnega avtomobila po snegu in ledu. Olimpijska prvakinja, trikratna svetovna prvakinja in dvakratna skupna zmagovalka svetovnega pokala je leta 2020 zaključila uspešno smučarsko kariero. V zasebnem življenju vozi Audi e-tron GT quattro, ki ga je izbrala na podlagi svojega trdnega prepričanja: "Vedno razmišljam o tem, kako lahko prispevam k trajnostnemu razvoju. To je zame močna motivacija."
“quote”
“quote”
Za Anno Veith je to prvi tečaj vožnje na snegu in ledu. Inštruktor Stefan Eichhorner, ki ima za seboj kariero v motošportu, navdušeno opazuje, kako nagonsko se športnica odziva v avtomobilu, prav tako kot na smučeh. "Tehnika vožnje skozi ovinke – kam usmerjati pogled, kakšna je najboljša krivulja, kako prilagoditi hitrost – je zanjo nekaj povsem naravnega."
Drsenje v krogu je podvig sam po sebi. Gre za manever, ki zahteva vajo, na snegu pa ga je mogoče varno izvajati le v zaprtem območju, kot je Audijev poligon. Zahteva ravno pravi pritisk na stopalko za plin in hkrati pravo usmeritev pogleda: oči morajo biti uprte v smer, kjer želimo končati.
Toda začnimo na začetku. Eichhorner vztraja, da morajo njegovi učenci najprej obvladati osnove in znati odgovoriti na naslednja vprašanja: Kdaj električno vozilo izgubi oprijem na snegu in ledu? Kdaj začne vozilo drseti? Kaj se zgodi potem? Kako lahko spet prevzamem nadzor nad vozilom? "Ko vozilo doseže svoje meje, postane nevarno. Na srečo se pri vsakodnevnih vožnjah to zgodi precej redko. Toda če nikoli niste vadili, kako se pravilno odzvati v takšni situaciji, se ji boste težko zoperstavili. Zato se tu učimo takšnih tehnik."
Stefan Eichhorner
Kot smučarka je Anna Veith vedno preizkušala, kako daleč lahko gre na tekmah, vendar zdaj prikima Eichhornerjevemu opozorilu: "Manj je več, zlasti na spolzkem cestišču. Zavijaj mirno in natančno ter obračaj volan le toliko, kolikor je treba. V električnem avtomobilu je pomembno tudi, da pospešuješ sorazmerno z naraščanjem hitrosti." Z drugimi besedami, začnite počasi in na stopalko za plin pritisnite šele takrat, ko naraste hitrost. Zakaj? Razlog je preprost: ker imajo električna vozila izjemen navor. Če na snegu pospešujete tako kot na suhi cesti, tvegate, da se kolesa zavrtijo in avto odnese v nasprotno smer, kot ste želeli.
Če pa boste na snegu začeli počasi in pospeševali preudarno, boste nagrajeni z impresivnim oprijemom. Električni modeli quattro, kot je Audi RS e-tron GT, imajo namreč ločene elektromotorje na sprednji in zadnji premi, ki silo porazdelijo še hitreje. Pravzaprav se z boljšim oprijemom od vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem ponašajo celo električni modeli s pogonom na zadnji kolesi, kot je Audi Q4 e-tron. Povsem električna vozila imajo v primerjavi z vozili z notranjim zgorevanjem s podobnimi zunanjimi merami hitrejši sistem za nadzor vlečne moči in večjo medosno razdaljo. Dinamična obremenitev koles se zato nekoliko bolj prenese na zadnjo premo, ki je v tem primeru pogonska. Zmogljivost električnih vozil temelji na preprosti enačbi: večja obremenitev na pogonski premi pomeni večji pospešek in boljši oprijem pri vožnji v klanec.
“Quote”
Anna Veith
Vendar Eichhorner hitro doda: "Pri vožnji navzdol je treba upoštevati tudi težo električnega vozila. Takoj ko nehate pospeševati, ni več važno, ali ste v vozilu s sprednjim, zadnjim ali štirikolesnim pogonom." Pri električnih vozilih velja splošno pravilo, da sistematično in v celoti izkoristite spremembe obremenitve. To pomeni, da morate v spolzkih razmerah najprej vedno spustiti nogo s stopalke, da se teža prenese na sprednjo premo, in šele nato začeti zavijati. Tako bo odziv vozila zelo natančen. Če pa imate med krmiljenjem težko nogo, boste še hitreje zdrsnili. Preprečiti morate, da bi zadnja prema izgubila oprijem. Z drugimi besedami, izogibajte se pretirani rekuperaciji.
Audi Q4 e-tron s pogonom na zadnji kolesi rekuperacijo energije prednostno izvaja na zadnji premi. Na suhem cestišču ta proces povzroči pretvorbo energije, ki polni baterijo. Na zasneženih in poledenelih cestah pa je treba to omejiti, da pretirano zaviranje na zadnji premi ne bi povzročilo zdrsavanja koles. Vozniki vozila Audi Q4 e-tron morajo zato v sistemu za uravnavanje vozne dinamike Audi drive select izbrati način vožnje D (drive), ki omogoči 'jadranje', namesto načina B (brake), ki sproži rekuperacijo. Enako velja za Audi RS e-tron GT s pogonom quattro: način "efficiency" ali "comfort" poskrbi, da elektromotorja delujeta ločeno in se na cesto prenašajo le sile krmiljenja.
“Quote”
Doživetje vožnje Audi (Audi driving experience) z raznolikim programom udeležencem omogoča, da izpopolnijo svoje vozniške spretnosti in preizkusijo zmogljivost električnih športnih avtomobilov, kot je Audi RS e-tron GT. Poleti so v centrih Audi driving experience in na dirkališčih na voljo tečaji Audi training experience, Audi sportscar experience, Audi tour experience in Audi individual experience. Pozimi leta 2023 pa bo voznikom znova na voljo tudi Audi ice experience.
Anna Veith še enkrat prilagodi svoj sedež, dvigne naslonjalo in se približa volanu, ki ga drži v položaju 'petnajst do treh'. Nato pritisne na stopalko za plin. Ko Audi RS e-tron GT doseže dovolj veliko hitrost, volan obrne v levo in nato še v desno, da avto zapleše po zasneženi površini. "Treba je izkoristiti priložnost," se skoraj opravičujoče nasmehne. "Danes sem prvič preizkusila, kako Audi 'drifta' po ledu. To mi daje samozavest, da bom vedela, kako se odzvati, če avto pri vsakodnevni vožnji začne drseti." Kot športnica dobro ve, da vaja dela mojstra.
Prikazana vozila lahko v posameznih detajlih odstopajo od trenutne ponudbe za slovenski trg. Na slikah so prikazani nekateri elementi dodatne opreme, ki so na voljo za doplačilo. Vse cene so neobvezujoče priporočene cene, vključno z DDV in davkom na motorna vozila. Pridržujemo si pravico do napak v vsebini in do sprememb.
Ogljikov dioksid (CO₂) je najpomembnejši toplogredni plin, ki povzroča globalno segrevanje. Emisije onesnaževal zunanjega zraka iz prometa pomembno prispevajo k poslabšanju kakovosti zunanjega zraka. Prispevajo zlasti k čezmerno povišanim koncentracijam prizemnega ozona, delcev PM₁₀ in PM₂,₅ ter dušikovih oksidov. Podrobne okoljske informacije o novih osebnih avtomobilih najdete na seznamu o varčni porabi goriva in emisijah CO₂.
© 2021. Porsche Slovenija d.o.o. Vse pravice pridržane.