Električni športnik na snegu in ledu

Kako varno voziti po snegu in ledu z električnim avtomobilom? Smučarska zvezdnica Anna Veith se je na ledenem poligonu preizkusila v driftanju in izvedela, kako dober oprijem ima
Audi RS e-tron GT.

24.11.2022 Avtor: Bernd Zerelles  Fotografije: Andi Mayr

"Zasukaj volan, nato pa hitro pritisni na plin," se zasliši glas iz radia. Anna Veith, ki sedi za volanom vozila Audi RS e-tron GT, pogleda proti krogu prometnih stožcev, pospeši in zavrti volan. Ko zadnji del vozila Audi RS e-tron GT spodnese, zavzdihne: "Joj ... res je spolzko." Inštruktor Stefan Eichhorner je zadovoljen. "Da, zelo dobro. Zdaj pa poskušaj avto usmerjati s postopnim pospeševanjem," reče v mikrofon.

Na poligonu vožnje v Audi driving experience centru v avstrijskem Seefeldu je poudarek na učenju nadzorovanega drsenja na poledenelih zimskih površinah. Nekdanja vrhunska alpska smučarka, Avstrijka Anna Veith, bi rada bolje spoznala odzive svojega vozila in se naučila trikov za vožnjo električnega avtomobila po snegu in ledu. Olimpijska prvakinja, trikratna svetovna prvakinja in dvakratna skupna zmagovalka svetovnega pokala je leta 2020 zaključila uspešno smučarsko kariero. V zasebnem življenju vozi Audi e-tron GT quattro, ki ga je izbrala na podlagi svojega trdnega prepričanja: "Vedno razmišljam o tem, kako lahko prispevam k trajnostnemu razvoju. To je zame močna motivacija."

Video title

“quote”

Portret Anne Veith
Nekdanja avstrijska alpska smučarka Anna Veith je osvojila olimpijsko zlato, tri naslove svetovne prvakinje in dva naslova skupne zmagovalke svetovnega pokala.
Anna Veith v pogovoru s Stefanom Eichhornerjem
Inštruktor Stefan Eichhorner Anni svetuje, kako voziti po ledenem poligonu centra Audi driving experience v avstrijskem mestu Seefeld. 
Portret Stefana Eichhornerja
Stefan Eichhorner je v devetdesetih in prvih letih sedanjega stoletja uspešno tekmoval kot sovoznik na avstrijskih rallyjih.
Anna Veith vstopa v Audi RS e-tron GT
Anna Veith tudi v zasebnem življenju vozi električni športni avtomobil – Audi e-tron GT quattro.
Audi RS e-tron GT v manevru driftanja
Audi driving experience udeležencem omogoča, da v varnem okolju preizkusijo, kako se Audi RS e-tron GT obnaša na snežno-ledeni površini, ko je prignan do skrajnih meja.

“quote”

Za Anno Veith je to prvi tečaj vožnje na snegu in ledu. Inštruktor Stefan Eichhorner, ki ima za seboj kariero v motošportu, navdušeno opazuje, kako nagonsko se športnica odziva v avtomobilu, prav tako kot na smučeh. "Tehnika vožnje skozi ovinke – kam usmerjati pogled, kakšna je najboljša krivulja, kako prilagoditi hitrost – je zanjo nekaj povsem naravnega."

Drsenje v krogu je podvig sam po sebi. Gre za manever, ki zahteva vajo, na snegu pa ga je mogoče varno izvajati le v zaprtem območju, kot je Audijev poligon. Zahteva ravno pravi pritisk na stopalko za plin in hkrati pravo usmeritev pogleda: oči morajo biti uprte v smer, kjer želimo končati.

Toda začnimo na začetku. Eichhorner vztraja, da morajo njegovi učenci najprej obvladati osnove in znati odgovoriti na naslednja vprašanja: Kdaj električno vozilo izgubi oprijem na snegu in ledu? Kdaj začne vozilo drseti? Kaj se zgodi potem? Kako lahko spet prevzamem nadzor nad vozilom? "Ko vozilo doseže svoje meje, postane nevarno. Na srečo se pri vsakodnevnih vožnjah to zgodi precej redko. Toda če nikoli niste vadili, kako se pravilno odzvati v takšni situaciji, se ji boste težko zoperstavili. Zato se tu učimo takšnih tehnik."

 

"
Manj je več, zlasti na spolzkem cestišču. Zavijaj mirno in natančno ter obračaj volan le toliko, kolikor je treba.
"

Stefan Eichhorner

small text

heading

text

button

small text

heading

text

button
Roki Anne Veith na volanu
Anna Veith volan drži po šolsko: v položaju 'petnajst do treh; in z občutkom usmerja vozilo.
Audi RS e-tron GT iz ptičje perspektive
Audi RS e-tron GT se ponaša s popolnoma električnim pogonom in impresivnim oprijemom pogona quattro.

 

Kot smučarka je Anna Veith vedno preizkušala, kako daleč lahko gre na tekmah, vendar zdaj prikima Eichhornerjevemu opozorilu: "Manj je več, zlasti na spolzkem cestišču. Zavijaj mirno in natančno ter obračaj volan le toliko, kolikor je treba. V električnem avtomobilu je pomembno tudi, da pospešuješ sorazmerno z naraščanjem hitrosti." Z drugimi besedami, začnite počasi in na stopalko za plin pritisnite šele takrat, ko naraste hitrost. Zakaj? Razlog je preprost: ker imajo električna vozila izjemen navor. Če na snegu pospešujete tako kot na suhi cesti, tvegate, da se kolesa zavrtijo in avto odnese v nasprotno smer, kot ste želeli.


Če pa boste na snegu začeli počasi in pospeševali preudarno, boste nagrajeni z impresivnim oprijemom. Električni modeli quattro, kot je Audi RS e-tron GT, imajo namreč ločene elektromotorje na sprednji in zadnji premi, ki silo porazdelijo še hitreje. Pravzaprav se z boljšim oprijemom od vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem ponašajo celo električni modeli s pogonom na zadnji kolesi, kot je Audi Q4 e-tron. Povsem električna vozila imajo v primerjavi z vozili z notranjim zgorevanjem s podobnimi zunanjimi merami hitrejši sistem za nadzor vlečne moči in večjo medosno razdaljo. Dinamična obremenitev koles se zato nekoliko bolj prenese na zadnjo premo, ki je v tem primeru pogonska. Zmogljivost električnih vozil temelji na preprosti enačbi: večja obremenitev na pogonski premi pomeni večji pospešek in boljši oprijem pri vožnji v klanec.

 

Zadnje kolo Audi RS e-tron GT
Pri električnih modelih s pogonom quattro, kot je Audi RS e-tron GT, sprednjo in zadnjo premo poganjata ločena motorja. To pomeni, da je porazdelitev moči še hitrejša kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem s pogonom quattro.
Obraz Anne Veith v vzvratnem ogledalu
Anna Veith se pri vožnji po snegu in ledu z modelom Audi RS e-tron GT vidno zabava.
Kokpit prikaz v Audi RS e-tron GT
Eichhornerjev nasvet za vožnjo po klancu navzdol: v načinu "efficiency" ali "comfort" elektromotorja delujeta ločeno, na cesto se prenašajo le sile krmiljenja.
Inštruktor Stefan Eichhorner kaže Anni Veith
Inštruktor Stefan Eichhorner Anni Veith kaže točke zavoja na poligonu.
Audi RS e-tron GT drifta v krogu okoli Audi Q4 e-tron
Pri nadzorovanem drsenju lahko Anna zgolj s krmiljenjem in pospeševanjem Audi RS e-tron GT zavrti v krogu. Zato je ta manever poučna lekcija za obvladovanje vozila.

“Quote”

 

 

Video title
"
Danes sem prvič preizkusila, kako Audi 'drifta' po ledu. To mi daje samozavest.
"

Anna Veith

Vendar Eichhorner hitro doda: "Pri vožnji navzdol je treba upoštevati tudi težo električnega vozila. Takoj ko nehate pospeševati, ni več važno, ali ste v vozilu s sprednjim, zadnjim ali štirikolesnim pogonom." Pri električnih vozilih velja splošno pravilo, da sistematično in v celoti izkoristite spremembe obremenitve. To pomeni, da morate v spolzkih razmerah najprej vedno spustiti nogo s stopalke, da se teža prenese na sprednjo premo, in šele nato začeti zavijati. Tako bo odziv vozila zelo natančen. Če pa imate med krmiljenjem težko nogo, boste še hitreje zdrsnili. Preprečiti morate, da bi zadnja prema izgubila oprijem. Z drugimi besedami, izogibajte se pretirani rekuperaciji.


Audi Q4 e-tron s pogonom na zadnji kolesi rekuperacijo energije prednostno izvaja na zadnji premi. Na suhem cestišču ta proces povzroči pretvorbo energije, ki polni baterijo. Na zasneženih in poledenelih cestah pa je treba to omejiti, da pretirano zaviranje na zadnji premi ne bi povzročilo zdrsavanja koles. Vozniki vozila Audi Q4 e-tron morajo zato v sistemu za uravnavanje vozne dinamike Audi drive select izbrati način vožnje D (drive), ki omogoči 'jadranje', namesto načina B (brake), ki sproži rekuperacijo. Enako velja za Audi RS e-tron GT s pogonom quattro: način "efficiency" ali "comfort" poskrbi, da elektromotorja delujeta ločeno in se na cesto prenašajo le sile krmiljenja. 

 

 

“Quote”

Video title

'Vorsprung' na preizkušnji

Doživetje vožnje Audi (Audi driving experience) z raznolikim programom udeležencem omogoča, da izpopolnijo svoje vozniške spretnosti in preizkusijo zmogljivost električnih športnih avtomobilov, kot je Audi RS e-tron GT. Poleti so v centrih Audi driving experience in na dirkališčih na voljo tečaji Audi training experience, Audi sportscar experience, Audi tour experience in Audi individual experience. Pozimi leta 2023 pa bo voznikom znova na voljo tudi Audi ice experience.

Audi RS e-tron GT drifta v krogu
Vozila v centru Audi driving experience so opremljena s pnevmatikami z žebljički za vožnjo na poledeneli podlagi, kar označuje nalepka na levi strani zadnjega stekla.

 

Anna Veith še enkrat prilagodi svoj sedež, dvigne naslonjalo in se približa volanu, ki ga drži v položaju 'petnajst do treh'. Nato pritisne na stopalko za plin. Ko Audi RS e-tron GT doseže dovolj veliko hitrost, volan obrne v levo in nato še v desno, da avto zapleše po zasneženi površini. "Treba je izkoristiti priložnost," se skoraj opravičujoče nasmehne. "Danes sem prvič preizkusila, kako Audi 'drifta' po ledu. To mi daje samozavest, da bom vedela, kako se odzvati, če avto pri vsakodnevni vožnji začne drseti." Kot športnica dobro ve, da vaja dela mojstra.

Anna Veith v pogovoru s Stefanom Eichhornerjem
Anna Veith uživa pri urjenju vozniških spretnosti na ledu: "Učim se, kaj storiti, če začne avto med vsakodnevno vožnjo drseti."
Sled pnevmatike v snegu
Sledi pnevmatik vozila Audi RS e-tron GT v snegu na poligonu v Seefeldu.

2022-02-NorveskaZima-thumbnail
2022-02-NorveskaZima-thumbnail

Premagovanje norveške zime z modelom Audi e-tron

Kako se električno vozilo obnese v praksi prave nordijske zime? Norveška družina, ki Audi e-tron vozi že od leta 2019, je z nami delila svoje izkušnje.

Preberite več
2020-01-AudiLab_newsletter_01
2020-01-AudiLab_newsletter_01

Novičnik

AudiLab Slovenija

Enkrat mesečno iz naše online revije AudiLab Slovenija pripravljamo izbor zanimivih člankov o inovacijah, e-mobilnosti, trajnostnem razvoju, doživetjih, življenjskem slogu, Audi športu in posebnih ponudbah iz našega prodajnega programa. Naročite ga v svoj e-nabiralnik.

Naročam novičnik